Zoekresultaat
        103 resultaten
		
		U heeft gezocht op:
	    mbo
		
		
	
- 
			            Centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs. 	
				            
Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: • wel of geen wereldoriëntatie in de eindtoets • invoering en afnamemoment van een centrale eindtoets voor Nederlandse taal en rekenen-wiskunde • verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem • het meten van de toegevoegde waarde/leerwinst en de functie daarbij van een begintoets
 - 
			            Concept-besluit gegevenslevering en - verstrekking lerarenregister	
				            
Beoogd wordt invoering van het lerarenregister medio 2017 (TK 34458). In het wetsvoorstel is bepaald dat bij of krachtens AMvB nader worden geregeld a) de door de schoolbesturen aan te leveren basisgegevens, b) de tijdstippen en wijze van levering en c) de wijze van gegevensverstrekking aan een ieder respectievelijk aan het schoolbestuur. In dat licht wijzigt onderhavig besluit, het Besluit informatievoorziening WPO/WEC, het Besluit informatievoorziening WVO en het Uitvoeringsbesluit WEB.
 - 
			            Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO	
				            
Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: - Invoering van de landelijke diagnostische tussentijdse toets aan het einde van de onderbouw in het VO(2 vmbo en 3 havo/vwo) voor de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde/rekenen. - Verplicht leerlingvolgsysteem op dezelfde vakken gedurende de onderbouw. - Verplichte deelname aan beperkt aantal internationale onderzoeken, zoals PISA.
 - 
			            Diplomamodel mbo	
				            
Deze conceptregeling bevat een model en technische veiligheidseisen voor zowel het diploma als de resultatenlijst voor het mbo. De regeling zal naar verwachting per 1 augustus 2012 in werking treden.
 - 
			            Experiment Kwalificatiestructuur: Ruimte voor de Regio	
				            
Met het experiment kwalificatiestructuur: ruimte voor de regio wordt ruimte geboden aan mbo-instellingen om in samenwerking met het (regionale) bedrijfsleven het onderwijs nadrukkelijker aan te laten sluiten op de vraag vanuit de regio. Tevens heeft het experiment tot doel om het eigenaarschap onder docenten(teams) over de inhoud van het onderwijs te vergroten
 - 
			            Grond toevoeging van bepalingen ten behoeve van gelijke kansen in het onderwijs in Grondwet	
				            
De initiatiefnemer beoogt het belangrijke artikel 23 van de Grondwet aan te vullen. Met de aanvullingen blijft de onderwijsvrijheid voor scholen bestaan: Ieder kind heeft recht op onderwijs, en moet elke school kunnen kiezen. Tegelijkertijd moet elke school de plicht hebben om kinderen op gelijke voet te accepteren. Daarbij moet het onderwijs bijdragen aan gelijke kansen, persoonlijkheidsvorming en respect voor de basiswaarden van de democratische rechtsstaat.
 - 
			            Herziening kwalificatiestructuur mbo	
				            
De consultatie betreft het conceptwetsvoorstel herziening kwalificatiestructuur mbo.
 - 
			            Instemmingsbevoegdheid medezeggenschap funderend onderwijs op hoofdlijnen begroting 	
				            
Deze consultatie gaat over instemmingsbevoegdheid van de medezeggenschapsraad op de hoofdlijnen van de begroting van scholen in het primair en voortgezet onderwijs. In de Wet Medezeggenschap op scholen (WMS) worden bevoegdheden en taken van medezeggenschapsraden in het primair en voortgezet onderwijs geregeld. In deze wetswijziging wordt een instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting toegevoegd aan de bevoegdheden van de medezeggenschapsraad
 - 
			            Introductie mogelijkheid vrijstelling en alternatieve manier examinering met Staatsexamen Nt2 in het mbo	
				            
In het mbo wordt het mogelijk gemaakt dat met een afgelegd Staatsexamen Nt2 op het juiste niveau, vrijstelling kan worden aangevraagd. Tevens wordt het mogelijk binnen de mbo opleiding het Staatsexamen Nt2 af te leggen als alternatief examen voor het examenonderdeel Nederlands. Voor beide opties geldt dat dit alleen mogelijk is voor studenten die Nederlands niet sinds hun vroege jeugd hebben aangeleerd.
 - 
			            Invoering herijkte rekeneisen en aanpassing omvang keuzedelen middenkaderopleiding	
				            
Met dit wijzigingsbesluit wordt geregeld dat de herijkte rekeneisen voor het mbo worden ingevoerd en dat het resultaat voor rekenen in de slaag-zakregeling gaat meetellen. Daarnaast wordt de omvang keuzedelen voor de middenkaderopleiding aangepast naar 720 klokuren.