Zoekresultaat
177 resultaten
U heeft gezocht op:
Belasting
-
Wijziging Wet Bibob (tweede tranche)
Dit ontwerpwetsvoorstel regelt een verruiming van de mogelijkheden tot informatiedeling (tussen het Landelijk Bureau Bibob en bestuursorganen en tussen bestuursorganen onderling), uitbreiding van de reikwijdte van de Wet Bibob (met het toestemmingsvereiste bij vervreemding van een opstalrecht en met bepaalde omgevingsvergunningen) en uitbreiding van de eigen onderzoeksbevoegdheden van bestuursorganen (met de toegang tot fiscale gegevens over derden).
-
Wijziging Wet luchtvaart ter versterking CRO's burgerluchthavens van nationale betekenis
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de versterking van de functie van de Commissies Regionaal Overleg (CRO) voor de burgerluchthavens van nationale betekenis. Het ministerie wijzigt hiervoor de Wet Luchtvaart en de Regeling CRO van nationale betekenis. De wet treedt naar verwachting per 1 januari 2025 in werking en de regeling per 1 januari 2024.
-
Wijziging Wfsv
Het kabinet wil kleine werkgevers financieel tegemoetkomen voor de kosten van loondoorbetaling en re-integratie. Kleine werkgevers kunnen deze tegemoetkoming aanwenden om zich goed te verzekeren via bijvoorbeeld de MKB-verzuim-ontzorgverzekering. Deze dekt het financiële risico van loondoorbetaling bij ziekte af en helpt de kleine werkgever bij de verplichtingen en taken rondom loondoorbetaling bij ziekte, waarmee zij dus ook ontzorgd kunnen worden.
-
Wijzigingen ten behoeve van de Centrale Database Taxivervoer (CDT)
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het ‘Besluit Personenvervoer’ en het 'Arbeidstijdenbesluit vervoer'. Daarnaast heeft het ministerie een concept regeling ‘Centrale Database Taxivervoer’ opgesteld. In de huidige regelgeving wordt het toezicht op onder andere arbeids- en rusttijden geregeld. Dit is echter moeilijk te handhaven.
-
Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens
Het wetsvoorstel Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens en daarmee ook het ontwerp Wijzigingsbesluit verwijzingsportaal bankgegevens maken onderdeel uit van het Plan van aanpak witwassen. Deze wetgeving maakt het mogelijk dat opsporingsdiensten die nu al wettelijk bevoegd zijn om saldo- en transactiegegevens op te vragen bij banken, hiervoor in het vervolg gebruik kunnen maken van het verwijzingsportaal bankgegevens in plaats van deze gegevens handmatig op te vragen. Het gaat daarbij alleen om bevragingen aan banken met meer dan 2,5 miljoen rekeninghouders. Hierdoor kunnen opsporingsdiensten veiliger en sneller beschikken over de juiste saldo- en transactiegegevens, die nu nog via papieren weg worden verstrekt. Het wetsvoorstel en dit besluit bevatten geen uitbreiding van bevoegdheden van autoriteiten om informatie bij banken op te vragen.
-
Wijzigingswet verwijzingsportaal bankgegevens
De consultatie betreft een wetsvoorstel dat ziet op de uitbreiding van het verwijzingsportaal bankgegevens. Het regelt onder meer een nationale beleidswens uit het Plan van aanpak witwassen, namelijk het mogelijk maken dat saldo- en transactiegegevens via het verwijzingsportaal kunnen worden gevorderd van banken met meer dan 2,5 mln. rekeninghouders, ten behoeve van het bestrijden van witwassen en onderliggende criminaliteit.
-
Zelfstandigenwet
Nederland worstelt al decennia met de wetgeving rond zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). In 2005 werd de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) ingevoerd. Doel was zelfstandigen en hun opdrachtgevers zekerheid geven over de fiscale status van de arbeidsrelatie. Dit werkte echter niet goed en leidde tot veel schijnzelfstandigheid. In 2016 werd de VAR vervangen door de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA). De DBA leidde echter tot veel onduidelijkheid en onzekerheid bij opdrachtgevers en zzp’ers. Hierdoor ontstond al snel een handhavingsmoratorium, wat bijna 10 jaar in stand bleef. Dit moratorium werd namelijk pas begin dit jaar opgeheven, hetgeen leidde tot veel onrust onder zzp’ers en zakelijke opdrachtgevers die gebruik maken van zzp’ers. Bovendien blijft de onduidelijkheid over wanneer iemand wel/geen zelfstandige is, bestaan. Hierdoor ontstaan er parallelle problemen waarbij enerzijds sommige opdrachtgevers onnodig terughoudend zijn om zzp’ers in dienst te nemen, en anderzijds ongewenste schijnzelfstandigheid in stand blijft en de bescherming van kwetsbare werkenden niet voldoende op orde is. Het is duidelijk dat de juiste oplossing na ruim 20 jaar nog niet gevonden is.