Discussienotitie mededingingsbeleid i.r.t. online platforms

Reactie

Naam IP Legal & Finance (Mr T.P. Ebbink)
Plaats Utrechtse Heuvelrug
Datum 29 januari 2019

Vraag1

In hoeverre bent u van mening dat de principes van het mededingingsrecht voldoende flexibel zijn om ook met nieuwe uitdagingen door digitalisering om te kunnen gaan?
Onvoldoende

Vraag2

Zijn er nieuwe uitdagingen voor het mededingingstoezicht die hier niet aan bod zijn gekomen?
Mededingingsbeleid is gedateerd. In het huidige tijdperk is het rekenen van een redelijke marktprijs van belang voor de maatschappij zowel voor de consument (ook in meer indirecte vorm zoals werkgelegenheid) en bedrijven (het zich kunnen handhaven tegenover buitenlandse bedrijven tegen oneerlijke concurrentie (zoals andere milieueisen). Het huidige mededingingsbeleid kijkt veel te veel alleen naar ouderwetse uitgangspunten en gevolgen. Er wordt veel gekeken naar prijsafspraken maar de afweging of redelijke marktprijzen nodig zijn wordt niet of te weinig gemaakt (te lage (afbraak-)prijzen zijn uiteindelijk ook niet goed voor de consument. Dit speelt juist bij de platformeconomie zoals bij bezorgers (postpakketjes, maaltijden). Juist het gratis aanbieden van diensten door grote kapitaalkrachtige Tech bedrijven geeft oneerlijke concurrentie en is doorgaans uiteindelijk ook schadelijk voor consument (steeds beperktere keuze en wordt betaald met privacy (regulering met privacy regelgeving GDPR/ AVG is moeilijk te handhaven en vaak onnavolgbaar waar toestemming voor wordt gegeven en wat er precies met de data gebeurt. Vraag is zelfs of er een verbod moet komen op gratis producten en diensten omdat uiteindelijk natuurlijk met iets anders wordt betaald zoals met privacy, gebrek aan concurrentie en verlies werkgelegenheid door oneerlijke concurrentie.

Vraag3

Wat hebben mededingingstoezichthouders nodig om ook online te kunnen handhaven?
Bredere maatschappelijke afwegingen en gevolgen kunnen en mogen maken.

Vraag4

In hoeverre is het aannemelijk dat door de dynamiek van online platformmarkten duurzame machtsposities (zijn) ontstaan?
Heel groot en gebeurt natuurlijk al door ontstaan monopolies door gratis (in geld) verstrekking van diensten en producten

Vraag5

Wat is de rol van de overheid wanneer niet zeker is of er daadwerkelijk sprake is van duurzame machtsposities? Moeten concurrentiebevorderende maatregelen worden getroffen of is een andere aanpak verstandiger?
Zie boven, bredere maatschappelijke afwegingen maken, prijsbeleid breder zien (niet alleen focus bv op verbod prijsafspraken/ "verbod minimum prijzen) zoals afgeven redelijke marktprijzen voor een EU markt.

Vraag6

Welke marktvoorwaarde(n) zijn voldoende signaal dat het nodig is om in te grijpen met ex ante maatregelen?
Bij bepaalde marktdominantie/ in feite monopolies.

Vraag7

In hoeverre is het opleggen van een verplichting tot het delen van (bepaalde) data aan dominante platforms een kansrijke manier om concurrentie op online markten aan te jagen?
Beperkt

Vraag8

Kan een recht op dataportabiliteit van ratings en reviews voor zakelijke gebruikers de concurrentie op online markten bevorderen?
Beperkt

Vraag9

Wanneer en voor welke diensten is het verplichten van vergaande interoperabiliteit wenselijk om overstapkosten van gebruikers te doen afnemen?
Telecom, bankdiensten

Vraag10

Welke andere beleidsopties zijn kansrijk om online markten competitief te houden?
vaststellen redelijke marktprijzen

Vraag11

Wat is, gezien het grensoverschrijdende karakter van het internet, het beste handelingsniveau om met uitdagingen omtrent platforms en mededinging om te gaan (nationaal, Europees, internationaal) en waarom?
Europees