Zoekresultaat
98 resultaten
U heeft gezocht op:
Spoor
-
Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten
Regels over de informatie-uitwisseling betreffende bovengrondse en ondergrondse infrastructuur van netten ter voorkoming van graafschade en ter bevordering van de aanleg van elektronische communicatienetwerken met hoge snelheid, alsmede wijziging van de Telecommunicatiewet en een aantal andere wetten ter bevordering van medegebruik van fysieke infrastructuur en van de gecoördineerde aanleg van civiele werken
-
Wet lokaal spoor
Dit wetsvoorstel geldt voor railverbindingen die onder decentrale verantwoordelijkheid vallen. De huidige wetgeving is gefragmenteerd, technisch gedetailleerd en weinig flexibel. Het toezicht is versnipperd. De nieuwe wetgeving sluit aan op de huidige bestuurlijke verhoudingen waarbij provincie en stadsregio verantwoordelijk zijn voor het regionale OV. Zij zorgt voor een permanente verbetering van de veiligheid en maakt technische ontwikkelingen, zoals trams op hoofdspoorwegen, mogelijk.
-
Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail voor. Met deze wet wordt de B.V. ProRail omgevormd naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid. Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van het zelfstandig bestuursorgaan, kent taken en bevoegdheden toe aan het zelfstandig bestuursorgaan en regelt de verhouding tussen ProRail en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
-
Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering
Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.
-
Wet vereenvoudiging non-binaire geslachtsvermelding
Dit wetsvoorstel maakt het makkelijker om een non-binaire geslachtsvermelding ('''X'') te registreren. Door dit wetsvoorstel kunnen mensen die een non-binaire geslachtsvermelding willen laten registreren dit eenvoudig doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente. Dat is dezelfde procedure als die nu geldt voor transgender personen.
-
Wetsvoorstel aanpassing vergunningstelsel aardwarmte
Het wetsvoorstel introduceert voor het opsporen en winnen van aardwarmte een eigen vergunningenregime, uitgaande van een toewijzing zoekgebied, startvergunning en een vervolgvergunning. Nieuw is dat onder 1 vergunning zowel mag worden opgespoord als tijdelijk mag worden gewonnen. Verder worden de vergunningen gekoppeld aan de vraag naar warmte.
-
Wetsvoorstel modernisering en uitbreiding strafbaarstelling mensenhandel
Het belangrijkste doel van dit wetsvoorstel is om de strafbaarstelling van mensenhandel in (Caribisch) Nederland uit te breiden en te vereenvoudigen. Hierdoor kunnen daders eerder worden vervolgd, berecht en bestraft en slachtoffers beter worden beschermd. De uitbreiding van de strafbaarheid vindt vooral plaats ten aanzien van ernstige misstanden in de arbeidssfeer. Ook wordt voorgesteld om mensen die profiteren van mensenhandel eerder strafbaar te maken. Het wetsvoorstel geeft uitvoering aan een opdracht uit het coalitieakkoord, waarin staat dat de strafbaarstelling wordt gemoderniseerd. In het coalitieakkoord staan de belangrijkste doelstellingen voor het beleid van de regering in haar regeringsperiode.
-
Wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers van kleine en middelgrote werkgevers
Doel van het wetsvoorstel is kleine en middelgrote werkgevers meer wendbaar te maken door eerder duidelijkheid te geven tot welk moment zij de eigen functie van de zieke werknemer voor hem beschikbaar moeten houden. Met de maatregel krijgen werkgevers en werknemers duidelijkheid over het te volgen spoor bij re-integratie en de mogelijkheid tot vervanging van de werknemer in het tweede ziektejaar.
-
Wijziging Beheerconcessie ProRail
Op 1 januari 2025 loopt de huidige Beheerconcessie 2015-2025 van ProRail af. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een verlenging van deze concessie, waarmee de einddatum vier jaar opschuift tot 1 januari 2029. Zo kan ProRail na 1 januari 2025 haar functie als beheerder van de hoofdspoorweginfrastructuur blijven uitvoeren.
-
Wijziging Besluit Aanwijzing Hoofdspoorwegen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen voor. Met deze wijziging wordt de “Stamlijn, gemeente Arnhem” uit het Besluit verwijderd. NS wil het zuidelijke deel van emplacement Arnhem Goederen inrichten voor het realiseren van een eigen opstelterrein. De stamlijn ligt in de plannen van NS op een locatie die in de toekomstige situatie eigendom wordt van NS.