Houtskoolschets acute zorg

Reactie

Naam Huisartsen Gelderse Vallei (SAJJ Rikken)
Plaats ede
Datum 16 oktober 2020

Vraag1

We zouden graag van u willen weten wat anders moet of beter kan in deze visie over de herinrichting van de acute zorg.
Geef ruimte voor regionale uitwerking bij inrichting van locaties waar acute zorg verleend wordt
De houtskoolschets spreekt over regionale zorgmeldkamers en een integrale spoedpost waar huisartsenzorg een onderdeel is. Dit is een uitwerking van een ontwikkeling waarin verschillende disciplines in de acute zorg zowel op het gebied van triage áls op het gebied van de zorgverlening nauwer samenwerken (in de houtskoolschets ‘integrale samenwerking’). Wij onderschrijven de noodzaak voor meer samenwerking. Maar in de vormgeving daarvan moet ruimte zijn voor experimenten en voor regionale verschillen. Een regionale zorgmeldkamer met daarnaast een integrale spoedpost is voor sommige regio’s een goede vorm. Wij zien waarde in het samenwerken met ketenpartners vanuit 1 locatie, maar wij zien ook waarde in het onder 1 dak hebben van de triage-functie en zorgverleningsfunctie. Ook dit moet mogelijk zijn en blijven. Stel voorwaarden, maak kaders en faciliteer, maar laat de concrete uitwerking over aan de samenwerkende regionale organisaties.

Voor acute huisartsenzorg tijdens kantoortijden hoeft de spoedpost niet open
Naast dat een patiënt bij de eigen huisarts overdag doordeweeks terecht kan voor acute huisartsenzorg, stelt de houtskoolschets voor om ook de spoedpost overdag toegankelijk te maken voor laagcomplexere niet levensbedreigende acute zorg. Wij vinden dat patiënten voor acute huisartsenzorg bij hun eigen huisarts(enpraktijk) terecht moeten kunnen. Het leveren van acute huisartsenzorg hoort bij de kern van het vak en maakt het werk van de huisarts bovendien aantrekkelijk. Om dit in de toekomst, bij afname van het aantal zorgprofessionals, te behouden is ook overdag goede netwerkzorg nodig. Maar wij hebben grote twijfels bij het openen van een spoedpost voor acute huisartsenzorg náást de huisartsenpraktijk. Goede samenwerking is essentieel. Schep de mogelijkheid voor experimenten.

Eén landelijk telefoonnummer voor niet levensbedreigende acute zorgvragen is een oplossing voor een niet bestaand probleem
Problemen over naar welke zorgverlener een patiënt toe kan ontstaan in de samenwerking tussen ketenpartners. Ze ontstaan niet doordat de patiënt het verkeerde nummer belt. Voor de meeste patiënten is prima duidelijk waar ze terecht kunnen met niet levensbedreigende acute zorgvragen. Een nieuw, landelijk nummer betekent een onnodige extra schakel met extra verstoringen.

Vraag2

Daarnaast willen we graag over deze houtskoolschets acute zorg weten wat u er goed aan vindt en waar u positief over denkt.
Acute huisartsenzorg is 24/7 beschikbaar
Wij zien het als kernwaarde van de huisarts om te zorgen voor beschikbaarheid van acute huisartsenzorg 24 uur per dag. Wij steunen de visie dat we door samenwerking, anders organiseren en slimme (digitale) zorg de beschikbaarheid van de acute huisartsenzorg (niet per se door de huisarts zelf) in de toekomst kunnen behouden.

Huisartsgeneeskundige insteek van de triage
Wij onderschrijven het belang van een huisartsgeneeskundige insteek bij de triage van niet-levensbedreigende acute zorgvragen om overbehandeling en overdiagnose te voorkomen. Deze insteek past bij de poortwachtersfunctie van de huisarts en draagt bij aan doelmatigheid van de acute zorg.

Een sterker zorgnetwerk rondom niet-levensbedreigende acute zorg
Wij kunnen ons vinden in het uitgangspunt dat meer samenwerking binnen het zorgnetwerk rondom de acute, niet levensbedreigende zorg voor meer doelmatigheid zorgt. Wij zien de houtskoolschets als een uitnodiging om op de ingeslagen weg door te gaan en steeds intensiever samen te werken met de ketenpartners in de acute zorg. Dit past bij de ontwikkeling binnen onze regio. Wij experimenteren met en ontwikkelen nieuwe vormen van samenwerking met de acute thuiszorg, acute GGZ, spoedeisende hulp en ambulancediensten.

Realtime inzicht in de vrije beschikbare capaciteit is belangrijk voor een goede doorstroom
Dat patiënten niet direct en soepel op de juiste plek belanden speelt in de huisartsenzorg vooral bij overdracht naar andere zorginstellingen. Realtime inzicht voor transfermedewerkers in de beschikbare zorg- en ondersteuningsmogelijkheden is een waardevolle ondersteuning hierbij.

Bijlage