Invoering herijkte rekeneisen en aanpassing omvang keuzedelen middenkaderopleiding

Reactie

Naam MBO Amersfoort (dhr. J.G.M. van Odijk)
Plaats Amersfoort
Datum 12 maart 2021

Vraag1

Heeft u opmerkingen of aanvullingen bij het voorliggende besluit?
• Als eerste punt wil in melden dat ik blij ben dat, eindelijk na 12 jaar, de al langer gewenste aanpassing van rekenen in het mbo geconcretiseerd wordt.
• De vraag is wel waarom het zolang heeft geduurd, ondanks alle terecht reacties, en welke lessen zijn geleerd uit deze situatie. Zorg in het vervolg ervoor dat vanaf de start van in te voeren wet- of regelgeving de werkvloer wordt meegenomen om zowel de regelgeving als de gevolgen voor de uitvoering daarvan al aan de voorkant goed in beeld te hebben. En altijd te relateren aan de bedoeling van het mbo.
• Ik vraag me wel af, wat de impact is als studenten hun diploma niet halen als ze door rekenen hun diploma niet zouden halen, maar wel voldaan hebben aan hun diplomaeisen voor de kerntaken, de bpv en LB. Ze voldoen als vakman/-vrouw, maar dan niet als burger of niet om naar een vervolgopleiding te kunnen??!! Daar moet een uitspraak over komen!
• Er is een m.i. te lage en erg simpele inschatting gemaakt van de impact op regeldruk en uitvoering. De extra kosten, de extra energie en de extra werkdruk t.o.v. de bedoeling van het mbo. Ik denk echt dat extra middelen vanuit OCW nodig zijn totdat structurele inbedding is gerealiseerd.

Vraag2

Kunt u zich vinden in wat er is vastgelegd voor rekenen binnen de entreeopleiding?
• Grotendeels wel, ik vraag me alleen af hoe de entree-teams de extra inzet om ontwikkeling van rekenen af te zetten naar mbo-rekenniveau 2 gefaciliteerd en ondersteund kan worden. Dat moet m.i. via extra middelen van de overheid.
• Wanneer wordt ‘voldaan’ en wanneer wordt ‘niet voldaan’ vermeld? Ik zie daar geen richting in. Daar moet op landelijk niveau met elkaar over gesproken worden, vanuit de overheid gefaciliteerd en ondersteund

Vraag3

Het voornemen is om de verplichting van 720 sbu aan keuzedelen voor alle studenten aan een middenkaderopleiding per 1 augustus 2022 in werking te laten treden, ongeacht in welk studiejaar zij op dat moment zitten. Voor studenten die voor 1 augustus 2022 ook al aan een middenkader opleiding studeerden die op de lijst staat met middenkader opleidingen die langer dan 3 jaar mogen duren, betekent dat dus dat hun keuzedelenverplichting tijdens hun studie naar beneden wordt bijgesteld van 960 sbu naar 720 sbu. Kunt u zich vinden in deze gang van zaken?
• Het is terecht dat deze aanpassing plaats vindt en goed dat dit vanaf 1-8-2022 ook geldt voor de studenten die al eerder zijn gestart.
• Het blijft voor mij een issue dat resultaten voor de keuzedelen meetellen voor de slaag-zakbeslissing. Profilering en inspelen op actuele en toekomstige ontwikkelingen, dat was de doelstelling. Met meetellen van het resultaat is er echt een verzwaring gekomen van de mbo-opleiding.
• De totale impact van meetellen van de generieke taal- en rekeneisen én de keuzedelen t.o.v. de kwalificatie waarvoor de student vakman/-vrouw wordt, wordt overschaduwd door de hoeveelheid inzet en energie die gestoken wordt in taal, rekenen en keuzedelen!!