Zoekresultaat

83 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Besluit vernieuwde kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde

    De kerndoelen voor Nederlands en de kerndoelen voor rekenen en wiskunde zijn vernieuwd. In de kerndoelen staat wat leerlingen moeten leren voor deze onderwerpen binnen het (speciaal) basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs. Door het vastleggen van nieuwe kerndoelen, kan het onderwijs in lezen, schrijven en rekenen verbeterd worden.

  • Regeling kansrijke wijk (tweede tranche)

    De specifieke uitkering (SPUK) Kansrijke Wijk wordt voortgezet voor de twintig gebieden van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV). De SPUK Kansrijke Wijk is een geldstroom specifiek voor de twintig gebieden van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid en waarvoor de middelen zijn gebundeld van de Ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). De SPUK Kansrijke Wijk richt zich op interventies die bijdragen aan re-integratie, het voorkomen van geldzorgen, het vergroten van kansengelijkheid voor kinderen en jongeren (via ‘School en omgeving’). Ook worden interventies ondersteund die maatschappelijke samenhang versterken en financiële educatie bevorderen.

  • Wetsvoorstel Kwaliteitsverbetering (voortgezet) speciaal onderwijs

    Het wetsvoorstel legt vast dat leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben onderwijs krijgen dat: hen maximaal uitdaagt, zo goed mogelijk aansluit op hun mogelijkheden, en hen voorbereidt op optimale maatschappelijke participatie, in de vorm van vervolgonderwijs of een betaalde plaats op de arbeidsmarkt. Het voorstel ondersteunt het proces van kwaliteitsverbetering van de afgelopen jaren. De hoofdlijnen van het voorstel komen tot stand in samenspraak met het veld en betrokken ministeries.

  • Wetsvoorstel bevoegdheden VO

    Dit wetsvoorstel behelst 2 maatregelen: 1) docenten met een getuigschrift van de lerarenopleiding basisonderwijs (de Pabo) worden benoembaar voor het praktijkonderwijs. 2) Er wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor een tabel van schoolvakken waarvoor geen bevoegdheid kan worden behaald via een lerarenopleiding. De tabel geeft inzicht in de voor die vakken geldende bekwaamheidseisen. Geregeld wordt welke getuigschriften van lerarenopleidingen een onderwijsbevoegdheid geven voor die vakken.

  • Besluit kwaliteit v so

    In het voorgestelde Besluit kwaliteit (v)so worden kerndoelen vastgesteld voor de uitstroomprofielen van het vso, en worden verschillende bepalingen van de Wet kwaliteit (v)so nader uitgewerkt.

  • AMvB passend onderwijs

    Een verslag van de reacties die zijn ontvangen tijdens de periode van de openbare internetconsultatie van dit besluit, zal worden opgenomen in de toelichting.

  • Integratie van lwoo en pro in passend onderwijs

    Consultatie betreffende de inpassing van het leerwegondersteunend onderwijs (hierna: lwoo) en praktijkonderwijs (hierna: pro) in het stelsel van passend onderwijs. Op de website www.passendonderwijs.nl is meer te lezen over passend onderwijs.

  • Modernisering Onderwijstijd VO

    Modernisering van de onderwijstijdnormen in het voortgezet onderwijs stelt scholen beter in staat onderwijstijd flexibel in te plannen en maatwerk te bieden. De huidige urennorm per leerjaar en per leerling wordt vervangen door een urennorm per opleiding. Ook de dagennorm wordt vereenvoudigd. Het aantal onderwijsdagen blijft minimaal 189 per schooljaar.

  • Wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo

    Dit wetsvoorstel regelt dat leerlingen met een diploma vmbo in de theoretische (tl) of gemengde leerweg (gl) toegelaten moeten worden tot havo 4, indien zij voldoen aan voorwaarden die bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld die betrekking hebben op het door hen afgelegde eindexamen. De ruimte van het bevoegd gezag om te beslissen over de toelating van deze leerlingen tot de school wordt hiermee ingeperkt, voor leerlingen ontstaat er een gelijke kans op doorstroom.

  • Wijziging Toetsbesluit PO in verband met verbeteren vergelijkbaarheid eindtoetsen PO

    Met ingang van schooljaar 2014/2015 is de eindtoets verplicht geworden in het primair onderwijs. Momenteel kunnen scholen tussen vijf toetsaanbieders kiezen: een de door de overheid aangeboden Centrale Eindtoets of één van de vier commerciële eindtoetsen. De afgelopen jaren is middels evaluaties gebleken dat de huidige ijking aan de referentieniveaus taal- en rekenen de eindtoetsen niet voldoende vergelijkbaar maakt. Om dit te verbeteren zal het Toetsbesluit PO worden gewijzigd.