Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers

Reactie

Naam Kersen Bromfietsen (Stop deze absurde maatregelen M-J Kersen)
Plaats Alphen
Datum 25 maart 2020

Vraag1

Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?
Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
Snorfietsers moeten zeker de tijd hebben om een geschikte helm te kopen. Veel snorfietsers hebben de snorfiets dagelijks nodig en een groot deel van de snorfietsers heeft de financiële ruimte niet om een goede helm te kopen. Goedkopere helmen hebben vaak een mindere bescherming en dat kan er voor zorgen dat zowel de bestuurder als de andere verkeersdeelnemers denken dat de snorfietser veiliger is dan dat hij in werkelijkheid is.

Het spreekt voor zich dat deze regeling zal zorgen voor een kleinere groep snorfietsers. Een snorfiets daalt dus enorm in waarde en mensen moeten overstappen op een ander voertuig. Dat zal de bromscooter zijn of een auto. Allebei slecht voor zowel de doorstroming in de stad als voor het milieu. Daarnaast zijn er natuurlijk geen plekken voor extra auto's in de stad. Een bromscooter verbruikt aanzienlijk meer brandstof dan een snorfiets en is daarom ook een stuk vervuilender.

Een ondoordachte regeling dus, maar ook nog eens geheel oneerlijk voor een hoop mensen. De scooterbranche zal aanzienlijk minder scooter verkopen omdat meer mensen voor een auto zullen kiezen. Daarnaast zullen de snorfietsen enorm in waarde dalen. De regels worden veranderd terwijl het spelletje wordt gespeeld. Kocht ik in 2018 een gebruikte snorscooter voor €1500,- , dan is deze na de maatregel mogelijk nog geen €300,- meer waard. Mocht deze absurde maatregel doorgaan dan is het van belang dat zowel de ondernemers als de snorfietsers flink gecompenseerd zullen worden.