Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam mw M Asser
Plaats Amsterdam
Datum 28 februari 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Een mooie kans voor leerlingen waarvan men aan kan nemen dat zij iets later tot ontwikkeling kunnen komen, leerlingen die binnen hun eigen marge groei laten zien, maar bv. door taalproblemen de kern van teksten en contexten regelmatig missen en daardoor minder goed scoren in het BO. Dit betreft de zg. "middengroep", potentiele VMBO/HAVO uitstroom.
Daarbij "stapelen", door kunnen stromen van VMBO B naar K, naar T, naar HAVO, naar VWO. Als dat goed wordt geregeld, kunnen leerlingen om eigen niveau groeien en de tijd die zij nodig hebben, kennen benutten.
Binnen onderwijsvormen aandacht voor vakken die "moeilijk" zijn, dus extra taal, rekenen of wiskunde voor diegenen die hiaten hebben opgelopen tijdens de schoolloopbaan.

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Leerlingen met consequent hoge resultaten zullen in dit concept eerder geremd worden, dat is nu al zo. Van elkaar leren is een aardig idee, maar zij leren alleen "lang wachten" en zich geremd voelen, dat is nu al zo. Wat zij nodig hebben is leren naar "boven", en dat lukt niet als zij samen moeten leren met leerlingen die nog lang niet zover zijn.
Differentiatie zal onmogelijke vormen aan moeten nemen om deze leerlingen nog te kunnen bedienen en met de huidige docenten/leerkrachtenbezetting is dit onmogelijk, afgezien van de werkdruk die dit met zich meebrengt. Hoge HAVO/VWO aspiranten door laten stromen, hier valt weinig meer te winnen, alleen maar te verliezen.