Zoekresultaat

496 resultaten
U heeft gezocht op: Gemeenten

Sorteren op:
  • Aanvullingswet natuur Omgevingswet

    Het aanvullingswetsvoorstel natuur Omgevingswet voorziet in wijzigingen van de Omgevingswet, om te verzekeren dat die wet straks over de nodige bevoegdheden en instrumenten beschikt om regels te stellen en maatregelen te treffen ter bescherming van de natuur.

  • Aanwijzen van STAM, versie 5.0.

    Deze regeling wijzigt de Omgevingsregeling om nieuwe versies van de Standaard Aanvragen en Meldingen (STAM) aan te wijzen. De STAM is belangrijk voor de werking van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV).

  • Aanwijzing elektriciteitsprojecten vanwege zwaarwegende maatschappelijke belangen

    Het doel van de wijziging van het Omgevingsbesluit door dit ontwerpbesluit (AMvB) is een snellere beroepsprocedure voor besluiten voor elektriciteitsprojecten vanaf 25kV. Met deze stap wordt een belangrijke versnelling in de uitbreiding van het stroomnet aangebracht voor de realisatie van projecten. Deze wettelijke maatregel is een resultaat van een breder pakket aan versnellingsmaatregelen die voor energieprojecten wordt uitgevoerd.

  • ACME verplichten (standaard voor veiliger internet)

    Forum Standaardisatie toetst of de standaard ACME geschikt is om te verplichten aan de overheid (‘Pas toe of leg uit’). In deze openbare consultatie kunt u reageren op dit advies van de experts. Met name wordt uw reactie gevraagd over:

  • Actualisatie deugdelijkheidseisen funderend onderwijs

    De voorstellen in dit wetsvoorstel actualiseren en verbeteren de wetgeving voor het funderend onderwijs. Deels zijn de wijzigingen technisch, deels om opvulling van leemten in de onderwijswetgeving. Alles heeft betrekking op op de bekostigingsvoorwaarden voor en verplichtingen van scholen en het toezicht daarop. De belangrijkste onderwerpen zijn: - Actualisering deugdelijkheidseisen - Vermindering administratieve verplichtingen (stofkamoperatie) - Grondslagen voor uitoefening toezicht

  • Actualisatie regels industriële emissies

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de algemene regels voor de industrie. De aanleiding voor deze aanpassing is tweeledig. Enerzijds ziet de wijziging op het actualiseren en het op niveau brengen van de Best Beschikbare Technieken (BBT) van regels op het gebied van industriële emissies. Daarnaast levert de wijziging een bijdrage aan de uitvoering van de afspraken die het Rijk, provincies en gemeenten hebben gemaakt in het Schone Lucht Akkoord.

  • Actualisering regeling basisnet

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de regeling Basisnet. Deze regeling is ingevoerd in 2015. In het kader van de Omgevingswet is het Basisnet gedigitaliseerd. Sinds 2015 is er nieuwe infrastructuur aangelegd waar gevaarlijke stoffen over worden vervoerd, maar die nog niet zijn toegevoegd aan de regeling Basisnet. Deze regeling wordt daarom geactualiseerd aan de hand van de digitalisering en de sinds 2015 genomen Tracébesluiten.

  • AERIUS 2023, herprioritering doelen en uitbreiding AERIUS Register met verschillende stikstofbanken

    Deze regeling schrijft het gebruik van versie 2023 voor van AERIUS Calculator, Monitor en Register:

  • Afschaffen collectiviteitskorting zorgverzekering

    Met het wetsvoorstel wordt de collectiviteitskorting voor zorgverzekeringen met ingang van het jaar 2023 afgeschaft. Met deze afschaffing wordt een einde gemaakt aan kruissubsidiëring tussen verzekerden. Daarnaast wordt het aanbod van zorgverzekeringen overzichtelijker.

  • AMvB reële prijzen Jeugdwet

    Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. Daartoe kopen zij zorg voor jeugdigen (jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering) in bij jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen (verder: aanbieders). In de praktijk bestaat er tussen gemeenten en aanbieders veel discussie over de vraag wat precies reële prijzen voor deze zorg zijn. Deze algemene maatregel van bestuur (AMvB) regelt dat gemeenten en aanbieders verplicht zijn om hun prijzen op te bouwen met gebruik van in de AMvB bepaalde kostprijselementen. Mede gelet op de ervaringen met een vergelijkbare AMvB voor de Wmo 2015, wordt verwacht dat gemeenten en aanbieders hierdoor bij het opstellen van een contract zorgvuldiger tot een reële prijs komen.