Zoekresultaat
119 resultaten
U heeft gezocht op:
Transport
-
Terugsluis vrachtwagenheffing
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft samen met de vertegenwoordigers van de vervoerssector (evofenedex, TLN en VERN) een subsidieprogramma (concept-meerjarenprogramma 2026-2030) opgesteld voor verduurzaming en innovatie van het wegtransport. Dit subsidieprogramma voor 2026 tot en met 2030 wordt betaald uit de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026. Op dit moment wordt onderzocht of al eerder (in 2024) met de subsidies kan worden gestart. Hiervoor is alvast een concept-stimuleringspakket voor 2024-2025 voorbereid.
-
Regeling pyro-pass
Het ministerie van IenW bereidt de Regeling pyro-pass en oneigenlijk gebruik P1 voor. Met deze regeling kan de pyro-pass in Nederland worden ingevoerd. Hiermee voert Nederland de regels in die de Benelux-landen hebben opgesteld. De regeling bepaalt onder andere hoe de pyro-pass eruit moet zien en wat er nodig is voor de aanvraag. Ook worden er regels gesteld over P1-artikelen.
-
Regeling tijdelijke vrijwillige vermindering gasafname
De regeling tijdelijke vrijwillige vermindering gasafname - ook wel besparingstender genoemd- is een stimuleringsregeling gericht op het realiseren van een vrijwillige reductie van de afname van gas van het gastransportnet door bedrijven. De besparingstender is de derde maatregel in de maatregelenladder van het Bescherm- en herstelplan Gas (hierna BH-G) ter bestrijding van een noodsituatie, het derde en hoogste crisisniveau.
-
Nederlandse deelname aan H2Global
In het Klimaatfonds is €300 miljoen gereserveerd voor de Nederlandse deelname aan H2Global. H2Global is een door Duitsland opgezet subsidie-instrument om de import van hernieuwbare waterstof(dragers) naar Duitsland/Noordwest-Europa op gang te brengen. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil met de beschikbare middelen in 2024 een gezamenlijke tender met Duitsland openen voor de veiling van een meerjarig aankoopcontract van hernieuwbare waterstof(dragers). Duitsland zal hiervoor ook €300 miljoen beschikbaar stellen.
-
Wijziging Wet Vrachtwagenheffing
In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen dan per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Op www.vrachtwagenheffing.nl vindt u meer informatie over de vrachtwagenheffing. De Wet vrachtwagenheffing is in 2022 door het parlement aangenomen en is in 1 januari 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden. Inmiddels zijn de Europese regels voor tolheffingen gewijzigd. Daarom is ook wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing noodzakelijk, en deze wijzigingen liggen nu voor in deze internetconsultatie.
-
Experimenteerregeling Schiphol
Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.
-
Balanced Approach Schiphol
** For English, please go to www.luchtvaartindetoekomst.nl/onderwerpen/samenwerking/ba/english-version. Here you will find all relevant information about this consultation, including attached documents and an instruction how to leave behind your response. **
-
Wijziging Regeling afsluitbeleid kleinverbruikers elektriciteit gas en Warmteregeling
Kabinet wil afsluitregels voor energie structureel aanscherpen
-
Regeling vrachtwagenheffing
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de Regeling vrachtwagenheffing. Deze regeling is een noodzakelijke nadere uitwerking van de Wet vrachtwagenheffing. Deze wet is in 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden.
-
Wijziging Schepenwet i.v.m. onderwerpen van uiteenlopende aard
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Schepenwet voor. De Schepenwet en de onderliggende regelgeving vormen het kader voor de veiligheid van zeeschepen die onder de vlag van het Koninkrijk opereren. De huidige wet sluit gedeeltelijk niet meer aan op de praktijk. Daarnaast is onderliggende regelgeving aangepast en de staatkundige structuur van het Koninkrijk gewijzigd. Hierdoor is het wenselijk de Schepenwet te wijzigen.