Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 10 januari 2021

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt reageren op alle onderdelen van deze regeling en de toelichting.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op;
• de werkbaarheid van de aanvraagprocedure;
• hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2021 tot en met 2025.
Specifieke reactie wordt uw gevraagd in hoeverre:
• de eis van een minimale actieradius van 100 km die wordt gesteld aan elektrische bestelvoertuigen die voor subsidie in aanmerking komen, realistisch is;
• het maximale aantal subsidieaanvragen per bedrijf van 300 elektrische bestelauto’s per jaar in de periode dat de regeling in werking is of werkbaar is;
• en welke mogelijkheden u ziet om te differentiëren waardoor de subsidie ook vooral bij de kleinere bedrijven terecht komen.
• Voor de ondernemers met een Euroklasse 4 is afgesproken dat mogelijkheden worden onderzocht om een extra steuntje in de rug te geven. Dit wordt in 2021 verder uitgewerkt. U wordt uitgenodigd uw mening te geven hoe deze mogelijkheden gestalte kunnen krijgen binnen deze regeling.
De voorgestelde subsidieregeling is niet in lijn met doelen voor bereikbaarheid, CO2 reductie en luchtkwaliteit. De subsidie stimuleert ondernemers niet om na te denken over de samenstelling van hun wagenpark en de organisatie van hun logistiek om het ruimtebeslag op de weg en de uitstoot van emissies te verminderen. De regeling stimuleert een een-op-een vervanging of een uitbreiding van het wagenpark; dat is zonde van de subsidie en niet innovatief. Het geld kan beter besteed worden door ook ruimtebesparende voertuigen, een reductie in voertuigen en logistieke samenwerking te stimuleren.

Vrachtfietsen en L-categorie voertuigen kunnen bestelautoritten vervangen in uiteenlopende sectoren. Bedrijven kunnen met minder voertuigen werken, door logistiek uit te besteden of medewerkers anders te laten reizen. Ondernemers hebben echter een steuntje in de rug nodig om dit te ontdekken/realiseren. Daar draagt de voorgestelde subsidieregeling niet aan bij.

De HvA en HAN hebben reeds in 2017 geadviseerd om financiele prikkels zoals aanschafsubsidies in lijn te brengen met doelen voor bereikbaarheid en duurzaamheid, en innovatie integraal te verankeren. Zie het rapport "Mobiliteitsbeleid": https://surfdrive.surf.nl/files/index.php/s/qeCyvPnAjx2oA9w/download

Een elektrische bestelauto blijft ook met subsidie een grote investering die veel mkb-ondernemers niet kunnen maken. Ze moeten mogelijk ook nog investeren in de laadinfrastructuur. Door vrachtfietsen, L-categorie voertuigen en logistieke samenwerkinsvormen op te nemen in de regeling, kan de subsidie ook bij kleinere bedrijven terecht komen. Zij kunnen daarmee hun bedrijfsvoering innoveren en bijdragen aan: minder emissies, minder ruimtebeslag en een efficientere logistiek.