Wijziging Gemeentewet differentiatie parkeertarieven

Reactie

Naam particulier (namens miljoenen belastingbetalers) (hr JTO Bresters)
Plaats Leiderdorp
Datum 3 maart 2019

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de wet en de toelichting kan worden gereageerd.
consultatie differentiatie parkeertarieven – reactie die representatief is voor actie belasting betalende Nederlanders met doorsnee inkomen of minder
Een paar dagen geleden was er in een radioprogramma een peiling op straat over dit idee: bijna iedereen was tegen. Terecht! Parkeertarieven moeten zijn gebaseerd op plaats, tijd, en evt. op afmetingen (om een personenauto, bus, of motorfiets te onderscheiden). Er is geen enkele relatie tussen de kosten ven parkeren - voor wegbeheerder of exploitant van een parkeergarage - en de emissies van een voertuig.
Dit zijn de overtuigende redenen om dit initiatief direct naar de prullenbak te verwijzen: differentiatie *discrimineert in het voordeel van de minderheid van welgestelden die zich een "schoon" voertuig kunnen permitteren en in het nadeel van het gros van de mensen die nooit een nieuwe auto kunnen kopen, *simplificeert duurzaamheid tot wat er uit de uitlaat komt terwijl je naar de footprint over de hele levensduur moet kijken (waardoor een Volvo die 25 jaar wordt gebruikt duurzamer blijkt te zijn dan een Tesla die 10 jaar meegaat, en waarvan alleen al de productie van de accu's een enorme aanslag op schaarse grondstoffen met zich meebrengt), *is veel te duur in uitvoering (omdat er een link moet worden gelegd met een voertuigregistratiesysteem) en is *onuitvoerbaar, omdat er voor buitenlandse voertuigen geen gegevens beschikbaar zijn, waardoor er wellicht voor een zelfde voertuig verschillende tarieven gehanteerd zouden moeten worden, dit is door de EU regelgeving verboden discriminatie.
En het belangrijkste argument: EEN GEPARKEERD VOERTUIG IS PER DEFINITIE EMISSIELOOS! En waarom een elektrische Tesla X met een gewicht van 2500 kg, een lengte van meer dan 5 m en een breedte van meer dan 2 m waarmee 30.000 km per jaar wordt gereden (op 19 of 20 inch banden, dus extra veel fijnstof!) veel minder laten betalen dan voor een 20 jaar oude VW Golf met een gewicht van 1050 kg, van ca. 4 m lang en 1.75 m breed, waarmee 5000 km per jaar wordt gereden (op 15 inch banden)? Zzie de foto’s! Waarom de ondernemer die zich die Tesla kan veroorloven bevoordelen en de AOW-er die probeert mobiel te blijven met zijn 20 jaar oude Golf waar hij / zij erg zuinig op is bestraffen? Alleen al de kosten die zijn gemaakt om deze maatregel te bedenken en voor te bereiden zijn verspilling van belastinggeld!

Bijlage