Zoekresultaat

3111 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Toetsingskader opwerkingsafval

    Het ministerie van IenW heeft een Toetsingskader Opwerkingsafval opgesteld. Aanleiding is een verzoek door de exploitant (EPZ) van de kerncentrale Borssele. EPZ heeft contractuele afspraken met Orano (Frankrijk) over de opwerking van verbruikte splijtstoffen. EPZ vraagt nu om opwerkingsafval terug te mogen ontvangen met een andere samenstelling, wel met gelijke potentiële stralingsbelasting. Voor afgewogen besluitvorming acht de staatsecretaris een toetsingskader noodzakelijk.

  • Toevoeging emissiearme stalsystemen voor melkrundvee en konijnen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van bijlage V van de Omgevingsregeling. Er worden twee emissiearme stalsystemen met emissiefactor voor ammoniak toegevoegd aan de lijst: 
    1.    de ligboxenstal met urineopvangstation voor rundvee; 
    2.    het deeppit-stalsysteem voor konijnen. 
    De ammoniakemissie uit deze twee stalsystemen is beoordeeld aan de hand van metingen die voldoen aan het meetprotocol. Beide voldoen aan de emissiegrenswaarden. Daarnaast wordt in bijlage V het aantal toepassingen van de ligboxenstal met roostervloer en luchtwassysteem voor rundvee uitgebreid. Deze kan worden toegepast in combinatie met een ander vloertype en ook in combinatie met salpeterzuur in plaats van zwavelzuur. 

  • Toevoeging nationale standaard voor uitwisselen van e-orders via Peppol

    Een Peppol BIS 3 order is een elektronisch bericht dat via het Peppol-netwerk uitgewisseld kan worden tussen afnemers en hun leveranciers. Binnen dit internationale netwerk biedt Peppol de mogelijkheid om een set met landspecifieke eisen toe te voegen. De Nederlandse Peppolautoriteit (NPa) adviseert om géén landspecifieke eisen toe te voegen aan de Peppol BIS 3 order. De NPa wil dit voorlopige advies toetsen aan de wensen van de markt.

  • Toevoeging van Standaard Bedrijfsindeling codes (SBI-codes) aan de bijlage van Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens

    De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit  (NVWA) houdt toezicht op de voedselveiligheid in Nederland. De NVWA maakt hierover informatie openbaar zodat iedereen kan zien hoe de NVWA werkt, wat de resultaten van het toezicht zijn en om ervoor te zorgen dat mensen de regels naleven. 

  • Toezichtkader samenwerkingsverbanden passend onderwijs

    De inspectie gaat na of het conceptkader naar aanleiding van de reacties aanpassing behoeft en zet een verslag van de reacties die zijn ontvangen op haar website.

  • Tranchering verplicht eigen risico in medisch-specialistische zorg vanaf 2027

    Met deze wijziging geldt vanaf 2027 een maximumbedrag van € 50 per behandelprestatie voor medisch-specialistische zorg, tot een maximum van € 165.

  • Transparantie maatschappelijke organisaties

    Het conceptwetsvoorstel strekt er toe dat maatschappelijke organisaties, waaronder religieuze en levensbeschouwelijke organisaties, grote donaties die zij hebben ontvangen openbaar maken. Stichtingen worden verplicht om hun balans en staat van baten en lasten openbaar te maken. Het voorstel strekt ter uitvoering van het regeerakkoord.

  • Tweede nota van wijziging Wbsrz

    In deze nota van wijziging zijn grondslagen opgenomen voor de uitwisseling van gegevens, waaronder persoonsgegevens tussen gemeenten en zorgkantoren, gemeenten en zorgverzekeraars, gemeenten onderling en binnen gemeenten tussen de domeinen Wmo 2015, Wlz, Zvw en de Jeugdwet.

  • Tweede tranche wijziging Wet publieke gezondheid

    Dit wetsvoorstel is de tweede tranche van de aanpassing van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor een versterkte pandemische paraatheid. Dit wetsvoorstel regelt twee dingen. Allereerst wordt een directe sturingsbevoegdheid van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op de directeur publieke gezondheid (dPG) van de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) in geval van een epidemie wettelijk geborgd. Deze sturingsbevoegdheid heeft betrekking op het treffen van medisch-operationele maatregelen door de GGD bij de bestrijding van een epidemie van een infectieziekte behorend tot groep A of een directe dreiging daarvan. Daarnaast wordt voorzien in een grondslag om regels te kunnen stellen over de wijze waarop het college van burgemeester en wethouders de GGD de taken in het kader van de algemene infectieziektebestrijding laat uitvoeren. Op deze manier kan via kaderstelling worden gestuurd op een meer uniforme werkwijze van de GGD’en.

  • Tweede wijzigingsregeling 2023 IenW Omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling wijzigen. Hierin staan de verwijzingen naar de kaarten in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, waaronder de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Er zijn regelmatig veranderingen in de ligging van deze grenzen, door ruimtelijke ontwikkelingen of door verbetering van het kaartmateriaal. Twee keer per jaar brengt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze veranderingen bij elkaar in een vernieuwing van de kaart.