Zoekresultaat

14 resultaten
U heeft gezocht op: Ontslag

Sorteren op:
  • Wijziging Uitvoeringsbesluit Wkkgz

    Dit uitvoeringsbesluit regelt dat bij de afhandelingen van calamiteitenmeldingen de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) niet altijd het integrale onderzoeksrapport van de zorgaanbieder hoeft te ontvangen en te beoordelen. Ook volgt bij een melding van ontslag bij disfunctioneren niet langer in alle gevallen een onderzoek van de IGJ. Bovendien krijgt de IGJ met dit besluit meer differentiatiemogelijkheden in de afhandelingen van meldingen.Aanleiding van dit wijzigingsbesluit is de beleidsreactie op de evaluatie van de Wkggz. Daarin is aangegeven dat bij afhandeling van deze meldingen door de IGJ meer flexibiliteit kan worden geboden, zonder in te boeten op de veiligheid of de kwaliteit van zorg of het belang van de cliënt. Zo kan de IGJ haar toezichtcapaciteit effectiever inzetten. Dit wijzigingsbesluit zorgt daarvoor. 

  • Wijziging Besluit voorwaarden in mindering brengen kosten op transitievergoeding i.v.m. inzetbaarheidskosten

    Het Besluit voorwaarden in mindering brengen kosten op transitievergoeding regelt onder welke voorwaarden werkgevers kosten kunnen aftrekken van de transitievergoeding. Het besluit wordt verruimd. Werkgevers kunnen voortaan niet alleen inzetbaarheidskosten voor de werknemer in mindering brengen op de transitievergoeding die gericht zijn op een andere functie bij een andere werkgever, maar ook inzetbaarheidskosten die gericht zijn op een andere functie in de eigen onderneming van de werkgever.

  • Ontwerpbesluit compensatie transitievergoeding beëindiging van de werkzaamheden van de onderneming

    Werkgevers zijn transitievergoeding verschuldigd bij ontslag. Deze verplichting geldt ook als de onderneming in zijn geheel wordt beëindigd als voortzetting van de onderneming niet mogelijk is door ziekte of pensionering van de werkgever. In het Wetsvoorstel arbeidsmarkt in balans wordt voorgesteld de transitievergoeding in dat geval te compenseren. In dit conceptbesluit zijn de voorwaarden opgenomen waaronder de werkgever voor deze betaalde transitievergoedingen wordt gecompenseerd.

  • Bedenktijd voor beursvennootschappen

    Het voorontwerp strekt er toe het bestuur van een beursvennootschap meer tijd en rust te gunnen voor de inventarisatie en weging van belangen van de vennootschap en haar stakeholders. Daartoe krijgt het bestuur de mogelijkheid om een bedenktijd in te roepen wanneer een aandeelhouder het ontslag van een bestuurder of commissaris voorstelt of ingeval een (vijandig) ovenamebod wordt aangekondigd. Het voorontwerp strekt ter uitvoering van het regeerakkoord.

  • Wijziging van de Kieswet en de Waterschapswet tot aanpassing van de regeling van de tijdelijke vervanging van leden van de vertegenwoordigende organen wegens zwangerschap en bevalling of ziekte

    Leden van vertegenwoordigende organen hebben het recht om tijdelijk ontslag te krijgen wegens zwangerschap en bevalling of ziekte. Zij worden dan gedurende een periode van 16 weken vervangen. De Kieswet en de Waterschapswet regelen nu dat aan een verzoek niet voldaan, indien het verzoek wordt gedaan binnen een periode van 16 weken voor het einde van de reguliere zittingsduur van het vertegenwoordigend orgaan. De regering acht dit onwenselijk en stelt daarom voor om deze beperking te schrappen.

  • Wet regels gewezen bewindspersonen

    Het kabinet heeft in een brief aan de Tweede Kamer wetgeving aangekondigd met regels voor het vervolgen van de loopbaan van afgetreden bewinds­personen (ministers en staatssecretarissen). Er is behoefte aan meer houvast door duidelijker gedragsregels zodat de gewezen bewindspersoon zijn eigen verantwoordelijkheid beter kan nemen bij het vervolgen van zijn maatschappelijke carrière.

  • Evaluatiewet WNT

    Op 1 januari 2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) in werking getreden. In 2015 is de wet voor het eerst integraal geëvalueerd. Met het wetsvoorstel Evaluatiewet WNT worden verschillende verbetermaatregelen geïmplementeerd die voortvloeien uit de eerste wetsevaluatie.

  • Wet arbeidsmarkt in balans

    Het kabinet werkt met dit wetsvoorstel toe naar een nieuwe balans op de arbeidsmarkt. Het moet voor werkgevers aantrekkelijker worden om werknemers in (vaste) dienst te nemen. Daarom stelt het kabinet voor om premiedifferentiatie tussen vaste contracten en flexcontracten in de WW en een cumulatiegrond in het ontslagrecht te introduceren. Ook stelt het kabinet voor om concurrentie op arbeidsvoorwaarden via payrolling te voorkomen en oproepkrachten meer werkzekerheid te bieden.

  • Openbaarheid belastingrechtspraak

    Dit wetsvoorstel bevat een aantal wijzigingen op het gebied van het fiscale procesrecht. Een belangrijke wijziging betreft het openen van de deuren bij het onderzoek ter zitting in fiscale geschillen. Voorts wordt wettelijk geregeld dat de rechter kan beslissen tot ongeanonimiseerde verstrekking van een uitspraak.

  • Wet aanpassing duur voortgezette uitkering Appa

    verkorten van de duur van de voortgezette uitkering voor politieke ambtsdragers