Zoekresultaat

3146 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Wet herinvoering basisbeurs hoger onderwijs

    Dit wetsvoorstel gaat over een aanpassing van de studiefinancieringsrechten in het hoger onderwijs en over de tegemoetkoming voor studenten die tijdens het leenstelsel hebben gestudeerd.

  • Wet herpositionering taken NZa en deregulering

    Met dit wetsvoorstel worden de volgende doelen gediend: a. Een duidelijke positionering van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) als robuuste en onafhankelijke toezichthouder; b. Deregulering (omslag van verbodstelsel naar gebodstelsel); c. Bevorderen contractering via macrobeheersinstrument.

  • Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars

    Met het onderhavige wetsvoorstel wordt het instrumentarium voor de afwikkeling van verzekeraars herzien. Voorts voorziet het voorstel in een aanpassing van de regeling voor het faillissement van een verzekeraar.

  • Wet herziening gerechtelijke kaart

    Het wetsvoorstel verandert de gebiedsindeling van rechtbanken (arrondissementen) en gerechtshoven (ressorten). Het aantal arrondissementen wordt teruggebracht van 19 naar 10 en het aantal ressorten van 5 naar 4. Door de nieuwe gebiedsindeling fuseren diverse rechtbanken, zodat er 10 rechtbanken ontstaan. Daarnaast worden de gerechtshoven Arnhem en Leeuwarden samengevoegd. Elke rechtbank en elk gerechtshof krijgt verschillende zittingsplaatsen, in het hele land in totaal 32.

  • Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen

    Met het wetsvoorstel wordt de wettelijke regeling van de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen opnieuw vastgesteld.

  • Wet herziening uitkeringsstelsel financiele verhoudingen

    Aanpassing uitkeringsstelsel (Fvw)
    Provincies en gemeenten kunnen op verschillende manieren aan hun inkomsten komen. Een deel van de inkomsten komt via de eigen belastingen binnen. Maar het grootste deel van de inkomsten van provincies en gemeenten komt van het Rijk. Provincies en gemeenten krijgen van het rijk dan ook verschillende ‘uitkeringen’. De verschillende uitkeringen zijn die provincies of gemeenten kunnen ontvangen, zijn geregeld in de Financiële-verhoudingswet (Fvw). Voorbeelden van zulke uitkeringen zijn de algemene uitkering uit het provinciefonds of gemeentefonds of de specifieke uitkering van de begroting van een ministerie. De afgelopen jaren is gebleken dat er bij bepaalde uitkeringen knelpunten zijn. Daarom worden met dit wetsvoorstel deze uitkeringen aangepast.

  • Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen

    Het is belangrijk dat leerlingen worden voorbereid op hun toekomst. Wat moeten leerlingen van nu weten en kunnen? In de wet staat waar alle scholen aandacht aan moeten geven, zoals taal en rekenen. Die wet moet bij de tijd blijven. Daarom wordt de wet nu aangepast en aangevuld met digitale vaardigheden en burgerschap. Op 7 juli heeft het kabinet besloten om te starten met de internetconsultatie van dit wetsvoorstel, zodat iedereen hierop kan reageren.

  • Wet homologatie onderhands akkoord ter voorkoming van faillissement

    In 2014 is het wetsvoorstel continuïteit ondernemingen II geconsulteerd. Dit voorstel stelt een onderneming in financiële moeilijkheden in staat om een akkoord aan schuldeisers aan te bieden, om daarmee problematische schulden te herstructureren. Naar aanleiding van de ingekomen reacties op de eerder gehouden consultatie zijn de conceptwetstekst en de bijbehorende toelichting bijgewerkt en is besloten deze stukken opnieuw ter consultatie voor te leggen.

  • Wet identificatie houders aandelen aan toonder

    Wetsvoorstel identificatie houders aandelen aan toonder

  • Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling cryptoactiva

    Met deze wet wordt de Europese DAC8-richtlijn van 17 oktober 2023 (Richtlijn (EU) 2023/2226) in de Nederlandse wet geïmplementeerd. Deze richtlijn is de zevende wijziging van de DAC-richtlijn en dient op 1 januari 2026 in werking te treden. Het doel van de Europese DAC8-richtlijn is om meer transparantie te creëren als het gaat om bezit van crypto-activa, waardoor belastingontwijking- en ontduiking beter kan worden bestreden. DAC8 voorziet hiernaast nog in een aantal andere wijzigingen van de DAC-richtlijn.