Zoekresultaat

181 resultaten
U heeft gezocht op: Belasting

Sorteren op:
  • Fiscale verzamelwet 2025

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Fiscale verzamelwet 2026

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Fiscale verzamelwet 2027

    De fiscale wetgeving is constant aan veranderingen onderhevig. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Daarom moet er in sommige gevallen wetgeving aangescherpt, versoepeld of verduidelijkt worden. Ook kan in bepaalde gevallen de uitvoeringspraktijk wettelijk beter bestendigd worden.

  • Fiscale verzamelwet BES eilanden 2027

    De fiscale wetgeving op de BES-eilanden vergt met enige regelmaat inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. In 2024 en 2025 is om die redenen voor de BES-eilanden al een aantal maatregelen ingevoerd die indertijd middels twee afzonderlijke Belastingplannen zijn opgesteld op basis waarvan meer inhoudelijke aanpassingen konden worden ingevoerd.

  • Herijking fiscale bodem(voor)recht

    Bij de inning van belastingschulden geniet de Belastingdienst een bijzondere positie dankzij onder meer fiscale voorrecht. Dit fiscale voorrecht komt in principe na het hypotheek- en pandrecht, tenzij sprake is van een bezitloos pandrecht dat door een andere schuldeiser is gevestigd op een zogenaamde bodemzaak. In dat geval gaat het fiscale voorrecht boven dat pandrecht (het zogenaamde bodemvoorrecht). Voorts kan de Belastingdienst onder bepaalde voorwaarden verhaal nemen op zaken die zich op de bodem van de belastingschuldige bevinden, maar eigendom zijn van een derde (het bodemrecht). Het bodemvoorrecht en bodemrecht vormen samen het fiscale bodem(voor)recht.

  • Herziening rulingpraktijk

    Staatssecretaris Snel van Financiën bekijkt op welke manier de rulingpraktijk in de Belastingdienst kan worden herzien. Het gaat daarbij om het geven van zekerheid vooraf door middel van rulings met een internationaal karakter. Input op deze herziening wordt gevraagd op drie onderdelen, ‘inhoud’, ‘proces’ en ‘transparantie’.

  • Horizontaal Toezicht Belastingdienst

    Op verzoek van de staatssecretaris van Financiën evalueert een onafhankelijke commissie onder leiding van emeritus hoogleraar Leo Stevens het horizontaal toezicht. Het gaat in dit geval niet om een concreet voorstel tot wetgeving, maar om de evaluatie van het beleid en de praktijk.

  • Implementatie FATCA verdrag

    Dit besluit wijzigt onder meer het Uitvoeringsbesluit internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen (UB WIB) om uitvoering te geven aan het verdrag tussen Nederland en Amerika waarin afspraken zijn gemaakt over de Amerikaanse wet de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA). Op grond van de FATCA worden financiële instellingen wereldwijd verplicht te rapporteren over rekeningen die worden gehouden door Amerikaanse belastingplichtigen.

  • Implementatiewet vierde anti-witwasrichtlijn

    Concept wetsvoorstel ter implementatie van richtlijn (EU) 2015/849 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 inzake de voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld of terrorismefinanciering (PbEU 2015, L 141), alsmede in verband met de uitvoering van Verordening (EU) 2015/847 van het Europees Parlement en de Raad van 20 mei 2015 betreffende bij geldovermakingen te voegen informatie (PbEU 2015, L 141).

  • Inframarginale elektriciteitsheffing

    Met het conceptwetsvoorstel wordt aan elektriciteitsproducenten in Nederland met een productie-installatie vanaf 1 MW een heffing opgelegd voor marktinkomsten boven een vrijgesteld bedrag per MWh voor de periode december 2022-juni 2023. Deze heffing is verplicht volgens verordening (EU) 2022/1854 betreffende een noodinterventie in verband met hoge energieprijzen.