Houtskoolschets acute zorg

Reactie

Naam Gezondheidscentrum Leven (G.H. Oron)
Plaats Gorinchem
Datum 14 december 2020

Vraag1

We zouden graag van u willen weten wat anders moet of beter kan in deze visie over de herinrichting van de acute zorg.
Ik ben huisarts. Ik beperk mij bij mijn antwoorden alleen tot de huisartsgeneeskunde.

1. Ik denk dat alle huisartsen de keus moeten krijgen of ze wel of geen ANW diensten doen. Ik heb dit in 2017 in een Blog beschreven, zie bijgevoegd document. Het komt er in het kort op neer, dat je kan kiezen of je als huisarts wel of geen dienst doet. Doe je dit wel, dan hoort daar nascholing bij, maar ook een compensatie in tijd voor de geleverde dagzorg. Als je geen diensten doet, dan lever je vanuit de dagzorg je bijdrage om "oneigenlijk" gebruik van de Huisartsenpost, of Spoedpost. Dit vertaalt zich in een goede bereikbaarheid, het afhandelen van zorgvragen liefst op dezelfde dag, een avondspreekuur (ergens tussen 17:00u-19:00u) zal helpen de druk op de ANW zorg te verminderen. Dit komt de kwaliteit (inhoudelijk) en motivatie (werkplezier en zingeving) ten goede.

2. In Leerdam ben ik gestart met het Consultatiebureau voor Ouderen. Het komt er in het kort op neer dat alle 70+ ers die niet goed bij de huisarts in beeld zijn, een uitnodiging krijgen voor een huisbezoek door de wijkverpleegkundige. (hoge respons vanwege de uitnodiging via de huisartspraktijk). Deze brengt middels de TrazaG eventuele kwetsbaarheden in kaart. Resultaten tot nu toe. Bij 70% werd er een kwetsbaarheid gevonden, waarvan 97% niet-medisch van aard. Voor het grootste deel oplosbaar en opgelost middels; vrijwilligers, eetgelegenheden, Welzijn, Loket WMO en deels thuiszorg. We gaan uitrollen in Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam in samenwerking met de Gemeenten. Dit zal gaan leiden tot minder bezoek aan de SEH (Bekend is dat nu circa 1/3 van de ouderen op de SEH voorkomen had kunnen worden).

3. Heel belangrijk in mijn ogen; Triage moet diagnostische zijn en niet meer gericht op het bepalen van de urgentie. Wat wij als zorgprofessionals op basis van onze Triagerichtlijnen classificeren als hoog of laag urgent, is vaak niet in overeenstemming met hoe de patiënt dit beleeft. Ze willen weten wat er aan de hand is en/of wat er gedaan kan/moet worden. Een mismatch in beleefde versus getrieerde urgentie leidt tot een hoger bezoek aan de CHP en een matige start van het consult (de patiënt heeft naar zijn/haar beleving erg veel moeite gedaan om zich gehoord te voelen, het consult begint dan met een deuk in het vertrouwen). Er zijn inmiddels een aantal ICT tools (AI) in ontwikkeling om diagnostisch te triëren, waar wij zo snel als haalbaar gebruik vanmorgen gaan maken.

Vraag2

Daarnaast willen we graag over deze houtskoolschets acute zorg weten wat u er goed aan vindt en waar u positief over denkt.
Ik ben positief over 4.4 van de Houtskoolschets. De verdeling van patiënten over de Spoedpost en de SEH lijkt me een uitstekende basis om ervoor te zorgen dat de patiënt sneller op de juiste plek komt. Dit valt of staat met een goede Triage, maar dat kunnen we al erg goed. Daarmee bedoel ik dat we met de juiste training/opleiding kunnen zorgen dat onze mensen deze overgang vrij snel in de vingers kunnen krijgen, gezien de huidige ervaring met Triage op de Huisartsenpost.

Bijlage