Aankondigingen over uw buurt

Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.

Dienstverlening

Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.

Beleid & regelgeving

Officiële publicaties van de overheid.

Contactgegevens overheden

Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.

Zoekresultaat

103 resultaten
U heeft gezocht op: Lucht

Sorteren op:
  • Concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

    De komende jaren zal de vraag naar luchtvervoer verder toenemen en het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen op AAS worden bereikt. Juist vanwege het belang van (inter)continentale verbindingen op AAS voor de Nederlandse economie, moet de schaarse capaciteit op AAS worden benut door intercontinentaal verkeer en feeder verkeer. Met een verkeersverdelingsregel tussen AAS en LA kan hieraan invulling gegeven worden (selectiviteitbeleid).

  • Invoering aantekening PRO voor luchtverkeersleiders

    Bewijzen van bevoegdheid die aan luchtverkeerleiders worden verstrekt zijn gebaseerd op een Europese richtlijn. In bijzondere gevallen mogen lidstaten naast de Europese bewijzen specifieke nationale aantekeningen ontwikkelen. Luchtverkeersleiders op Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde kunnen niet aan de eisen van de Europese bewijzen voldoen. Het concept wijzigingsbesluit creëert voor die luchtverkeersleiders een nationale aantekening: procedural control (PRO).

  • Besluit uitbreiding API-dataset

    Wijziging van het Vreemdelingebesluit 2000 in verband met de uitbreiding van de vooraf door de luchtvaartmaatschappijen te verstrekken passagiersgegevens (API-dataset).

  • Wetsvoorstel informatiegestuurde controles aan de grens

    De consultatie betreft een wetsvoorstel inhoudende een wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 en de Algemene douanewet met het oog op het structureel verwerken van gegevens ten behoeve van het verbeteren van de grenscontrole en het bestrijden van illegale immigratie alsmede de uitvoering van douanecontrole (informatiegestuurde controles aan de grens).

  • Wet melding inbreuken elektronische informatiesystemen

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ICT-inbreuken. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving, en alleen als de inbreuk tot gevolg heeft of kan hebben dat die beschikbaarheid of betrouwbaarheid in belangrijke mate wordt onderbroken.

  • Verzamelbesluit Bjsg, Bpg en Bbb

    Dit verzamelbesluit omvat een aantal wijzigingen in het Bjsg, het Bpg en Besluit beveiliging burgerluchtvaart. Het betreft, naast enkele technische wijzigingen, onder meer de verstrekking van persoonsgegevens ten behoeve van de screening van personeel, het intrekken of laten vervallen van reisdocumenten en het verstrekken van zogeheten afloopberichten aan de politie. Hierdoor zijn de verschillende instanties beter in staat hun wettelijke taken en plichten uit te voeren.

  • Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen

    Om de asielcrisis op te lossen en te komen tot een duurzaam en stabiel opvanglandschap met afdoende opvangplaatsen voor de aan het vraagstuk inherente wisselende opvangbehoefte, is een brede aanpak nodig om alle factoren te adresseren. Deze aanpak wordt ook voorgestaan door het kabinet, in afstemming met medeoverheden, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 26 augustus 2022. Onderdeel daarvan is het creëren van een wettelijke taak voor gemeenten. Hiermee komt vast te staan dat gemeenten medeverantwoordelijk zijn, naast het Rijk, voor de internationale en Europeesrechtelijke verplichting om asielopvang te bieden aan vluchtelingen en asielzoekers. Uitgegaan wordt van solidariteit tussen gemeenten, een eerlijke en evenwichtige spreiding over het land, zoveel mogelijk vrijwillig ter beschikking stellen van opvangplaatsen en het voorkomen van crisisnoodopvang.

  • Regeling tarieven transportsectoren

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een nieuw tarievenstelsel voor vergunningen die door of in mandaat van de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT) worden verstrekt. In deze Regeling tarieven transportsectoren worden de verschillende regelingen waarin de tarieven zijn vastgelegd teruggebracht tot één regeling voor alle transportsectoren (luchtvaart, scheepvaart, railvervoer en wegvervoer).

  • Wet flexibilisering inzet vertrouwensfunctionarissen

    Op grond van de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo) kunnen functies waarin een persoon de nationale veiligheid kan schaden, aangewezen worden als vertrouwensfuncties. Voordat een persoon belast kan worden met een vertrouwensfunctie, wordt een veiligheidsonderzoek ingesteld. Het veiligheidsonderzoek resulteert in een afgifte of weigering van een verklaring van geen bezwaar (VGB). Een VGB is functiegebonden en vervalt in beginsel bij wisseling van functie of werkgever. Werkgevers binnen de burgerluchtvaartsector willen personeel flexibeler kunnen inzetten zodat personeel op een aangewezen locatie, bijvoorbeeld Schiphol, van functie of werkgever kan wisselen zonder steeds een veiligheidsonderzoek te moeten ondergaan. Hiertoe wordt een locatiegebonden VGB geïntroduceerd. De aanwijzing van de locatie geschiedt door de minister die verantwoordelijk is voor het beleidsterrein waartoe de locatie behoort (en is niet beperkt tot de burgerluchtvaart). Het moet gaan om een locatie waarbij de toegang tot deze locatie voor het uitoefenen van een functie een risico voor de nationale veiligheid kan vormen. Een afgegeven locatiegebonden VGB blijft ook na wisseling van functie of werkgever geldig op de aangewezen locatie. Daarnaast worden enkele wijzigingen van meer technische aard voorgesteld teneinde de uitvoerbaarheid van de Wvo in de praktijk te verbeteren, zoals een identificatieplicht voor degene die het veiligheidsonderzoek moet ondergaan, het gebruik van BSN bij de uitvoering van veiligheidsonderzoeken en bestuursrechtelijke handhaving in de plaats van strafrechtelijke sanctionering.

  • wijziging van de Wet kinderopvang om aanspraak op kinderopvangtoeslag mogelijk te maken voor Oekraïense ontheemden

    Op basis van de huidige wetgeving hebben Oekraïense ontheemden en ouders met een partner buiten de EU geen aanspraak op kinderopvangtoeslag (KOT) om arbeid en zorg voor kinderen te combineren. Dit belemmert Oekraïense ontheemden om te gaan werken. Daarom wordt voorgesteld alle ouders met een partner buiten de EU aanspraak op KOT te geven, mits aan de overige voorwaarden in de Wet kinderopvang wordt voldaan. Daarmee wordt de drempel voor het betreden van de arbeidsmarkt verlaagd.

Zoeken
Uitgebreid zoeken

Actie