Zoekresultaat
36 resultaten
U heeft gezocht op:
Geluid
-
Aanvullingsregeling geluid Omgevingswet
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bereiden de ontwerp-Aanvullingsregeling geluid Omgevingswet voor. Deze ontwerpregeling is een uitwerking van het Aanvullingsbesluit geluid Omgevingswet. Met de ontwerpregeling worden onder meer de rekenregels voor het geluid van wegen, spoorwegen en industrieterreinen geïntegreerd in het Stelsel van de Omgevingswet.
-
Wet windenergie op zee
Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.
-
Gebruiksvergoeding spoor
Het ministerie van infrastructuur en Milieu wijzigt het Besluit ‘Implementatie richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorwegruimte’ met het (concept) Besluit ‘Vergoeding gebruik hoofdspoorweginfrastructuur’ welke de juridische grondslag creëert voor de introductie van een extra heffing en prijsprikkels.
-
Inrichtingen en Activiteitenbesluit BES
(For English, see documents below). Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, in nauwe samenwerking met de openbare lichamen, het Inrichtingen- en activiteiten besluit BES voor. Het besluit stelt milieuregels voor bedrijven, ter bescherming van de leefomgeving op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarbij bepaalt de zwaarte van de milieubelasting of het bedrijf zich alleen aan de algemene regels moet houden, een melding moet doen, of een vergunning moet aanvragen.
-
Micro Light Aircraft opt-out
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en enkele andere Besluiten, en tegelijkertijd van de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen en enkele andere regelingen. Met deze wijziging wil de minister zwaardere Micro Light Aircrafts (MLA’s) van 450 tot 600 kilogram onder de nationale regelgeving brengen. Het toestaan van zwaardere MLA’s zorgt voor meer mogelijkheden voor onder andere elektrisch vliegen.
-
Aanvullende raadpleging Balanced Approach Schiphol
*For English, please visit: "https://www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/geef-uw-mening-over-het-aangepaste-maatregelenpakket-schiphol/english-version". There you will find all relevant information about this consultation, including attached documents and an instruction on how to submit a reaction on this consultation.*
-
Verzamelbesluit Omgevingswet IenW milieu 2025
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt via een verzamelbesluit wijzigingen voor in:
-
Wijziging Regeling luchtvaartheffingen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de Regeling luchtvaartheffingen. Voor de financiering en bekostiging van onder andere geluidwerende voorzieningen wordt een heffing geheven van luchtvaartmaatschappijen voor het landen met een burgerluchtvaartuig. De Regeling luchtvaartheffingen bepaalt hoe de exploitanten van de luchthavens de heffing innen en afdragen aan de overheid.
-
Wijziging Regeling burgerluchthavens vanwege een nieuw rekenvoorschrift voor geluidbelasting
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil in de Regeling burgerluchthavens de voorgeschreven bepalingsmethoden van de Lden-geluidbelasting aanpassen. Op dit moment wordt vliegtuiggeluid en helikoptergeluid bepaald met het Nederlandse Rekenmodel (NRM). Dit wordt vervangen door de Europese bepalingsmethoden Doc 29 (voor vliegtuiggeluid) en NORAH (voor helikoptergeluid). De wijziging is van invloed op:
-
Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Dit geeft gemeenten de mogelijkheid om zero-emissiezone (in de wettekst nul-emissiezone genoemd) voor taxi’s in te voeren. Het besluit regelt ook de noodzakelijke wijzigingen aan de verkeersborden van milieu- en zero-emissiezones. Tevens om dit in de toekomst eventueel voor andere voertuigcategorieën mogelijk te maken.