Zoekresultaat
143 resultaten
U heeft gezocht op:
Lucht
-
ADS-B Out verplichting NSAA
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling boorduitrusting. Luchtvaartuigen die vliegen in de North Sea Area Amsterdam (NSAA) moeten vanaf 1 januari 2025 voorzien zijn van een ADS-B Out transponderfunctie. Daarnaast blijft een mode-S transponder verplicht. Op verzoek van de general aviation sectorpartijen geldt de verplichting van een ADS-B Out transponderfunctie niet in de strook van 2,5NM vanaf de kustlijn van Noord- en Zuid-Holland westwaarts. Zo kan vliegverkeer langs de kust blijven vliegen zonder ADS-B Out.
-
Subsidieregeling P2X brandstoffen
For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.
-
Wijzigingsregeling SVVE 2025
Deze consultatie gaat over een wijziging van de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE). Met deze subsidieregeling wordt verduurzaming van gebouwen van verenigingen (voornamelijk VvE's) gestimuleerd. Via de wijziging die hierbij in internetconsultatie gaat, wordt de regeling verbeterd en toegankelijker gemaakt voor de doelgroep.
-
Subsidieregeling AtJ brandstoffen
For English information regarding this consultation see the English consultationdocuments and answer form below ‘Relevante documenten’.
-
Wijziging Regeling bevordering schone wegvoertuigen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bevordering schone wegvoertuigen (Rbsw). De Rbsw verplicht de aanbestedende diensten om een bepaald percentage van hun voertuigen en voertuigdiensten emissievrij aan te besteden. De huidige percentages zijn laag en worden met gemak behaald. Het ministerie stelt voor om deze percentages te verhogen. Op die manier sluiten ze beter aan bij andere afspraken van overheden uit het Klimaatakkoord. Dat is beter voor het klimaat en milieu. Een uitleg over de voorgestelde percentages staat in het beleidskompas onder het kopje 'Relevante documenten'.
-
Cyberbeveiligingswet
Dit wetsvoorstel implementeert de Europese NIS2-richtlijn. De NIS2-richtlijn beoogt de cyberveiligheid in de Europese Unie naar een hoger gemeenschappelijk niveau te brengen door de digitale weerbaarheid van essentiële en belangrijke entiteiten in de lidstaten te versterken. Dit doel wordt in Nederland bereikt door, ter implementatie van deze richtlijn, in dit wetsvoorstel onder meer verplichtingen op te leggen aan die entiteiten, zoals het treffen van adequate beveiligingsmaatregelen en het melden van ICT-incidenten.
-
Tijdelijk besluit limitering aansprakelijkheid voor terrorismeschade luchtvaart
Het tijdelijke besluit limiteert op grond van artikel 6:110 Burgerlijk Wetboek de aansprakelijkheid van luchthavenexploitanten en luchtvervoerders voor terrorismeschade tot het maximale bedrag waarvoor zij zich redelijkerwijze kunnen verzekeren (momenteel maximaal USD 1,5 miljard).
-
Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (LBV)
De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.
-
Maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2 (MGA-2)
De stikstofbelasting van de natuur in Nederland is een groot probleem. De stikstofuitstoot moet daarom worden verlaagd. Alleen zo kan de natuur herstellen en komt er weer ruimte voor maatschappelijke en economische activiteiten. Alle sectoren die stikstof uitstoten (industrie, landbouw, verkeer, zee- en luchtvaart) moeten hun stikstofemissies terugdringen.
-
Wet flexibilisering inzet vertrouwensfunctionarissen
Op grond van de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo) kunnen functies waarin een persoon de nationale veiligheid kan schaden, aangewezen worden als vertrouwensfuncties. Voordat een persoon belast kan worden met een vertrouwensfunctie, wordt een veiligheidsonderzoek ingesteld. Het veiligheidsonderzoek resulteert in een afgifte of weigering van een verklaring van geen bezwaar (VGB). Een VGB is functiegebonden en vervalt in beginsel bij wisseling van functie of werkgever. Werkgevers binnen de burgerluchtvaartsector willen personeel flexibeler kunnen inzetten zodat personeel op een aangewezen locatie, bijvoorbeeld Schiphol, van functie of werkgever kan wisselen zonder steeds een veiligheidsonderzoek te moeten ondergaan. Hiertoe wordt een locatiegebonden VGB geïntroduceerd. De aanwijzing van de locatie geschiedt door de minister die verantwoordelijk is voor het beleidsterrein waartoe de locatie behoort (en is niet beperkt tot de burgerluchtvaart). Het moet gaan om een locatie waarbij de toegang tot deze locatie voor het uitoefenen van een functie een risico voor de nationale veiligheid kan vormen. Een afgegeven locatiegebonden VGB blijft ook na wisseling van functie of werkgever geldig op de aangewezen locatie. Daarnaast worden enkele wijzigingen van meer technische aard voorgesteld teneinde de uitvoerbaarheid van de Wvo in de praktijk te verbeteren, zoals een identificatieplicht voor degene die het veiligheidsonderzoek moet ondergaan, het gebruik van BSN bij de uitvoering van veiligheidsonderzoeken en bestuursrechtelijke handhaving in de plaats van strafrechtelijke sanctionering.