Discussienotitie mededingingsbeleid i.r.t. online platforms

Reactie

Naam Takeaway.com N.V. (S. Versteege)
Plaats Amsterdam
Datum 3 februari 2019

Vraag1

In hoeverre bent u van mening dat de principes van het mededingingsrecht voldoende flexibel zijn om ook met nieuwe uitdagingen door digitalisering om te kunnen gaan?
Wij zijn van mening dat de principes van het huidige mededingingsrecht volstaan.

Vraag2

Zijn er nieuwe uitdagingen voor het mededingingstoezicht die hier niet aan bod zijn gekomen?
De discussienotitie geeft een goed overzicht. Iedere belangengroep zal echter een andere weging aan de diverse uitdagingen geven.

Vraag3

Wat hebben mededingingstoezichthouders nodig om ook online te kunnen handhaven?
Het is voor de toezichthouders van belang voldoende kennis te hebben van de relevante markten en stand van de technologie.

Vraag4

In hoeverre is het aannemelijk dat door de dynamiek van online platformmarkten duurzame machtsposities (zijn) ontstaan?
In zijn algemeenheid is het in onze ogen belangrijk onderscheid te maken tussen de verschillende platformen. Online platformen zijn onderling zeer verschillend van aard. De komst van het internet heeft een aantal businessmodellen drastisch gewijzigd. Veel van deze ontwikkelingen zouden zonder de komst van online marktplaatsen waarschijnlijk voorbehouden zijn aan de grote spelers, zoals in onze branche de landelijke (pizza)ketens. Deze ketens beschikken over meer expertise en resources en dat zou voor kleine restaurants een oneerlijk speelveld creëren. Het bestelproces en de vindbaarheid van een internationale keten en een klein restaurant is identiek op onze website. Zo bezien zijn online marktplaatsen juist een facilitator van onderlinge competitie.

Ons algoritme is gebaseerd op (i) afstand van bezorgrestaurant naar afleveradres, (ii) de reviews van voorgaande consumenten en (iii) de populariteit van een restaurant. De lijst met restaurants verschilt zodoende voor elk specifiek adres. Op deze manier dragen wij bij aan het inzichtelijk maken van de kwaliteit van de dienstverlening, hetgeen de consument ten goede komt.

Vraag5

Wat is de rol van de overheid wanneer niet zeker is of er daadwerkelijk sprake is van duurzame machtsposities? Moeten concurrentiebevorderende maatregelen worden getroffen of is een andere aanpak verstandiger?
In beginsel zou de marktwerking haar vrije beloop moeten hebben. Dit is slechts anders indien er daadwerkelijk sprake is van duurzame machtsposities die verdere marktwerking frustreren of misbruik maken van die machtspositie. Voor het bestrijden van die ongewenste gevolgen zou de bestaande toolbox van de overheid in beginsel voldoende moeten zijn.

Het nemen van concurrentiebevorderende maatregelen is in onze optiek onwenselijk omdat online platformen doorgaans internationaal opereren en dergelijke initiatieven op nationaal niveau het internationale speelveld juist zouden kunnen verstoren.

Vraag6

Welke marktvoorwaarde(n) zijn voldoende signaal dat het nodig is om in te grijpen met ex ante maatregelen?
Alleen als de markt dusdanig verstoord is dat marktwerking niet langer mogelijk is en ruimte voor innovatieve disruptors om tot de markt toe te treden onmogelijk of nagenoeg onmogelijk is.

Vraag7

In hoeverre is het opleggen van een verplichting tot het delen van (bepaalde) data aan dominante platforms een kansrijke manier om concurrentie op online markten aan te jagen?
Niet of zeer beperkt. Bovendien lijkt dit niet in overeenstemming met de AVG.

Vraag8

Kan een recht op dataportabiliteit van ratings en reviews voor zakelijke gebruikers de concurrentie op online markten bevorderen?
Afgezien van de vraag in hoeverre een dergelijke dataportabiliteit mogelijk is op grond van de AVG, lijkt het doorgaans niet altijd opportuun om ratings en reviews over te dragen.
Om een voorbeeld te noemen kunnen consumenten op het platform van thuisbezorgd.nl na een bestelling onder eigen naam dan wel anoniem een rating en review plaatsen. Deze rating en review zijn doorgaans gebaseerd op de algehele ervaring van de consument en zien zowel op het bestelproces, de maaltijd, de bezorging daarvan en de afwikkeling van de betaling. Dataportabiliteit zou echter slechts relevant zijn voor reviews en ratings die zien op de maaltijd. Het lijkt daarom weinig zinvol deze over te dragen aan een derde partij.

Vraag9

Wanneer en voor welke diensten is het verplichten van vergaande interoperabiliteit wenselijk om overstapkosten van gebruikers te doen afnemen?
Wellicht dat het voor financiële diensten relevant zou kunnen zijn, voor webwinkels en bestelplatformen lijkt dit veel minder relevant.

Vraag10

Welke andere beleidsopties zijn kansrijk om online markten competitief te houden?
In beginsel zou de marktwerking haar vrije beloop moeten hebben, maar het borgen van een gelijk speelveld is hierbij wel van belang. Doordat online markten internationaal zijn, kan het opleggen van nationale regelgeving om de markt te sturen tot gevolg hebben dat internationaal bezien het speelveld juist verstoord wordt.

Vraag11

Wat is, gezien het grensoverschrijdende karakter van het internet, het beste handelingsniveau om met uitdagingen omtrent platforms en mededinging om te gaan (nationaal, Europees, internationaal) en waarom?
Zoals ook in voorgaande vraag aan de orde kwam zijn online markten doorgaans internationaal, daarom zou dit ook het beste handelingsniveau zijn. Wij realiseren ons dat dit een uitdaging biedt.