Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam You're Welcome Coaching & Training (Ba rosalie akihary)
Plaats Barendrecht
Datum 27 februari 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Ik vind testen in de winter echt de slechtste periode, omdat kinderen dan moe, ziek etc zijn, net vakantie hebben gehad. In groep 8 spelen sociale omslag vanaf jan ook een grote rol. In januari en begin feb zijn ook alle open dagen dus in die periode cito's pkus eindtoets is echt een heel stressvolle combi als je ook nog alle open dagen af moet lopen. Niet iedere ouder bedenkt in gr 6 of 7 al om dan ook al te gaan kijken.

Ik zou zeggen: test in april, deadline aanmelden in mei. 1 maand eerder dus testen en de deadline voor aanmelden vooruit schroeven.

In jan/feb testen zorgt er tevens voor dat leerlingen dat sprongetje net niet kunnen maken, terwijl ze in een paar mnd enorm kunnen groeien.
De groei van jan tm sept is ook enorm. Sociaal gezien en cognitief gezien... dan is t toch zonde om die extra mnd niet mee te pakken?

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Knelpunt:
1. Winterdepressieve kinderen presteren onder in jan/feb
2. Aanmelding af laten hangen van eindtoets is oneerlijk ivm momentopname
3. Van feb- sept zijn 7 mnd, waarin veel kan gebeuren. Kinderen dus plaatsen obv een test in feb is niet realistisch, dan geeft mei-sept een beter beeld van het uitstroomniveau
4. Open dagen zijn jan/feb. Kinderen lopen in die maanden over van stress. Stress heeft een te grote invloed op het cognitieve brein, waardoor uitslagen onrealistisch beïnvloed worden
5. Zieke leerlingen en thuiszitters hebben de extra tijd nodig om bij te trekken. Nu vallen ze buiten de boot,terwijl de bedoeling juist is om gelijkheid te creëren
6. Leerlingen die kansrijk zijn qua kennis/niveau zullen sowieso eerder al bijlessen krijgen en niet pas in feb-mrt-april om de eindtoets te beoordelen
7. Waarom mogen verschillen er niet zijn? We hebben niet alleen professoren nodig, maar ook niet alleen vmbo-ers. Maw geef iedereen gewoon het niveau dat past.
8. Trek het door naar latere leeftijd: ga pas onderverdelen vanaf 14. Dus plak er een groep 9 en 10 aan en zie dan welk niveau de leerlingen echt hebben.