Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam AVS (MBA-ME G.P.M. van Haren)
Plaats Utrecht
Datum 19 maart 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Doorstroomtoets geeft inzicht in (kennis)niveau en waar nog leerbehoefte is. Belangrijk is dat niet de 'laagst' scorende toetsen (daar waar nog extra leerbehoefte is) leidend wordt voor doorstromen, maar kansen voor maatwerk. Zoveel mogelijk op (hoog) niveau verder en investeren is talent en competenties. Schooladvies aangevuld met second opinion doorstroomtoets (en fase van heroverweging) is een goede basis voor doorstroom naar VO. In het schooladvies wordt het bredere beeld van de leerling meegenomen en dat is belangrijk. Persoonskenmerken doen ertoe. Het is een uitdaging hoe brede brugklassen ook moeten gaan meebewegen om ook na de basisschool doorstroom in het VO zelf makkelijker te maken en ook daar (aansluitend) meer maatwerk en ruimte voor ontwikkelen en leren op maximaal niveau (per vak/ domein) mogelijk wordt. Het modulair denken vanuit het dialoog document "toekomstvanonsonderwijs' Geeft daar mooie ingangen voor. Het zou mooi zijn als er een doorgaande toetslijn komt in het funderend onderwijs die te allen tijde alleen gericht is op in kaart brengen van ontwikkelbehoefte en leervragen en doorstromen op maat!

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Er blijven vraagstukken liggen zoals het nog verder verbeteren van de professionaliteit van leerkrachten/ onderwijsprofessionals op het gebied van advisering. Ook hoort hierbij nog verder investeren in taalvaardigheid leerlingen op de basisschool, omdat taal een beperkende factor kan zijn bij leren en toetsen. Scholen doen het steeds beter, maar we zien nog steeds dat kinderen met een niet Nederlandse achtergrond of uit zwakkere sociale milieus vaak 'lagere' schooladviezen krijgen. De toetsen zijn op dit moment ingericht op een manier die maakt dat toetstrainingen effectief zijn. Dat werkt ongelijke kansen in de hand. Er kan ook gedacht worden aan meerdere toetsmodules/ toetsmomenten die samen de eindtoets vormen, waardoor het niet de momentopname van ca. 1 dag is en de toeleiding/ begeleiding/ vaardigheid om toetsen te maken meer gelijkheid bieden voor alle leerlingen.. Digitaal toetsen mooie ontwikkeling, maar nog steeds (te) veel PO scholen die onvoldoende zijn toegerust in hardware/ glasvezelaansluiting. Een onveilige, kwetsbare of 'zwakke' thuissituatie, maakt dat leerlingen met ongelijke kansen ontwikkelen en minder toegerust in ons systeem meelopen. Hoog opgeleide ouders, supporterende ouders helpen kinderen verder. Dit blijft een vraagstuk dat doorwerkt in de toetsen, maar op een andere manier moet worden opgepakt.