Implementatiewet toegankelijkheidsvoorschriften producten en diensten

Reactie

Naam 200 OK (Jules Ernst)
Plaats ROTTERDAM
Datum 18 februari 2022

Vraag1

De richtlijn bevat een facultatieve overgangsbepaling (artikel 32, tweede lid, van de richtlijn) inzake zelfbedieningsterminals die dienstverleners vóór 28 juni 2025 rechtmatig gebruikten voor het verlenen van diensten. Voornoemde bepaling biedt de mogelijkheid te bepalen dat deze terminals tot het eind van hun economische levensduur, maar niet langer dan 20 jaar na hun ingebruikname, gebruikt kunnen worden bij het leveren van vergelijkbare diensten.
De regering verneemt graag van betrokken partijen of, en zo ja waarom, het wenselijk wordt geacht dat in een dergelijke overgangstermijn voorzien wordt.
In RICHTLIJN (EU) 2019/882 staat wordt onder Afdeling IV, c het volgende uitgezonderd: met uitzondering van stads- en voorstadsvervoersdiensten en regionale vervoersdiensten. Ik mag toch hopen dat in grootstedelijke gebieden en bepaalde vervoermiddelen zoals personenvervoer op rails, de technische infrastructuur zodanig is, dat die niet (volledig) onder de uitzondering gaan vallen in Nederland. Alle personenvervoersdiensten waarvoor het technisch en infrastructureel niet onmogelijk is (of buitenproportioneel) om toegankelijk te zijn zouden in de Nederlandse regelgeving meegenomen moeten worden.