Gesloten consultaties

Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.

Er zijn in totaal 3114 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.

  • Wet versterking regie volkshuisvesting

    Dit wetsvoorstel geeft het Rijk, de provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen en met regionale afstemming regie te voeren op de volkshuisvesting. Zodat de overheden meer grip hebben op hoeveel, waar en voor wie er wordt gebouwd, dat er sneller gebouwd kan worden en dat kwetsbare mensen met urgentie een woning krijgen.

  • Elektronisch uitwisselen van de Basisgegevensset Zorg (BgZ)

    In het Wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) staat dat sommige gegevensuitwisselingen kunnen worden aangewezen die verplicht elektronisch moeten worden uitgewisseld. Dit conceptbesluit zorgt dat in het Besluit elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Begiz) de overdracht van cliëntgegevens tussen instellingen voor medisch specialistische zorg als aangewezen gegevensuitwisseling wordt gezien. Dit type gegevensuitwisseling moet daardoor gaan voldoen aan de eisen van de Basisgegevensset Zorg (BgZ).

    Ten slotte kan de cliënt binnen een eigen persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) zijn cliëntgegevens inzien. Dit draagt bij aan de juistheid van de gegevens, het samen beslissen met de zorgverlener en het voeren van eigen regie binnen zijn behandelrelatie.

  • Medicatieafspraak in PGO

    In het Wetsvoorstel elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) staat dat een zorgverlener de gegevens die voor de cliënt relevant zijn beschikbaar stelt voor een persoonlijk gezondheidsomgeving (PGO) die de cliënt gebruikt. De PGO’s moeten voldoen aan eisen waardoor de gegevens op een veilige en betrouwbare manier beschikbaar worden gesteld. 

  • Wet betaalbare huur

    Middenhuurwoningen krijgen een vorm van huurprijsbescherming, zodanig dat wonen voor middeninkomens betaalbaar wordt én het rendabel blijft voor institutionele beleggers om in deze woningen te investeren. Het kabinet heeft dit voornemen uit het regeerakkoord uitgewerkt in dit wetsvoorstel.

  • Wetsvoorstel vastgoedaandelentransacties

    In de btw is het uitgangspunt dat er btw verschuldigd is (algemeen tarief, momenteel 21%) door de verkoper bij de levering van nieuwe onroerende zaken.  De verkrijging van bestaande onroerende zaken door de koper wordt in de regel met overdrachtsbelasting belast (algemeen tarief, momenteel 10,4%). Het is echter mogelijk om nieuwe onroerende zaken via een aandelentransactie over te dragen (in plaats van via een directe levering van de onroerende zaak) waarbij noch btw, noch ovb verschuldigd is. In de praktijk gebruiken belastingplichtigen deze belastingbesparende structuur om de belastingdruk te verlagen bij de aankoop van nieuwe onroerende zaken. Dit wetsvoorstel bevat daarom een voorstel om de zogenoemde samenloopvrijstelling in de ovb-wet- en regelgeving in die zin te wijzigen dat in ieder geval heffing van ovb (momenteel 10,4%) plaatsvindt bij de verkrijgingen van nieuwe onroerende zaken via een (kwalificerend) aandelenbelang (doordat in die gevallen de samenloopvrijstelling geen toepassing vindt).

  • Vorming Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan de vormgeving en instelling van een Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). Dit wordt de opvolger van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) en de Omgevingsraad Schiphol (ORS).

  • Besluit EU-verordeningen Wft

    Verordeningen van de Europese Unie verplichten lidstaten om een toezichthouder aan te wijzen die zal toezien op de goede uitvoering van een verordening. Ook moet de toezichthouder maatregelen kunnen nemen bij overtreding van de in de bijlage genoemde artikelen. Dit soort zaken worden voor alle verordeningen die gaan over de financiële markten in een besluit opgenomen. Het huidige besluit (Besluit uitvoering EU-verordeningen financiële markten) bestaat sinds 2012 en is door de vele verordeningen die er genoemd worden onoverzichtelijk geworden. Het nieuwe besluit is gemakkelijker te overzien, doordat er per verordening een losse bijlage is opgenomen met in die bijlage alle informatie die voor de uitvoering van die verordening belangrijk is.

  • Ontwerpregeling spuk regionale structuur NPLW

    De regionale structuur is onderdeel van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW). Deze regeling is voor de periode 2023 t/m 2025 en beoogt gemeenten te ondersteunen in hun regionale samenwerking ten behoeve van de warmtetransitie en de uitvoering van de transitievisies warmte of uitvoeringsplannen. 

  • Wetsvoorstel tot wijziging omgevingswaarde stikstofdepositie 2030 en vergunningplicht o.a. intern salderen

    Dit wetsvoorstel versnelt de wettelijke stikstofdoelstelling (omgevingswaarde) van 2035 naar 2030. Ook introduceert het wetsvoorstel een natuurvergunningplicht voor stikstofgerelateerde wijzigingen (o.a. intern salderen). Basis is het coalitieakkoord en de voorstellen van Remkes. Voor de omgevingswaarde zijn in het wetsvoorstel ook twee ijkmomenten in 2025 en 2028 opgenomen. Tijdens de ijkmomenten wordt bezien of er dwingende inhoudelijke redenen zijn om iets meer tijd te nemen voor het halen van de doelstellingen. Zo ja, dan kan de termijn waarop moet zijn voldaan aan die omgevingswaarde worden verlengd. Met de natuurvergunningplicht wordt onder meer intern salderen vergunningplichtig. Dit zorgt er onder meer voor dat de natuurvergunning overeenkomt met wat er op een bedrijf gebeurt.

  • Reparatiewet OCW 20##

    Met dit wetsvoorstel worden technische wijzigingen aangebracht in wetgeving van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het doel is om de wetgeving van het ministerie te verbeteren en te verduidelijken.