Wijziging van het Besluit financieel toetsingskader pensioenfondsen in verband met toeslag vanwege voorgenomen transitie

Reactie

Naam ir. H Ahrens
Plaats Maastricht
Datum 13 januari 2022

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen van het Besluit.
Dit besluit moet niet worden genomen. Het Nieuwe FTK waarvan het thema beleidsdekkingsgraad deel van uit maakt is een volledig verkeerde manier waarop de pensioen vermogens worden getoetst op het kunnen afdekken van toekomstige verplichtingen. De rentestand waar tegen de toezichthouder toekomstige verplichtingen beoordeeld max 2% staat in geen verhouding tot de rendementen van 5% tot7% die de pensionfondsen decennialang boeken. Bovendien wordt die lage rente ook nog eens als vigerend voor de komende 60 jaar aangemerkt om de huidige dekkingsgraad te bepalen. Voeg daarbij dat voor het bereken van de premie de wet heeft vastgelegd dat hier een hoger percentage rendement mag worden berekend om de premiesdruk en als gevolg ook de dekkingsgraad bewust extra te verlagen en een leek kan vaststellen dat dit onwerkzaam is.
Tot die overtuiging lijkt de overheid nu ook te zijn gekomen gezien het feit dat men een ontwerp van wet voor een nieuw pensioenstelsel ter beoordeling bij de Raad van State heeft ingediend, waar naast andere zaken ook het fout ontworpen ftk volledig over boord wordt gezegd.
Om nu minder dan een jaar voor de geplande invoering de minimum dekkingsgraad van 110% naar 105% te brengen zou het signaal geven dat de wetgever als nog het ftk gelooft. De motie waarop de maatregel is gebaseerd, werd door een deel van de tweede kamer ingediend om een witvoetje bij de gepensioneerden te halen, met een signaal van: zie je wel we denken aan jullie. Dat doel wordt echter niet bereikt omdat hele grote pensioenfondsen als ABP en PGM al hebben aangekondigd niet boven 105% te zullen komen, waardoor ook met een verlaagde dekkingsgraad geen indexatie zal plaatsvinden. In zoverre schept verandering van het percentage van de dekkingsgraad alleen maar het gevoel van nog meer ongerechtigheid bij grote groepen gepensioneerden.
Als klap op de vuurpijl heeft het nieuwe kabinet aangegeven de koppeling tussen AOW en minimumloon te willen los laten. Dit zonder dat bij enige partij dit als punt van beleid in de verkiezingsprogramma is opgeschreven maar wel zal leiden tot een verlaging van de koopkracht van alle gepensioneerden en dramatische gevolgen voor hen die van alleen AOW of AOW met een klein aanvullend pensioen moeten leven. Deze twee zaken samen geven het signaal af: gepensioneerden we maken jullie blij met een dode mus en denk niet dat het daarbij blijft het wordt nog erger.