Zoekresultaat

77 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Wijzigingsbesluit aanpassing van de indicatoren voor de beoordeling van de leerresultaten

    Wijziging van het Inrichtingsbesluit WVO in verband met aanpassing van de indicatoren voor de beoordeling van de leerresultaten

  • Wet op het lerarenregister

    Het vrijwillig lerarenregister wordt verplicht. Zo wordt gestimuleerd dat alle leraren consequent aan hun professionele ontwikkeling werken. Ook wordt de omschrijving van het beroep van leraar en de professionele ruimte van de leraar in de wet verankerd. Deze componenten zijn in onderlinge samenhang noodzakelijk als borging van de ontwikkeling van het leraarsberoep. We stellen u vragen over de werking van het register en vragen u expliciet naar de effecten van het voorstel voor het mbo.

  • Wijziging Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014-2022

    Het reeds lopende experiment doorlopende leerlijnen vmbo-mbo wijzigt op drie punten: a) de vakmanschaproute wordt uitgebreid naar mbo3 vanuit de kaderberoepsgerichte leerweg; b) de technologieroute wordt uitgebreid naar alle vier de opleidingsdomeinen onder de naam: beroepsroute. Deze leidt op tot mbo4. Vanuit de kaderberoepsgerichte leerweg kan ook de beroepsroute worden gevolgd. c) Vanwege wetswijzigingen gelden voor alle experimenten nieuwe voorschriften voor studieduur en onderwijstijd.

  • Wetsvoorstel Samenwerkingsschool

    Het onderwerp van de consultatie is de vereenvoudiging van de wettelijke regeling van de samenwerkingsschool. Een Samenwerkingsschool is school waarin zowel openbaar onderwijs als bijzonder onderwijs gegeven wordt. Sinds 2011 is het wettelijk toegestaan om een samenwerkingsschool te vormen. Hier is echter nauwelijks gebruik van gemaakt, terwijl de samenwerkingsschool een oplossing kan bieden in gebieden met leerlingendaling.

  • Wijzigingsbesluit onderwijsvrije dagen voortgezet onderwijs

    In dit besluit, dat nauw samenhangt met het Wetsvoorstel onderwijstijd VO , wordt een aantal vooral technische aanpassingen verricht in het Inrichtingsbesluit W.V.O. met betrekking tot dagen waarop in het voortgezet onderwijs geen onderwijs behoeft te worden verzorgd. Het maximumaantal onderwijsvrije dagen verandert er niet door. Ook heeft de regeling geen gevolgen voor de landelijke feestdagen, voor de schoolvakanties en voor bestaande afwijkingsmogelijkheden.

  • Wetsvoorstel Schooldiploma Praktijkonderwijs

    In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld dat elke school voor praktijkonderwijs (pro) aan alle leerlingen die succesvol het pro afronden een schooldiploma en een bijbehorend portfolio uitreikt. De minister stelt het model voor dit schooldiploma vast.

  • Uitvoeringsbesluit WVO 20xx

    Met de Wet voortgezet onderwijs 20xx wordt de huidige Wet op het voorgezet onderwijs vervangen door een consistente, toegankelijke en voor de praktijk beter bruikbare wet. Dit besluit strekt ter uitvoering van de nieuwe wet en volgt de opzet daarvan. In het besluit zijn diverse onderwerpen samengebracht die voorheen waren opgenomen in aparte besluiten. Net als de WVO 20xx heeft ook dit besluit mede betrekking op Caribisch Nederland.

  • Bekostigingsbesluit WVO 2020

    Deze AMvB vloeit voort uit het wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging voortgezet onderwijs. Door deze vereenvoudiging wordt de meerjarige financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via een speciaal daarvoor ontwikkelde informatietool op www.rijksoverheid.nl/vereenvoudigingbekostigingvo krijgen scholen inzicht in wat de vereenvoudiging van de bekostiging voor hun situatie betekent.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging PO

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de bekostiging van het primair onderwijs en helpt schoolbesturen om in overleg met hun stakeholders betere keuzes te maken die passen bij hun eigen visie en de lokale situatie. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat besturen beter kunnen voorspellen hoeveel geld zij krijgen en de bekostiging wordt inzichtelijker. Daarbij zorgt de vereenvoudiging ervoor dat de administratieve lasten voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verminderen.

  • Besluit gelijke kans op doorstroom

    Deze AMvB regelt dat leerlingen met een diploma vmbo-tl, -gl of havo toegelaten moeten worden tot resp. havo 4 of vwo 5, indien zij voldoen aan de doorstroomvoorwaarde dat het eindexamen een extra vak omvat. Ook wordt geregeld dat het bevoegd gezag bij het maken van beleid over doubleren geen onderscheid mag maken tussen leerlingen die naar 4-havo/5-vwo zijn doorgestroomd van een andere schoolsoort en leerlingen die zijn ingestroomd van 3-havo/4-vwo