Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers

Reactie

Naam gemeente Amsterdam (Verkeersveiligheid) (S.W. Faber)
Plaats Amsterdam
Datum 27 maart 2020

Vraag1

Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?
Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
We willen vanuit de gemeente Amsterdam kenbaar maken dat we groot voorstander zijn van de invoering van de helmplicht voor snorfietsers.
Dit in verband met een te verwachten positief effect op de verkeersveiligheid. De verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan met helmplicht binnen de Ring A10 van Amsterdam heeft al geleid tot minder ongevallen onder snorfietsers. Relatief gezien gebeuren helaas nog altijd veel ongevallen met snorfietsen. Het risico om te overlijden of ernstig gewond te raken onder snorfietsers is in het algemeen hoger dan onder andere vervoerswijzen. De helmplicht is daarom ook in andere Europese landen al eerder verplicht gesteld. Wij herkennen de verontrustende signalen die eerder zijn afgegeven door artsen en het SWOV.

Door de helmplicht voor alle snorfietsers zal naar verwachting naast het aantal ongevallen, vooral de ernst van de ongevallen afnemen. Amsterdam heeft de ambitie om geen verkeersslachtoffers meer te hebben, daarbij is het ook wenselijk om de ernst te doen afnemen. We verwachten dat een helmplicht hier een aanzienlijke bijdrage aan kan leveren. Een groot deel van de ongevallen met snorfietsers had hoofdletsel dat beperkt had kunnen worden als de snorfietser een helm had gedragen. We zijn dan ook voorstander van een zo kort mogelijke overgangstermijn voor de aanschaf van een helm. Er zijn kosten verbonden aan de aanschaf van een helm, maar dit is de investering waard gezien de verwachte substantieel positieve effecten op verkeersveiligheid.

Verder willen we de wetgever erop wijzen dat de integraalhelm die voor bromfietsen verplicht is niet voor alle snorfietsers geschikt lijkt. Binnen de snorfietscategorie vallen namelijk ook voertuigen met blauw kenteken die qua model meer op een fiets dan op een scooter lijken. Soms volledig elektrisch ondersteund, soms deels waarbij de snorfietser zelf mee moet trappen. Een suggestie kan zijn om voor deze categorie een ander soort helm (zoals bij de speed-pedelec) voor te schrijven.