Zoekresultaat

3116 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:

  • Wijziging Regeling C02-heffing industrie voor overdracht restgassen

    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat bereidt een wijziging voor op de Regeling CO2-heffing industrie. Met deze Regeling is de CO2-heffing industrie ingevoerd. Die heffing is vormgegeven als een heffing met een afnemende vrijgestelde voet (dispensatierechten). Dit betekent dat bedrijven vrijstelling hebben van de CO2-heffing tot aan deze vrijgestelde voet. Door de huidige vorm van de Regeling bestaat er een risico bij faillissement wanneer overdracht van restgassen tussen partijen plaatsvindt. Dit risico ontstaat doordat de dispensatierechten bij overdracht van deze restgassen niet automatisch worden gestort bij de ontvanger van deze restgassen, terwijl de lasten van de heffing wel naar de ontvangende partij worden overgedragen. Door deze wijziging wordt dit risico weggenomen.

  • Wijziging Regeling CO2-heffing industrie i.v.m. monitoring afvalverbrandingsinstallaties

    Sinds 1 januari 2021 vallen industriële bedrijven onder de regels van de nationale CO2-heffing industrie. Afvalverbrandingsinstallaties (AVI's) vallen hier ook onder. Vanaf 1 januari 2024 zullen AVI's ook vallen onder de regels van het Europese emissierechtenhandelssysteem (EU ETS). In de Nederlandse wetgeving worden bedrijven die onder het EU ETS vallen "broeikasgasinstallaties" genoemd. Daarom worden AVI's vanaf 1 januari 2024 niet langer beschouwd als AVI's, maar als "broeikasgasinstallaties voor de verbranding van stedelijk afval". Omdat de CO2-heffing industrie sterk verbonden is met het EU ETS, is het belangrijk om de regels voor het monitoren, rapporteren en controleren van deze installaties aan te passen. Deze aanpassingen worden gemaakt door wijziging van de Regeling CO2-heffing industrie. Zo worden onnodige verplichtingen voor broeikasgasinstallaties voor de verbranding van stedelijk afval (voorheen AVI's) voorkomen.

  • Wijziging Regeling CO2-heffing industrie i.v.m. Verordening kosteloze toewijzing van emissierechten

    Door het Fit for 55-pakket zijn de regels van het Europese systeem van handel in broeikasgasemissierechten (EU ETS) aangepast, waaronder regels voor de toewijzing van gratis emissierechten voor de bedrijven die hier onder vallen. Dit komt door de herziening van de Verordening kosteloze toewijzing van emissierechten. Door deze aanpassingen verandert de manier waarop wordt berekend hoeveel gratis emissierechten bedrijven krijgen, en op welke manier ze moeten rapporteren om deze te ontvangen. Deze wijzigingsregeling zorgt ervoor dat de CO2-heffing industrie aansluit op deze nieuwe regels.

  • Wijziging Regeling eindtermen en toetstermen examens financiële dienstverleners Wft

    De onderhavige regeling voegt een nieuw artikel 2b toe aan de regeling eindtermen en toetstermen financiële dienstverlers Wft. In het nieuwe artikel 2b van de regeling worden de eind- en toetstermen voorgeschreven voor het bijzondere examen. Het artikel bevat een verwijzing naar de nieuwe bijlage 13, waarin de eind- en toetstermen beschreven staan. Naast deze wijziging bevat de onderhavige regeling ook een aantal technische wijzigingen.

  • Wijziging Regeling energie vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van de Regeling Energie voor Vervoer 2024. De vermenigvuldigingsfactor voor inboekingen aan de zeevaartsector wordt 0,4. Met de wijziging wil de staatssecretaris de balans in het systeem Energie Vervoer tussen de zeevaart- en de wegsector herstellen.

  • Wijziging Regeling energie vervoer 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer 2025. In deze conceptwijziging wordt voorgesteld om: 

  • wijziging Regeling energie vervoer ivm UER's en scheepvaart 2021

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer: 1 In de regeling wordt de inzet van biobrandstoffen in zeevaart uitgesloten, waarbij het voornemen is de inzet van geavanceerde biobrandstoffen in zeevaart wel toe te staan. Conform voornemens uit Kamerstuk 34717-8. 2 De mogelijkheid om met exploitatiereductie-eenheden te voldoen aan de broeikasgasemissiereductieverplichting wordt doorgezet in verband met de overgang naar nieuwe wettelijke regels per 1-1-‘22.

  • Wijziging Regeling energie vervoer kalenderjaren 2022-2030

    Het ministerie van IenW wil de Regeling energie vervoer wijzigen: • Inboekmogelijkheden voor leveringen hernieuwbare energie aan de binnenvaart en leveringen van EN15940 biobrandstof worden versoepeld; • De lijst inboekbare vaste installaties wordt uitgebreid; • Een mogelijke verlaging van de multiplier zeevaart wordt voorgelegd; • De vermenigvuldigers voor inboekingen van verschillende categorieën energiedragers worden verlaagd; • en enkele tekstuele verduidelijkingen.

  • Wijziging Regeling energieprestatievergoeding huur voor een woning die aangesloten is op een extern warmtenet of voor een woning waarop warmte wordt opgewekt die niet volledig duurzaam is.

    Deze regeling wijzigt de Regeling energieprestatievergoeding huur i.v.m. de mogelijkheid van een energieprestatievergoeding voor woningen die aangesloten zijn op een extern warmtenet of waarop warmte die deels fossiel is, wordt opgewekt. Dit in afwijking van de in het Besluit energieprestatievergoeding vastgestelde systematiek.