Zoekresultaat
66 resultaten
U heeft gezocht op:
Voortgezet onderwijs
-
Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs
Met dit wetsvoorstel wordt de algemene burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt. Het burgerschapsonderwijs aan leerlingen moet voortaan in ieder geval gaan om: de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving. Het personeel van de school handelt volgens deze waarden.
-
Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs
Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.
-
Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie
Het wetsvoorstel zorgt voor een wettelijke basis voor onderwijsinstellingen en gemeenten om de aanpak van voortijdig schoolverlaten voort te zetten. Het wetsvoorstel biedt de randvoorwaarden voor deze partijen om een regionaal sluitend vangnet voor vsv’ers en jongeren in een kwetsbare positie te creëren. Daarnaast zorgt het wetsvoorstel ervoor dat mbo-instellingen de aansluiting vinden bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor het vo.
-
Besluit lerarenregister
Op grond van de Wet op het lerarenregister en registervoorportaal (Stb. 2017, 85) wordt in dit Besluit een formeel en procedureel kader neergezet voor de regeling van de herregistratiecriteria en valideringsregels en voor de aansluitend te nemen beslissingen op grond van die regeling. Het Besluit voorziet in een grondslag voor het instellen van adviescommissies die de minister adviseren bij het nemen van deze beslissingen.
-
Technische wijziging passend onderwijs
Dit wetsvoorstel voorziet in een aantal technische wijzigingen en een aantal wijzigingen op basis van voortschrijdend inzicht die voornamelijk verband houden met de bekostiging van passend onderwijs.
-
Wet educatieve module
De WHW, de WSF 2000 en de WVO 2020 worden aangepast om het mogelijk te maken dat universiteiten een educatieve module kunnen aanbieden en er worden enkele wijzigingen doorgevoerd bij de kopopleiding, de educatieve minor en de educatieve master in het wo met als doel de toegankelijkheid te vergroten.
-
Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed tweede tranche
Deze regeling voorziet in het verstrekken van een tweede specifieke uitkering aan provincies voor het instellen van een ontzorgingsprogramma dat kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren kan begeleiden bij het verduurzamen van hun vastgoed.
-
Besluit gelijke kans op doorstroom
Deze AMvB regelt dat leerlingen met een diploma vmbo-tl, -gl of havo toegelaten moeten worden tot resp. havo 4 of vwo 5, indien zij voldoen aan de doorstroomvoorwaarde dat het eindexamen een extra vak omvat. Ook wordt geregeld dat het bevoegd gezag bij het maken van beleid over doubleren geen onderscheid mag maken tussen leerlingen die naar 4-havo/5-vwo zijn doorgestroomd van een andere schoolsoort en leerlingen die zijn ingestroomd van 3-havo/4-vwo
-
Besluit afschaffen rekentoets
Dit besluit bevat in de eerste plaats technische aanpassingen vanwege het vervallen van de rekentoets. Daarnaast is in het Eindexamenbesluit VO en het Staatsexamenbesluit VO een overgangsbepaling opgenomen, waarin nadere regels worden gesteld over het schoolexamen rekenen voor leerlingen zonder wiskunde. Er wordt onder meer geregeld dat de toets niet meetelt in de uitslagbepaling en wordt vermeld op een bijlage bij de cijferlijst.
-
Wetsvoorstel Schooldiploma Praktijkonderwijs
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld dat elke school voor praktijkonderwijs (pro) aan alle leerlingen die succesvol het pro afronden een schooldiploma en een bijbehorend portfolio uitreikt. De minister stelt het model voor dit schooldiploma vast.