Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein

Reactie

Naam Gemeente Veenendaal (Beleidsmedewerker sociaal domein B van Riezen)
Plaats Veenendaal
Datum 29 mei 2020

Vraag1

Bij de totstandbrenging van dit conceptwetsvoorstel is gezocht naar een balans tussen enerzijds de voorgestelde gemeentelijke taken en daarvoor noodzakelijke gegevensverwerking bij meervoudige en ernstige problematiek en voor de meldpunten niet acute zorg en anderzijds de waarborgen voor de burger ter bescherming van zijn privacy. Wij zijn in het bijzonder benieuwd naar uw opvatting over de verwachte effecten van de nu voorgestelde regeling.
We verwachten dat het gemakkelijker wordt gegevens uit te wisselen als dat nodig is.
Daarnaast zijn we benieuwd naar de effecten van de coördinerende rol van de gemeenten in het werkplan. We verwachten dat het duidelijke beleggen van deze rol de samenwerking ten goede zal komen.

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel en de toelichting daarop?
Het is goed dat dit wetsvoorstel er is. Dit is een goede stap in het realiseren van een integrale aanpak voor burgers met meervoudige problematiek.
Het is logisch de gemeente een coördinerende taak te geven in deze aanpak vanwege de taken die de gemeente in het sociaal domein heeft. Dat deze taak geen doorzettingsmacht met zich meebrengt is een logische keuze, maar kan problemen opleveren in de uitvoering. De praktijk zal dat uit moeten wijzen.
We willen een aantal opmerkingen maken:

- Financiën
In de Memorie van Toelichting staat de volgende tekst: Het wetsvoorstel leidt voor wat betreft de integrale aanpak en de meldpunten niet tot een wijziging in taken. De regering verwacht niet dat gemeenten naar aanleiding van dit wetsvoorstel met extra uitgaven zullen worden geconfronteerd. Dat neemt niet weg dat gemeenten na aanleiding van dit wetsvoorstel kunnen besluiten om het bestaande gemeentelijke beleid en de wijze waarop zij zorgdraagt voor de integrale aanpak en de meldpunten aan te passen.
Deze verwachting klopt niet. Gemeenten krijgen met dit wetsvoorstel extra taken. Er moeten nieuwe processen worden opgezet, de gemeente moet een meldpunt bemensen met geschoolde medewerkers, er moeten werkplannen worden opgesteld en gecoördineerd, casusoverleggen worden georganiseerd.
Een deel van deze taken worden door gemeenten al gedaan, maar dan op grond van een eigen keuze voor inrichting. De verplichting middels een wet is een uitbreiding van taken. Dit betekent dat gemeenten wel degelijk met extra uitgaven worden geconfronteerd.

- Meldpunt
Het landelijk meldnummer komt uitgebreid aan bod in de Memorie van toelichting. Maar gemeenten moeten volgens deze wet ook zelf een meldnummer beschikbaar hebben. De inrichting van dit meldnummer (met een soort voicemail buiten kantoortijden) lijkt zich niet geheel te verhouden met de inrichting van het landelijk meldnummer.

- Wettelijke termijnen
Hoe verhoudt het informatie verstrekken vanuit aanpalende domeinen zich tot de wettelijke termijnen waar de gemeente zich aan moet houden?

- Uitvoeren van de coördinatie van het werkplan
Artikel 2.3a.3.d roept verwarring op.
d. het college periodiek informeren over de voortgang van de uitvoering van het werkplan en van belemmeringen daarin.
In veel gevallen zal de coördinatie worden uitgevoerd door een daartoe door het college gemandateerde ambtenaar. Wat is dan de bedoeling van dit artikel?