Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers

Reactie

Naam Piaggio Vespa BV (Machiel Spiering)
Plaats Breda
Datum 10 maart 2020

Vraag1

Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?
Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
De beweegredenen voor deze wending zijn op zijn minst achterhaald. De wijziging in handhaving (toekennen WOK-status bij bewezen opvoeren), het verschuiven van de markt naar E-bikes, welke minimaal dezelfde snelheid kunnen behalen zonder dat daar gesproken wordt van een helmplicht, noch van een verplichte WA verzekering noch enig rijbewijs, zorgt al dat het aantal snorfietsen en de gestigmatiseerde overlast al dalend is.

Veiligheid is belangrijk, ongeacht het vervoermiddel. Regelgeving op moderne snorfietsen, waaronder constant brandende verlichting, claxon, spiegels om achteropkomende snelle E-bikers te zien zijn reeds ingevoerd en geaccepteerd. Het toevoegen van een Helm zal de kans op ongevallen niet verkleinen. Sterker nog, wanneer de snorfietser hierdoor zou overstappen op een Elektrische fiets, is de kans op een ongeval met letsel eerder groter dan kleiner. Immers is de E-bike, waarbij dus een fors beperkter eisenpakket voor voertuig en bestuurder geldt, koploper in absolute groei in verkeersslachtoffers in de afgelopen 5 jaar.
één derde van de dodelijke slachtoffers in her verkeer reed op ene fiets. Het aandeel gewonden is ongetwijfeld nog hoger.

Handhaving van snorfietsers werpt vruchten af. Met een verplicht kenteken en verscherpte controle en strafmaat is de vraag naar (extreme) opvoeractiviteiten volgens de vakhandel tot een minimum teruggelopen. Ondertussen worden Elektrische fietsen, welke natuurlijk geen kenteken hebben* massaal opgevoerd waarop geen handhaving mogelijk zou zijn, volgens de experts. Daar is dus een minder wenselijke trend dan onder de snorfietsers. In goed Nederlands heet dat 'het verplaatsen van een probleem' . Als we sec kijken naar de snelheid van 25 km/u en de plaats in het verkeer (fietspad), dan zeg ik : gelijke monniken gelijke kappen, of meer toegespitst, gelijke snelheid, gelijke veiligheid.



*Speed pedelecs, die 45km per uur kunnen en mogen, moeten wél een kenteken voeren al is controle daarop lastig, gezien de weinig afwijkende uiterlijke kenmerken aan de basisfiets, is er een vermoeden dat een fors deel van deze kentekenplaten in de keukenlade liggen.