Zoekresultaat
73 resultaten
U heeft gezocht op:
Voortgezet onderwijs
-
Besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens
Consultatie van onderwijsinstellingen, ouders en leerlingen en softwareleveranciers over het besluit uitwisseling leer- en begeleidingsgegevens.
-
Stichten en opheffen openbare scholen en verlenging opheffingstermijn in het primair onderwijs
Het ministerie van OCW verzoekt u te reageren op het voorstel om de stichtings- en opheffingssystematiek in het primair onderwijs op een aantal punten te versoepelen.
-
Wijzigingen in de examinering in het vo en mbo vanwege de referentieniveaus en vanwege de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo
Deze AMvB wijzigt het Eindexamenbesluit VO, het Staatsexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met examinering referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in het vo en mbo 2 en 3 en in verband met de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo. Raadpleeg voor uitleg van de inhoud en achtergronden van de regeling de service documenten mbo en vo en de voortgangsrapportage implementatie referentieniveaus taal en rekenen.
-
Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs.
Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets
-
Besluit afschaffen rekentoets
Dit besluit bevat in de eerste plaats technische aanpassingen vanwege het vervallen van de rekentoets. Daarnaast is in het Eindexamenbesluit VO en het Staatsexamenbesluit VO een overgangsbepaling opgenomen, waarin nadere regels worden gesteld over het schoolexamen rekenen voor leerlingen zonder wiskunde. Er wordt onder meer geregeld dat de toets niet meetelt in de uitslagbepaling en wordt vermeld op een bijlage bij de cijferlijst.
-
Wetsvoorstel Schooldiploma Praktijkonderwijs
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld dat elke school voor praktijkonderwijs (pro) aan alle leerlingen die succesvol het pro afronden een schooldiploma en een bijbehorend portfolio uitreikt. De minister stelt het model voor dit schooldiploma vast.
-
Uitvoeringsbesluit WVO 20xx
Met de Wet voortgezet onderwijs 20xx wordt de huidige Wet op het voorgezet onderwijs vervangen door een consistente, toegankelijke en voor de praktijk beter bruikbare wet. Dit besluit strekt ter uitvoering van de nieuwe wet en volgt de opzet daarvan. In het besluit zijn diverse onderwerpen samengebracht die voorheen waren opgenomen in aparte besluiten. Net als de WVO 20xx heeft ook dit besluit mede betrekking op Caribisch Nederland.
-
Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging PO
Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de bekostiging van het primair onderwijs en helpt schoolbesturen om in overleg met hun stakeholders betere keuzes te maken die passen bij hun eigen visie en de lokale situatie. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat besturen beter kunnen voorspellen hoeveel geld zij krijgen en de bekostiging wordt inzichtelijker. Daarbij zorgt de vereenvoudiging ervoor dat de administratieve lasten voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verminderen.
-
Bekostigingsbesluit WVO 2020
Deze AMvB vloeit voort uit het wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging voortgezet onderwijs. Door deze vereenvoudiging wordt de meerjarige financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via een speciaal daarvoor ontwikkelde informatietool op www.rijksoverheid.nl/vereenvoudigingbekostigingvo krijgen scholen inzicht in wat de vereenvoudiging van de bekostiging voor hun situatie betekent.
-
Besluit gelijke kans op doorstroom
Deze AMvB regelt dat leerlingen met een diploma vmbo-tl, -gl of havo toegelaten moeten worden tot resp. havo 4 of vwo 5, indien zij voldoen aan de doorstroomvoorwaarde dat het eindexamen een extra vak omvat. Ook wordt geregeld dat het bevoegd gezag bij het maken van beleid over doubleren geen onderscheid mag maken tussen leerlingen die naar 4-havo/5-vwo zijn doorgestroomd van een andere schoolsoort en leerlingen die zijn ingestroomd van 3-havo/4-vwo