Zoekresultaat
71 resultaten
U heeft gezocht op:
Voortgezet onderwijs
-
Wetsvoorstel bevoegdheden schoolonderwijs jonge en oudere kind
Er worden twee nieuwe bevoegdheden voor het schoolonderwijs in de wet opgenomen, een bevoegdheid voor het jonge kind en een bevoegdheid voor het oude kind. Ook kunnen bekwaamheidseisen en toelatingseisen hiervoor aangepast worden. De commissie Onderwijsbevoegdheden zal begin 2021 een advies uitbrengen over de invulling van bekwaamheidsgebieden en opleidingsroutes. Dit advies zal naar verwachting ook raken aan het doel van dit wetsvoorstel
-
Wet gelijke kans op doorstroom vmbo-havo
Dit wetsvoorstel regelt dat leerlingen met een diploma vmbo in de theoretische (tl) of gemengde leerweg (gl) toegelaten moeten worden tot havo 4, indien zij voldoen aan voorwaarden die bij algemene maatregel van bestuur worden vastgesteld die betrekking hebben op het door hen afgelegde eindexamen. De ruimte van het bevoegd gezag om te beslissen over de toelating van deze leerlingen tot de school wordt hiermee ingeperkt, voor leerlingen ontstaat er een gelijke kans op doorstroom.
-
Wijziging Toetsbesluit PO in verband met verbeteren vergelijkbaarheid eindtoetsen PO
Met ingang van schooljaar 2014/2015 is de eindtoets verplicht geworden in het primair onderwijs. Momenteel kunnen scholen tussen vijf toetsaanbieders kiezen: een de door de overheid aangeboden Centrale Eindtoets of één van de vier commerciële eindtoetsen. De afgelopen jaren is middels evaluaties gebleken dat de huidige ijking aan de referentieniveaus taal- en rekenen de eindtoetsen niet voldoende vergelijkbaar maakt. Om dit te verbeteren zal het Toetsbesluit PO worden gewijzigd.
-
Wet verbetering aansluiting beroepsonderwijs-arbeidsmarkt
Ruimte om de aansluiting te verbeteren van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt of de behoefte van mbo-studenten.
-
Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen
Het is belangrijk dat leerlingen worden voorbereid op hun toekomst. Wat moeten leerlingen van nu weten en kunnen? In de wet staat waar alle scholen aandacht aan moeten geven, zoals taal en rekenen. Die wet moet bij de tijd blijven. Daarom wordt de wet nu aangepast en aangevuld met digitale vaardigheden en burgerschap. Op 7 juli heeft het kabinet besloten om te starten met de internetconsultatie van dit wetsvoorstel, zodat iedereen hierop kan reageren.
-
Startprocedure B3-scholen en hardvochtigheden vso en pro
Dit wetsvoorstel wijzigt in de eerste plaats de startprocedure van niet-bekostigde scholen, de zogenoemde B3-scholen. Nu start een dergelijke school, en onderzoekt de inspectie daarna pas of aan de wet wordt voldaan. Dat wordt veranderd: de inspectie kan voortaan voordat de school onderwijs verzorgt onderzoek doen. Ten tweede worden twee zogenoemde ‘hardvochtigheden’ in de regelgeving voor het pro en het vso weggenomen.
-
Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid
Deze consultatie betreft het wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid. Het hoofddoel is om alle bekostigde scholen en besturen in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs strategisch personeelsbeleid te laten voeren. Aanvullend is het doel dat het onderwijs een aantrekkelijke werkplek blijft. Het is de bedoeling dat dit bijdraagt aan kwalitatief goed en duurzaam inzetbaar personeel dat zorgt voor kwalitatief en toekomstbestendig onderwijs.
-
Wetsvoorstel doelmatige aanpak onderwijshuisvesting
Deze consultatie gaat over het wetsvoorstel onderwijshuisvesting. Het wetsvoorstel bestaat uit verschillende onderdelen:
-
Wet centralisatie ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen en studenten
Wetswijziging om de structuur van onderwijsondersteuning aan zieke leerlingen (ozl) te verbeteren. Doel van de wet is om de voorziening flexibel en toekomstbestendig te maken. Voorstel is om alle financiële middelen, taken en mensen op het gebied van ozl onder te brengen bij een nieuwe landelijke stichting met regionale uitvoering.
-
Wetsvoorstel Kwaliteitsverbetering (voortgezet) speciaal onderwijs
Het wetsvoorstel legt vast dat leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben onderwijs krijgen dat: hen maximaal uitdaagt, zo goed mogelijk aansluit op hun mogelijkheden, en hen voorbereidt op optimale maatschappelijke participatie, in de vorm van vervolgonderwijs of een betaalde plaats op de arbeidsmarkt. Het voorstel ondersteunt het proces van kwaliteitsverbetering van de afgelopen jaren. De hoofdlijnen van het voorstel komen tot stand in samenspraak met het veld en betrokken ministeries.