Zoekresultaat

91 resultaten
U heeft gezocht op: Burgerlijk recht

Sorteren op:
  • Tijdelijk besluit experiment nabijheidsrechter

    Het ontwerp voor het Tijdelijk besluit experiment nabijheidsrechter omvat regels over het experiment. Het experiment houdt in dat gedurende drie jaar bij de kantonrechter van de rechtbanken Den Haag, Overijssel, Rotterdam en Zeeland-West Brabant in twee categorieën zaken een experimentele procedure met de nabijheidsrechter kan worden gevolgd. Deze procedure wijkt op een aantal punten af van de reguliere dagvaardingsprocedure bij de kantonrechter op basis van Rv. 

  • Tijdelijk besluit limitering aansprakelijkheid voor terrorismeschade luchtvaart

    Het tijdelijke besluit limiteert op grond van artikel 6:110 Burgerlijk Wetboek de aansprakelijkheid van luchthavenexploitanten en luchtvervoerders voor terrorismeschade tot het maximale bedrag waarvoor zij zich redelijkerwijze kunnen verzekeren (momenteel maximaal USD 1,5 miljard).

  • wijziging Burgerlijk Wetboek en wijziging Besluit servicekosten in verband met de herziening van servicekosten

    De regels van servicekosten worden aangescherpt en gemoderniseerd. Voor verhuurders en huurders is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels voor huur en servicekosten. Om misbruik van servicekosten tegen te gaan wordt de lijst van zaken en diensten die als servicekosten doorberekend kunnen worden, begrensd. Ook wordt het onderscheid tussen 'nutsvoorzieningen met een eigen meter' en '(overige) servicekosten', uit het Burgerlijk Wetboek (BW) gehaald. Daarnaast wordt het BW gewijzigd om het mogelijk te maken maximale bedragen aan de verschillende servicekosten te koppelen.

  • Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering

    Het Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering implementeert de Corporate Sustainability Reporting Directive, ook wel kortweg aangeduid als ‘CSRD’. Deze richtlijn ziet op duurzaamheidsrapportering door ondernemingen. 

  • Wetsvoorstel elektronisch cognossement

    De huidige wetgeving gaat ervan uit dat een cognossement en het CT-document van papier zijn. Er is behoefte om naast papieren vervoersdocumenten ook gebruik te kunnen maken van elektronische vervoersdocumenten. De huidige regelgeving sluit daarom niet helemaal (meer) aan bij de praktijk en is niet toekomstbestendig.

  • Novelle Wetsvoorstel tegengaan huwelijkse gevangenschap en enige andere onderwerpen (35 348)

    In het wetsvoorstel Huwelijkse gevangenschap is door de Tweede Kamer voorgesteld om het strafbaar te maken om eerst in de kerk of moskee te trouwen voordat je bij de gemeente een huwelijk sluit. De Eerste Kamer denkt over dat voorstel nog na. Nu stelt de regering voor om dat toch niet te doen. Deskundigen zeggen dat mensen die willen scheiden misschien minder snel hulp zoeken als zij weten dat ze strafbaar zijn doordat ze eerst in de kerk of moskee trouwden. Dat wil de regering voorkomen.

  • Verzamelwet beslag- en executierecht

    Dit wetsvoorstel bevat, in aanvulling op de Wet herziening beslag- en executierecht (de Wet van 3 juni 2020 tot wijziging van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en de Faillissementswet in verband met de herziening van het beslag- en executierecht) nog enkele wijzigingen van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (hierna: Rv). De wijzigingen zijn nodig als gevolg van, onder meer, praktijkervaringen met het herziene beslag- en executierecht. 

  • Wijziging Besluit burgerlijke stand 1994 ivm regels over gezamenlijk gezag door erkenning

    Op grond van initiatiefwetsvoorstel gezamenlijk gezag door erkenning heeft de erkenning van een kind van rechtswege de gezamenlijke uitoefening van het gezag door de moeder en de erkenner tot gevolg. Hierop gelden enkele uitzonderingen. Een daarvan is dat geen gezamenlijk gezag ontstaat als uit de akte van erkenning blijkt dat de moeder en de erkenner hebben verklaard dat de moeder alleen het gezag uitoefent. De inhoud van de erkenningsakte is opgenomen in het Beluit burgerlijke stand 1994.  Met de wijziging van dit besluit wordt mogelijk gemaakt dat de verklaring over het eenhoofdig gezag van de moeder in de erkenningsakte wordt opgenomen. 

  • Wet opleggen betalingsregeling door de rechter

    Art. 6:29 BW bepaalt dat de schuldenaar zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd is het verschuldigde in gedeelten te voldoen. Dit betekent dat de rechter alleen met medewerking van de schuldeiser een betalingsregeling kan opleggen. Het kunnen opleggen van een passende betalingsregeling kan bijdragen aan het voorkomen dat schuldenaren (verder) in de financiële problemen raken. Art. 6:29 BW wordt daarom aangevuld met de mogelijkheid dat ook tegen de wil van een schuldeiser door de rechter een betalingsregeling kan worden opgelegd wanneer het op grond van de redelijkheid en billijkheid niet van de schuldenaar kan worden gevergd dat hij zijn vordering in één keer betaalt. Hierbij mag dan geen sprake zijn van onevenredige benadeling van de schuldeiser en dienen beide partijen zich over de regeling te kunnen uitlaten.

  • Wet verlaging griffierechten

    De ambitie in het coalitieakoord Rutte-IV is om de toegang tot het recht voor burgers en MKB te vergroten door de tarieven voor de griffierechten in het bestuursrecht en voor civiele zaken te verlagen. In dit wetsvoorstel wordt deze ambitie uitgewerkt door middel van het verlagen van de griffierechten.