Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen

Reactie

Naam Stichting Pensioenbehoud (vorrzitter E.L. Daae)
Plaats Wassenaar
Datum 8 december 2019

Vraag1

U kunt reageren op alle onderdelen.
Het voorstel van minister SZW Koolmees kent naar onze mening de volgende bezwaren.
Praktisch is het vrijgeven van een deel van het opgebouwde pensioenkapitaal direct uitvoerbaar bij een beschikbare premieregeling en een kapitaalregeling, mits fiscaal toegestaan. Voor een uitkeringsovereenkomst is dit minder eenvoudig te realiseren. Mede omdat een levenslange al dan niet geïndexeerde pensioentoezegging op aanvangsdatum van het pensioen getransformeerd moet worden naar een fiscaal opneemkapitaal.
Voor de overheid zijn de voordelen groot:
a. Minder hypotheekrenteaftrek.
b. Bijstand aan gescheiden partners wordt minder.
c. Schulden zijn eenvoudig te verrekenen.
d. Erfbelasting over schenkingen wordt hoger.
e. Een deel zorgsparen wordt hierdoor mogelijk.
f. Pensioenpremie voor de overheid wordt lager.
g. Eerder overdracht van nog niet ontvangen belasting over het pensioenkapitaal.
h. De belastingdienst en andere crediteuren kunnen direct beslag gaan leggen op de 10% pensioenkapitaal.
De nadelen van het voorstel voor de deelnemers en gepensioneerden zijn echter groot:
a. Er zijn meer administratieve uitvoeringskosten en een onzekere uitkering bij de pensioendatum.
b. Pensioen indexatie wordt definitief afgeschaft.
c. Generatie bestendigheid van het pensioenstelsel wordt uitgesloten door uitsluiting van jaarlijkse indexatie (indexatie = rentevoet).
d. Onzekere pensioenaankoop door rentegevoeligheid op aanvang pensioendatum.
e. Het benodigde pensioenkapitaal op pensioendatum is niet goed mathematisch te berekenen.
f. Voor de berekening van het benodigde pensioenkapitaal voor de 10% uitkering van de pensioentoezegging moeten de toekomstige bedragen contant worden gemaakt, maar het is geheel onduidelijk tegen welke discontovoet en of die vrijwillig mag worden gekozen door het pensioenfonds. Want een lage risicovrije rente levert een groot kapitaal op ten laste van het pensioenvermogen en een realistische rekenrente een klein kapitaal. Dit is niet wenselijk, tenzij er een vaste rekenrente komt.
Ons advies: gezien de grote voordelen voor de overheid die tegelijkertijd grote nadelen zijn voor de deelnemers/gepensioneerden plus de genoemde nadelen voor de deelnemers/gepensioneerden brengen ons tot de conclusie dat het voorstel niet in het belang zijn voor de direct betrokken deelnemers/gepensioneerden en het voorstel daarom in deze vorm niet moet worden ingevoerd.