Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3110 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 voor. Vanwege Europese regels over veiligheid moeten op Schiphol jaarlijks onderhoudswerkzaamheden aan het banenstelsel worden uitgevoerd. Schiphol heeft het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperiode in 2023 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over baan- en routegebruik. Ook is verzocht om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.

  • Wetsvoorstel integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieders (Wibz)

    Patiënten, cliënten, alsmede jeugdigen en hun ouders in Nederland moeten er op kunnen vertrouwen dat de zorg en jeugdhulp kwalitatief goed, toegankelijk en betaalbaar is. Zorg- en jeugdhulpaanbieders die worden gefinancierd met premiegeld en collectieve middelen, dienen zich primair te richten op het behartigen van deze maatschappelijke belangen. De organisatie en de bedrijfsvoering van zorg- en jeugdhulpaanbieders moeten met het oog op dat doel worden ingericht.

  • Milieueffectrapport drie reactoren in Polen

    Het Poolse bedrijf Polskie Elektrownie Jadrowe heeft een Milieueffectrapport opgesteld voor de bouw van drie reactoren van het type AP1000 met een maximale capaciteit van 3.750 Megawatt in de gemeente Choczewo of in de gemeente Gniewino en Krokowa. Het Milieueffectrapport (MER) heeft tot doel om de mogelijke grensoverschrijdende effecten in beeld te brengen van de bouw en bedrijfsvoering van de drie geplande reactoren op de twee mogelijke locaties.

  • AMvB reële prijzen Jeugdwet

    Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. Daartoe kopen zij zorg voor jeugdigen (jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering) in bij jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen (verder: aanbieders). In de praktijk bestaat er tussen gemeenten en aanbieders veel discussie over de vraag wat precies reële prijzen voor deze zorg zijn. Deze algemene maatregel van bestuur (AMvB) regelt dat gemeenten en aanbieders verplicht zijn om hun prijzen op te bouwen met gebruik van in de AMvB bepaalde kostprijselementen. Mede gelet op de ervaringen met een vergelijkbare AMvB voor de Wmo 2015, wordt verwacht dat gemeenten en aanbieders hierdoor bij het opstellen van een contract zorgvuldiger tot een reële prijs komen.

  • Wijzing Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting saneringskader

    In 2019 is bij de evaluatie van Woningwet het saneringskader voor woningcorporaties geëvalueerd. Op basis daarvan en de ervaringen met de twee saneringsaanvragen is het wetsvoorstel tot wijziging van de Woningwet in verband met de aanpassing van het saneringskader vormgegeven. Deze wijziging van het Besluit toegelaten instellingen 2015 geeft een nadere uitwerking aan de wijziging van het saneringskader en schept daarbij de randvoorwaarden.

  • Implementatiebesluit toegankelijkheidsvoorschriften elektronische communicatiediensten

    De toegankelijkheidsrichtlijn stelt eisen aan telecommunicatiediensten. In een aantal gevallen hoeft dat niet. Als aan bepaalde Europese normen wordt voldaan, mag ervan uitgegaan worden dat wordt voldaan aan die eisen.

  • Invoering twee educatieve maatregelen en wijziging EMG

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de ‘Regeling Maatregelen Rijvaardigheid en Geschiktheid’ en een wijziging van de ‘Regeling Rijonderricht Motorrijtuigen’. Snelheidsovertredingen en drugsgebruik zijn toenemende problemen in het verkeer en slecht voor de verkeersveiligheid. De huidige instrumenten voor handhaving en gedragsverandering zijn onvoldoende en niet altijd passend. Hiervoor komen er nieuwe educatieve maatregelen en een uitbreiding.

  • Wijziging van de Tijdelijke regeling signaal betalingsachterstanden in verband met een experiment van DUO en de gemeente Amsterdam

    De regeling ondersteunt een experiment van DUO en de gemeente Amsterdam om hulp aan te bieden aan jongeren met financiële problemen. De regeling maakt de uitwisseling van persoonsgegevens mogelijk tussen DUO en de gemeente Amsterdam die nodig is voor het experiment.

  • Wijziging besluit beschikbaarheidbijdrage Wmg ivm inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding

    Deze wijziging van het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG regelt dat de functies inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding kunnen worden bekostigd via een beschikbaarheidbijdrage.

  • Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen

    Om de asielcrisis op te lossen en te komen tot een duurzaam en stabiel opvanglandschap met afdoende opvangplaatsen voor de aan het vraagstuk inherente wisselende opvangbehoefte, is een brede aanpak nodig om alle factoren te adresseren. Deze aanpak wordt ook voorgestaan door het kabinet, in afstemming met medeoverheden, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 26 augustus 2022. Onderdeel daarvan is het creëren van een wettelijke taak voor gemeenten. Hiermee komt vast te staan dat gemeenten medeverantwoordelijk zijn, naast het Rijk, voor de internationale en Europeesrechtelijke verplichting om asielopvang te bieden aan vluchtelingen en asielzoekers. Uitgegaan wordt van solidariteit tussen gemeenten, een eerlijke en evenwichtige spreiding over het land, zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen en het voorkomen van crisisnoodopvang.