Zoekresultaat

107 resultaten
U heeft gezocht op: Transport

Sorteren op:
  • Wijziging van het Drinkwaterbesluit en het Besluit kwaliteit leefomgeving in verband met de herziene Europese Drinkwaterrichtlijn

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van het Drinkwaterbesluit (Dwb) en het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Dit is nodig omdat de Europese Drinkwaterrichtlijn is herzien. In het Dwb gaat het om nieuwe regels voor risicobeheersing van drinkwaterkwaliteit, informatievoorziening, kleine wijzigingen ivm Legionella en voorbereiding van een Europees testsysteem voor kranen, leidingen en dergelijke. In het Bkl gaat het om nieuwe regels voor risicobeheersing van drinkwaterbronnen.

  • Terugsluis vrachtwagenheffing

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met de vertegenwoordigers van de vervoerssector (evofenedex, TLN en VERN) een subsidieprogramma (concept-meerjarenprogramma 2026-2030) opgesteld voor verduurzaming en innovatie van het wegtransport. Dit subsidieprogramma voor 2026 tot en met 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026. Op dit moment wordt onderzocht of al eerder (in 2024) met de subsidies kan worden gestart. Hiervoor is alvast een concept-stimuleringspakket voor 2024-2025 voorbereid.

  • Experimenteerregeling Schiphol

    Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.

  • Balanced Approach Schiphol

    ** For English, please go to www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/ba/english-version. Here you will find all relevant information about this consultation, including attached documents and an instruction how to leave behind your response. **

  • Vervallen ruimtereservering voor de parallelle Kaagbaan

    De minister van Infrastructuur en Waterstaat maakte op 12 juni 2023 bekend dat er geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol komt. De reservering op een stuk grond voor de aanleg van de zogeheten ‘parallelle Kaagbaan’ wordt geschrapt. Het schrappen van de reservering is een voorgenomen besluit waarvoor bestaande regels moeten worden aangepast. Om de reservering voor de zogeheten parallelle Kaagbaan te schrappen moet namelijk het ‘Besluit algemene regels ruimtelijke ordening’ (Barro) worden aangepast. Hiervoor start het ministerie een internetconsultatie. De consultatie is bedoeld om reacties en meningen op te halen. Na de verwerking van alle binnengekomen reacties wordt het besluit waarschijnlijk in het najaar van 2023 in de ministerraad behandeld. 

  • Wijziging Schepenwet i.v.m. onderwerpen van uiteenlopende aard

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Schepenwet voor. De Schepenwet en de onderliggende regelgeving vormen het kader voor de veiligheid van zeeschepen die onder de vlag van het Koninkrijk opereren. De huidige wet sluit  gedeeltelijk niet meer aan op de praktijk. Daarnaast is onderliggende regelgeving aangepast en de staatkundige structuur van het Koninkrijk gewijzigd. Hierdoor is het wenselijk de Schepenwet te wijzigen.

  • Wijziging Regeling afsluitbeleid kleinverbruikers elektriciteit gas en Warmteregeling

    Kabinet wil afsluitregels voor energie structureel aanscherpen

  • Wijziging Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen met zeeschepen (Rvgz). Met deze wijziging krijgt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een zelfstandige bevoegdheid om een vervoersverbod op te leggen als de regels uit de International Maritime Dangerous Goods (IMDG) code worden overtreden.

  • Besluit vrijstellingen en ontheffingen hoogspanningsnet

    Dit besluit bevat de vrijstellingen en regels voor de verlening van ontheffingen van de wettelijke norm dat het hoogspanningsnet (110 kV of hoger) zo is ontworpen en in werking is dat het transport van elektriciteit ook is verzekerd als een onderdeel van het net uitval (hierna: n-1). Ook wordt met dit besluit een deel van de reservecapaciteit in het elektriciteitsnet - de zogenoemde ‘spitsstrook’- vrijgegeven voor het transport van elektriciteit uit (duurzame) opwek.

  • Wijziging Besluit opgedragen diensten BES

    Dit wijzigingsbesluit strekt tot modernisering van het Besluit opgedragen telecommunicatievoorzieningen BES. Met dit besluit en concessies zijn telecomdiensten opgedragen op Caribisch Nederland. Momenteel is de houder van een concessie opgedragen dienst beperkt tot het transport van spraak en dit betekent dat de concessiehouder enkel verplicht is om klanten spraakdiensten (klassieke telefonie) aan te bieden. Gelet op de (technologische) ontwikkelingen is het noodzakelijk het Besluit te wijzigen.