Zoekresultaat

90 resultaten
U heeft gezocht op: Spoor

Sorteren op:
  • Centrale voorziening voor biometrische gegevens Paspoortwet

    Als u bij de gemeente een identiteitskaart of paspoort aanvraagt, heeft de gemeente uw pasfoto, vingerafdrukken en handtekening nodig. De wet wordt aangepast zodat de pasfoto’s, vingerafdrukken en handtekeningen digitaal op een centrale plek worden opgeslagen. De vingerafdrukken worden maar kort bewaard, totdat u de identiteitskaart in handen heeft. De gegevens worden centraal op een veiligere manier bewaard, met de waarborgen die de privacywet voorschrijft.

  • Derde wijzigingsregeling IenW Omgevingsregeling 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de Omgevingsregeling op een paar punten aanvullen en verbeteren. In deze regeling staan de begrenzingen rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Deze zijn vindbaar in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Een aantal van deze grenzen zijn niet meer actueel. Met deze wijziging worden ze vernieuwd. Let op: in mei 2022 is de Tweede wijzigingsregeling al in consultatie geweest, zie de link hieronder.

  • Eerste wijzigingsregeling ministerie van IenW 2024 omgevingsregeling

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actualiseert de kaarten die in de Omgevingsregeling zijn aangewezen. Het gaat om de kaarten die de begrenzingen aangeven rondom hoofdspoor, rijkswateren, waterkeringen en autowegen. Daarnaast gaat het om de begrenzingen (begin- en eindcoördinaten) van dijktrajecten. De ligging van deze grenzen veranderen regelmatig door bouwwerkzaamheden of door verbetering van het kaartmateriaal zelf. Twee keer per jaar brengt het ministerie alle veranderingen bij elkaar in een nieuwe kaart in het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Voor dijktrajecten geldt een jaarlijkse update.

  • Gebruiksvergoeding spoor

    Het ministerie van infrastructuur en Milieu wijzigt het Besluit ‘Implementatie richtlijn 2012/34/EU tot instelling van één Europese spoorwegruimte’ met het (concept) Besluit ‘Vergoeding gebruik hoofdspoorweginfrastructuur’ welke de juridische grondslag creëert voor de introductie van een extra heffing en prijsprikkels.

  • Geothermievergunningen

    Met dit voorstel tot wijziging van de Mijnbouwwet wordt beoogd de vergunningverlening voor de opsporing en winning van aardwarmte te vereenvoudigen. Er worden twee vergunningen geïntroduceerd: de aardwarmtestartvergunning met een vaste duur (vijf jaar) om aardwarmte op te sporen en direct te winnen, en de aardwarmtevervolgvergunning om de winning voort te zetten. Hierin kunnen voorwaarden voor de winning worden opgenomen. Het indienen van een winningsplan voor aardwarmte is daardoor overbodig.

  • Herziening ministeriele regeling spoorverkeer

    Momenteel bereidt het ministerie van Infrastructuur en Milieu een herziening van de Regeling spoorverkeer voor. De meest recente herziening vond plaats op 1 juli 2015.

  • Herziening Regelingen spoorverkeer en indienststelling spoorvoertuigen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, op verzoek van ProRail, een wijziging voor van de Ministeriële regelingen spoorverkeer en indienststelling spoorvoertuigen. Hiermee worden een aantal onduidelijkheden en inconsistenties aangepakt. Ook wordt het zogenaamde vertrekseinlicht verbeterd, het signaal dat de trein kan gaan vertrekken. De komende jaren worden deze vertrekseinlichten vervangen door een knipperlicht. ProRail verwacht dat conducteurs deze beter zullen waarnemen.

  • Identiteitskaarten voor gedetineerden

    Dit besluit regelt dat de gemeente waar een gevangenis is, identiteitskaarten kan uitgeven aan mensen die in de gevangenis zitten. Zij kunnen die nu alleen krijgen bij de gemeente waar ze hebben gewoond.

  • Implementatie roetfiltertest met deeltjesteller

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling voertuigen voor om een test voor controle van roetfilters mogelijk te maken. Dieselauto’s zonder goed werkend roetfilter stoten veel roetdeeltjes uit. Controle van roetfilters zorgt voor schonere lucht en daardoor voor minder ziekte en sterfte. Controle van roetfilters is mogelijk door een test met een deeltjesteller. Ook worden enkele wijzigingen over koplamptesters doorgevoerd.

  • Implementatie van het vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt de implementatie van het vierde Spoorwegpakket in de Nederlandse Spoorwetgeving voor. Implementatie vindt plaats door aanpassing van de Spoorwegwet, de Wet personenvervoer 2000, de Wet lokaal spoor en de op deze wetten gebaseerde regelgeving. Het Vierde Spoorwegpakket schrijft voor dat de marktpijler uiterlijk op 25 december 2018 geïmplementeerd moet zijn in nationale wetgeving en de technische pijler uiterlijk op 16 juni 2019.