Zoekresultaat

76 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Wetgeving sociale veiligheid op school

    Dit wetsvoorstel is een uitwerking van het plan van aanpak tegen pesten van de staatssecretaris van OCW en de Kinderombudsman dat in maart 2013 naar de Tweede Kamer is verstuurd. Dit wetsvoorstel heeft als doel de scholen zich te laten inspannen om pesten tegen te gaan en de sociale veiligheid te waarborgen.

  • Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt

  • Herziening Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten

    Met het voorstel tot wijziging van de Wet subsidiëring landelijke onderwijsondersteunende activiteiten (Wet SLOA) worden de wettelijke taken van Stichting Cito en Stichting SLO vastgelegd en wordt de subsidiëring van andere instellingen, ten behoeve van onderwijsonderzoek, beëindigd.

  • Onderwijswetten Friese taal

    Provincie Fryslân krijgt de bevoegdheid de kerndoelen voor het onderwijs in de Friese taal vast te stellen. Daar worden wel voorwaarden aan verbonden. Ook mag de provincie voortaan een gedeeltelijke ontheffing van het onderwijs in de Friese taal geven.

  • Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens

    Consultatie van onderwijsinstellingen, ouders en leerlingen en softwareleveranciers over het besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens.

  • Stichten en opheffen openbare scholen en verlenging opheffingstermijn in het primair onderwijs

    Het ministerie van OCW verzoekt u te reageren op het voorstel om de stichtings- en opheffingssystematiek in het primair onderwijs op een aantal punten te versoepelen.

  • Wijzigingen in de examinering in het vo en mbo vanwege de referentieniveaus en vanwege de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo

    Deze AMvB wijzigt het Eindexamenbesluit VO, het Staatsexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met examinering referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in het vo en mbo 2 en 3 en in verband met de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo. Raadpleeg voor uitleg van de inhoud en achtergronden van de regeling de service documenten mbo en vo en de voortgangsrapportage implementatie referentieniveaus taal en rekenen.

  • Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets

  • Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt de algemene burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt. Het burgerschapsonderwijs aan leerlingen moet voortaan in ieder geval gaan om: de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving. Het personeel van de school handelt volgens deze waarden.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging vo

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de basisbekostiging van het voortgezet onderwijs. Het nieuwe bekostigingsmodel bevat twee leerlingenprijzen en een vast bedrag op vestigingsniveau. Door deze vereenvoudiging wordt de (meerjarige) financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via deze consultatie wordt ook inzicht gegeven in de indicatieve herverdeeleffecten per bestuur via de rekentoolbekostiging-vo