Zoekresultaat

103 resultaten
U heeft gezocht op: mbo

Sorteren op:
  • Onderzoekskaders 2017

    Consultatie van de nieuwe sectorale onderzoekskaders. Deze kaders bevatten de nieuwe werkwijze van de inspectie. Tot maart voert de inspectie pilots uit met deze kaders. De opbrengsten van de raadplegingen (waaronder deze consultatie) en de pilots worden meegenomen in de aanpassing van de kaders dit voorjaar. De waarderingskaders die eind 2015 ter consultatie zijn voorgelegd maken integraal deel uit van de onderzoekskaders. De toen gemaakte opmerkingen zijn nog niet verwerkt in deze versie.

  • Algemene wet onderwijs

    In de Algemene wet onderwijs (AWO) worden thema's geregeld die meerdere onderwijssectoren aangaan. Met de AWO wordt beoogd de onderwijswetgeving toegankelijker en consistenter te maken. Het eerste thema in de AWO is het register onderwijsdeelnemers. De huidige, verspreide registerwetgeving wordt gebundeld en gemoderniseerd. Ook regelt dit wetsvoorstel dat diploma's van niet bekostigde onderwijsinstellingen worden ontsloten via het register.

  • Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting

    Deze consultatie gaat over instemmingsbevoegdheid van de medezeggenschapsraad op de hoofdlijnen van de begroting van scholen in het primair en voortgezet onderwijs. In de Wet Medezeggenschap op scholen (WMS) worden bevoegdheden en taken van medezeggenschapsraden in het primair en voortgezet onderwijs geregeld. In deze wetswijziging wordt een instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting toegevoegd aan de bevoegdheden van de medezeggenschapsraad

  • Wetsvoorstel differentiatie exameneisen taal en rekenen

    Een deel van de leerlingen en studenten in het vo en het mbo is niet in staat om aan alle eisen voor Nederlandse taal, rekenen en Engels te voldoen. Met dit wetsvoorstel wordt de grondslag geïntroduceerd om meer differentiatie aan te kunnen brengen in deze eisen voor specifieke groepen.

  • Samenwerkingscolleges middelbaar beroepsonderwijs

    Met het samenwerkingscollege maakt de regering het eenvoudiger voor mbo-instellingen om gezamenlijk onderwijs aan te bieden. Het samenwerkingscollege draagt bij aan het borgen van een toegankelijk en herkenbaar onderwijsaanbod voor deelnemers in de regio, tegen een achtergrond van sterk dalende studentenaantallen. Het samenwerkingscollege bevordert innovatie doordat instellingen de krachten kunnen bundelen. Ook introduceert de regering een alleenrecht voor een kleine en unieke opleiding.

  • Concept-besluit gegevenslevering en - verstrekking lerarenregister

    Beoogd wordt invoering van het lerarenregister medio 2017 (TK 34458). In het wetsvoorstel is bepaald dat bij of krachtens AMvB nader worden geregeld a) de door de schoolbesturen aan te leveren basisgegevens, b) de tijdstippen en wijze van levering en c) de wijze van gegevensverstrekking aan een ieder respectievelijk aan het schoolbestuur. In dat licht wijzigt onderhavig besluit, het Besluit informatievoorziening WPO/WEC, het Besluit informatievoorziening WVO en het Uitvoeringsbesluit WEB.

  • Wet invoering associate degree-opleiding

    Het wetsvoorstel voorziet in het omvormen van het associate degree programma tot een zelfstandige opleiding. Een zelfstandige associate degree-opleiding krijgt meer ruimte om een eigen arbeidsmarktprofiel, didactisch profiel en organisatie te vormen en wordt daarmee een aantrekkelijke optie voor jongeren en volwassenen voor wie de duur of het niveau van de bacheloropleiding een drempel vormt.

  • Wet invoering rekentoets 2A en centraal examen 2A, onderscheid diploma’s mbo en doorstroombeperkingen rekentoets ER en centraal examen ER.

    De volgende zaken worden geregeld: - De introductie van een rekentoets 2A voor vmbo-bb en een centraal examen rekenen 2A voor de entreeopleiding en mbo-2 - Een onderscheid in diploma’s voor studenten in de entreeopleiding en in mbo-2, op basis van de behaalde resultaten voor Nederlandse taal en rekenen - Het leggen van een basis voor doorstroombeperkingen naar de pabo en andere lerarenopleidingen voor studenten die het diploma hebben behaald op basis van een rekentoets ER/centraal examen ER.

  • Regeling taalschakeltraject 20..

    In de Wet inburgering 20.. worden 3 leerroutes onderscheiden voor inburgeringsplichtigen, waaronder de onderwijsroute. Deze route houdt in dat de deelnemer niet alleen inburgert door o.a. het leren van de Nederlandse taal op (ten minste) niveau B1, maar zich ook voorbereidt op instroom in MBO/HBO/WO via een taalschakeltraject. In deze regeling wordt het traject aangewezen als opleiding overige educatie en worden eindtermen vastgesteld om aan te sluiten op vervolgopleidingen in het MBO/HBO/WO.

  • Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring

    In deze regeling wordt het model vastgelegd dat mbo-instellingen dienen te gebruiken bij het verstrekken van een mbo-verklaring. Het model bevat in totaal vijf onderdelen. De inhoud van een mbo-verklaring verschilt per student en kan bestaan uit een of meer onderdelen waarin resultaten kunnen worden vastgelegd.