Wijziging Wet milieubeheer i.v.m. implementatie richtlijn RED2

Reactie

Naam Volvo Truck Nederland (de heer W.J. van den Brink)
Plaats Beesd
Datum 4 februari 2020

Vraag1

Heeft u opmerkingen of aanvullingen op het voorliggende wijzigingsvoorstel?
U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het ontwerp-besluit en de toelichting.
Volvo Trucks Nederland is importeur van Volvo-trucks en bussen. Wij nemen onze verantwoording ten aanzien van zorg voor het milieu zeer serieus, het is één van Volvo’s kernwaarden.
In de transitie naar emissie-vrij transport willen we enerzijds energieverbruik van fossiele brandstoffen verminderen door nieuwe technologieën, b.v onze Turbo Compound, anderzijds ligt onze focus op alternatieve brandstoffen en aandrijflijnen. HVO is in al onze motoren toegestaan, wij leveren voertuigen met LNG-motoren en dit jaar starten we als eerste OEM de productie van volledige batterij-elektrische vrachtwagens voor stadsdistributie en reiniging.

Wij menen dat de nationale implementatie van de REDII waarde toevoegt aan de groei van het aandeel hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer en daarmee aan de verduurzaming van het wegtransport. Mede gezien het feit dat diesel nog heel wat jaren de voornaamste brandstof zal blijven, streven wij naar een groter aandeel van motoren op LNG in het zware wegverkeer. Nu de tankinfrastructuur in Nederland op een volwassen niveau is gekomen en in de ons omringende landen, met name Duitsland, er hard wordt gewerkt om de tankinfra op orde te krijgen, zien wij hier kansen voor LNG en bio-LNG.

Aanpak en sturing van de voorstellen voor REDII ondersteunen wij. Het voorgestelde HBE en BKE mechanisme draagt o.i. bij aan vermindering van de CO2-uitstoot en het realiseren van de doelen in het klimaatakkoord. Deze opzet geeft een gezonde prikkel aan de markt om versneld te verduurzamen. Wij vragen wel aandacht om marktverstorende schokeffecten te voorkomen. Omdat we elke vorm van CO2-reductie omarmen, zijn we verheugd over de erkenning, dat gasvormige brandstoffen een lagere well-to-wheel CO2-uitstoot hebben en de wijze, waarop dit in de wet wordt voorgesteld. Ten aanzien van Volvo is dat ook door TNO aangetoond, zie https://repository.tudelft.nl/view/tno/uuid%3A1a455afb-ac09-477e-a851-112904eb3384