Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers

Reactie

Naam 12 move (Heer GJ Hoek)
Plaats Baarle Nassau
Datum 11 februari 2020

Vraag1

Vraag 1. Aangezien snorfietsers de gelegenheid moeten hebben om een geschikte helm te kopen, wordt overwogen om een overgangsperiode vast te stellen. Denkt u dat zo’n overgangsperiode noodzakelijk is? Zo ja, wat vindt u een redelijke termijn?
Vraag 2. Hebt u nog andere opmerkingen over de regeling en de nota van toelichting?
Deze maatregel is zeer ondoordacht en het kiezen van een ander vervoermiddel om een positief resultaat te bereiken is de meest vreemde gedachtenkronkel.
Men stapt dan over op een fiets?met 25 km per uur zonder helm? Dat geeft het zelfde resultaat aan letsel.
Men stapt over naar een 45 km bromfiets? Met helm ? Waarom 25 km met helm als je met die helm op dan ook sneller bent.
Of een e pedelec met 45 km? Een hele doelgroep van snorfietsers die rustig willen genieten van de wind door de haren en het geluid van de vogeltjes ... net als vroeger op de fiets , maar dan eindelijk zonder trappen ... word onrecht aangedaan door een verkeerd beeld van veiligheid .Rijden al die Italianen, Spanjaarden, en andere zuiderlingen al jaren zonder helm en met veel plezier en af een toe een dooie.... Nee... in Nederland moeten we dat aan banden leggen.
Speel meer in op het nemen van je eigen verantwoording om veilig door het verkeer te gaan en geen voorrang te nemen of te eisen maar te krijgen en je plaats op de weg of het fietspad met anderen te delen in plaats van je als een gehaaste onbenul de regels aan je laars te lappen.
Zo'n campagne krijgt meer respect en ondersteuning van het volk en de fietsen en snorfietsen branche dan deze wanmaatregel met ongefundeerde verwachtingen en een te hoge moraal factor van ... het is voor de veiligheid.... er vallen zoveel doden.... Ja in vergelijking met de vijftiger jaren uit de vorige eeuw?
Duidelijke regels stellen en die HANDHAVEN !! En het volk vrijlaten om zijn vervoermiddel te kiezen met verstand en het aanvaarden van zijn eigen risico op letsel. Die keuze wordt nu ook al door de individu gedaan door wel met een helm op de fiets rond te rijden zonder verplichtingen. Vrijheid over je eigen leven en de risico's die je wil lopen... daar hebben we niet altijd een overheid voor nodig met steeds mallotige regels.