Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming

Reactie

Naam Netwerk Beter Samen (A Jong)
Plaats Breukelen
Datum 17 juni 2021

Vraag1

Wat zijn volgens u de positieve aspecten van het toekomstscenario en waarom vindt u dat?
o We onderschrijven de opgave om te komen tot een vereenvoudiging van de keten. Op dit moment worden op teveel achtereenvolgende momenten en door steeds weer andere professionals besluiten genomen. Daardoor moeten gezinnen en kinderen die in knel zitten meerdere keren hun verhaal doen en vaak (te) lang wachten op de juiste hulp.
o We zijn blij dat er sprake is van gezinsbescherming waarbij het gezin centraal staat in plaats van een focus op het kind (en de ouder in de rol van opvoeder). We hopen dat dit ertoe bijdraagt dat, als het onveilig is, een gezins- brede analyse wordt gemaakt en dat voor alle gezinsleden de juiste hulp en ondersteuning wordt ingezet.

Vraag2

In hoeverre denkt u dat het toekomstscenario de condities schept om kinderen, gezinnen en huishoudens effectief hulp te bieden en te beschermen en waarom vindt u dat?
o Een grotere rol voor het lokale team met doen- of doorzettingskracht, bieden van goede hulp en zorg is een mooie beweging in het oplossen van veiligheidsvraagstukken.
o Wanneer het plan dat met het gezin gemaakt wordt ook direct uitgevoerd kan worden (in plaats van de lange wachttijd die er nu vaak is) dan sluit hulp nog aan en escaleren situaties niet verder.
o Gezinnen in de knel hebben behoefte aan duidelijkheid. Die zou er, in het nieuwe scenario, eerder moeten zijn.

Vraag3

Welke aandachtspunten en/of suggesties wilt u verder nog meegeven voor het toekomstscenario en de implementatie ervan?
o Betrek ouders en jongeren en medewerkers bij de uitwerking van de stappen in de routekaart en de evaluatie. Bundel hiervoor praktijk en ervaringskennis .
o Voorkom dat alle aandacht uit gaat naar een stelselwijziging in plaats van naar inhoudelijke verbeteringen.
o Voorkom loketten binnen het regionaal veiligheidsteam en een duidelijk onderscheid is tussen vrijwillige hulp en een gezinsbeschermingsmaatregel.
o Zorg dat de onafhankelijkheid van onderzoek en advies aan de kinderrechter wordt geborgd.
o Zorg voor stabiliteit in de lokale teams zodat zij de gezinnen kennen en een vast gezicht kunnen zijn. Dat vraagt om goede randvoorwaarden en condities voor de teams, we zien nu veel verloop van personeel waardoor gezinnen steeds weer met een ander te maken krijgen.
o We zien inderdaad veel gedreven professionals maar we missen aandacht voor bejegening, een goede verklarende analyse, feitenonderzoek en een verdere doorontwikkeling van de lokale teams zodat er een basiskwaliteit geboden kan worden door elke professional in een lokaal team. Een verschuiving in de structuren lost dit niet op.
o Doordat het regionaal veiligheidsteam helpt in het vrijwillig kader én in het gedwongen kader is er een risico op een nieuwe drang aanpak en onvoldoende checks en balances voor een goede rechtsbescherming in het vrijwillig en gedwongen kader. Waarom wordt het lokaal team niet versterkt met expertise op het gebied van veiligheid. Beleg meer eigenaarschap bij het lokale team ipv een afschuifsysteem.
o Zorg dat gezinnen regie hebben over het eigen dossier. Nu zien we dat gegevensuitwisseling niet altijd goed gaat en dat onjuistheden gezinnen achtervolgen en dat informatie een eigen leven gaat leiden.
o Het expertise platform is weer een apart eiland voor expertise naast de regionale expertteams en de expertise netwerken. Hoe kan de adviesfunctie goed belegd en verbonden worden (boven)regionaal en voorkomen we allerlei eilandjes met expertise?

Vraag4

Wilt u vanuit uw kennis en ervaring nog nader reflecteren op een of meerdere van onderstaande aspecten van het toekomstscenario? Zo ja, dan ontvangen we graag hieronder (of in de bijlage) uw schriftelijke reactie hierop. Zo nee, dan kunt u deze vraag overslaan.

- De noodzakelijke condities voor het waarborgen van de rechtsbescherming en rechtsgelijkheid van kinderen, gezinnen en huishoudens
- De noodzakelijke condities voor het waarborgen van een gezinsgerichte aanpak (denk aan combinaties van hulp, bestaanszekerheid, volwassen GGZ)
- De brede verbinding van het toekomstscenario met de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties (0-100)
- De toepassing van rechtspraak in de gezinsgerichte aanpak (denk aan combinaties van juridische instrumenten en interventiemogelijkheden gericht op opvoeders)
- De taken en expertise van het lokale team
- De noodzakelijke condities voor het tijdig betrekken van specialistische expertise door de lokale teams, zoals die van het Regionaal Veiligheidsteam en de volwassen GGZ
- De taken en expertise van het Regionaal Veiligheidsteam
- Passende schaalgrootte van het Regionaal Veiligheidsteam
- De condities voor integrale sturing zorg-veiligheid
- Vereenvoudiging van verschillende toezichtmechanismen
- De noodzakelijke condities voor het waarborgen van de rechtsbescherming en rechtsgelijkheid van kinderen, gezinnen en huishoudens
o Juridische steun voor kind en gezin is onvoldoende uitgewerkt en kan niet vervangen worden door cliëntondersteuning en vertrouwenspersonen. Elk kind en/of ouder moet gebruik kunnen maken van een advocaat.
o Zorg dat professionals en cliënt- ondersteuners goed op de hoogte zijn van de Jeugdwet, rechten en plichten. En zorg dat zij bewaken (en zich er verantwoordelijk voor voelen) dat processen vanuit cliënt- perspectief (!) zorgvuldig verlopen. Op dit moment worden kinderen, jongeren en ouders onvoldoende geïnformeerd over hun rechten, vraagstukken en ervaren onvoldoende steun in dit proces. Clientondersteuning is zeer wisselend georganiseerd, onvoldoende onafhankelijk en biedt vaak onvoldoende kwaliteit als het gaat om gezinnen.

- De noodzakelijke condities voor het waarborgen van een gezinsgerichte aanpak (denk aan combinaties van hulp, bestaanszekerheid, volwassen GGZ)
o Het dagelijks leven van gezinnen strekt zich uit over veel meer domeinen dan het sociaal domein alleen. Onveiligheid wordt soms (mede-) veroorzaakt door armoede of plotseling inkomensverlies, plotselinge werkloosheid. Ook onderwijs valt buiten de invloedssfeer van het lokale team en kinderen met intensieve zorg en WLZ . Hulp vanuit de ZVW is, mede vanwege de eigen bijdrage, voor volwassenen niet bereikbaar of er zijn lange wachtlijsten. Vanuit gezinsperspectief is de praktijk is veel grilliger en complexer dan de mooie plaatjes.
- De brede verbinding van het toekomstscenario met de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties (0-100)
o Zorg dat er in het regionale veiligheidsteam voldoende kennis beschikbaar blijft over partnergeweld, ouderenmishandeling, mensenhandel.

- Vereenvoudiging van verschillende toezichtmechanismen
o Binnen het jeugdwerk wordt veel gewerkt met EBP (evidence based practise). Resultaten worden zichtbaar vanuit praktijkverhalen van zowel gezinnen als hulpverleners. Deze praktijkverhalen geven waardevolle inzichten in wat goed gaat en waar aanpassingen nodig zijn (practice based). Daarom pleiten wij voor het toepassen van Practice Based Evidence (PBE) in plaats van EBP.

Bijlage