Aankondigingen over uw buurt

Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.

Dienstverlening

Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.

Beleid & regelgeving

Officiële publicaties van de overheid.

Contactgegevens overheden

Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.

Zoekresultaat

72 resultaten
U heeft gezocht op: Spoor

Sorteren op:
  • Lagere regelgeving implementatie vierde spoorwegpakket, tarieven ILT

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een vervanging voor van de Regeling tarieven Spoorwegwet 2012, met o.a. de tarieven voor de werkzaamheden van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Achtergrond is de implementatie van het Europese Vierde Spoorwegpakket in nationale wetgeving; hiervoor zijn artikelen in de Spoorwegwet herschikt, waarna de tariefindeling deze herschikking moet volgen.

  • Lagere regelgeving Publiekrechtelijke omvorming ProRail

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt de omvorming voor van de B.V. ProRail naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid. Hiertoe is eerder het wetvoorstel Publiekrechtelijke omvorming ProRail geconsulteerd. Dit wetsvoorstel is ingediend bij de Tweede Kamer (zie "Overige documenten"). IenW heeft de lagere regelgeving ter uitvoering van het wetvoorstel uitgewerkt. Deze lagere regelgeving ligt nu ter consultatie voor.

  • Ministeriele regeling omgevingsregime hoofdspoorwegen

    In onderhavige ontwerpregeling worden regels voor de vrijstelling van de vergunningplicht van artikel 19 van de Spoorwegwet voor bepaalde activiteiten langs de hoofdspoorwegen geregeld. Daarbij worden algemene regels en verplichtingen geformuleerd, die als voorwaarden gelden voor de vrijstelling.

  • Nederlandse reactie op Duitse Bundesverkehrswegeplan 2030

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt een reactie op het Duitse Bundesverkehrwegeplan voor. Het Bundesverkehrswegeplan 2030 (BVWP) is op 16 maart 2015 door Bundesminister Alexander Dobrindt gepresenteerd en op 22 maart 2016 in Duitsland ter inzage gelegd. In het de BVWP legt Duitsland vast welke grote infrastructuurprojecten de komende 15 jaar prioriteit en financiële middelen krijgen.

  • Nieuwe Spoorwegwet

    Het Ministerie van IenW bereidt een nieuwe Spoorwegwet voor. De huidige Spoorwegwet wordt hiermee herschreven. Alle regelgeving is nu verspreid over 2 wetten, 18 AMvB’s en 14 regelingen. Door de vele wijzingen in de afgelopen jaren is de regelgeving gefragmenteerd. In dit traject wordt de huidige spoorregelgeving samengevoegd tot één overzichtelijk gemoderniseerd stelsel.

  • Omgevingsbesluit (AMvB Omgevingswet)

    Het kabinet wil komen tot bundeling en vereenvoudiging van het omgevingsrecht. Hiertoe is de Omgevingswet opgesteld. Deze wet gaat een groot aantal wetten vervangen, die de ontwikkeling en het beheer van de fysieke leefomgeving reguleren. De Omgevingswet wordt verder uitgewerkt in vier besluiten. Deze pagina betreft het Omgevingsbesluit. De andere drie zijn: het Besluit activiteiten leefomgeving, het Besluit kwaliteit leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving.

  • Ontwerpregeling bijzondere spoorwegen

    Het Besluit bijzondere spoorwegen stelt regels voor bijzonder spoor. In artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen is bepaald dat binnen bij ministeriële regeling te bepalen afstanden bepaalde activiteiten, zoals bouwen en graven, niet mogen worden verricht. Zonder deze afstanden in de regeling is de verbodsbepaling, opgenomen in artikel 11 van het Besluit bijzondere spoorwegen, niet uitgewerkt.

  • Paspoortbesluit

    In dit nieuwe besluit worden enkele zaken geregeld op grond van het in de Tweede Kamer voorliggende wetsvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet ivm de invoering van elektronische identificatie met een publiek identificatiemiddel op de Nederlandse identiteitskaart en het uitbreiden van het basisregister reisdocumenten. Daarnaast wordt de wetgevingsarchitectuur gestroomlijnd nu er een breed Paspoortbesluit bij komt.

  • Programmabeslissing treinbeveiligingssysteem ERTMS Railmap 4

    In 2014 is gekozen het huidige treinbeveiligingssysteem automatische treinbeïnvloeding (ATB) te vervangen door het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Dit is een digitaal, robuust en toekomstvast beveiligingssysteem dat hoogfrequent spoor kan faciliteren en treinverkeer tussen landen bevordert. Het ministerie bereidt de programmabeslissing ERTMS voor, welke de overgang van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase markeert. De programmabeslissing is beschreven in de Railmap 4.

  • Regeling aanvraag veiligheidscertificaat en eisen veiligheidsbeheersysteem hoofdspoorwegen

    Momenteel bereidt het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderhavige regeling voor. De Spoorwegveiligheidsrichtlijn (nr. 2004/49/EG) bevat de eis dat spoorwegondernemingen die op het Trans-Europese Transport Netwerk goederen of personen vervoeren, over een veiligheidscertificaat beschikken. Voorts moet een spoorwegonderneming die wordt vrijgesteld van de verplichting om een veiligheidscertificaat te hebben, een veiligheidsbeheersysteem toepassen.

Zoeken
Uitgebreid zoeken

Actie