Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam St. Jozef (Mike van Oosten)
Plaats Rijen
Datum 29 februari 2020

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Het grootste knelpunt in deze is dat het gebracht wordt als een oplossing tbv de kansenongelijkheid. Het buitenschools extra oefenen op toetsen gebeurt bij vermogende ouders al vanaf het pré -advies dat op veel scholen al in groep 7 of groep 6 wordt gegeven. Het lost dus niets op.

De kortere tijdsspanne tussen advies en doorstroom-, eindtoets heet totaal geen invloed op het huidige proces. Een eindtoets in februari (tussen 1 en 15) zorgt voor een extra knelpunt aangezien dit ook precies in de griep periode valt.

De meeste kinderen van groep 8 doen mee aan het Leerlingvolgsysteem van de CITO. Daar zijn in januari nog toetsen begrijpend lezen (3 dagen) rekenen (4 dagen), Spelling (4 dagen). Deze toetsen worden gebruikt voor de analyse van hiaten en die konden nog aangepakt worden voor de eindtoets. Deze toetsen worden nu zinloos voor dit doel. Het verhoogt ook de toetstdruk in deze periode voor de kinderen van groep 8.

Als groep 8 leerkracht zou ik heel graag willen pleiten voor rust in die advisering, het gaat al jaren alle kanten op, zowel in de berichtgeving over wat er zou moeten gebeuren (dhr. Dekker, dhr. Slob) , veranderingen in het proces die plaats vinden en nu ook veranderingen in wetgeving. Ouders zien door de bomen het bos niet meer en vragen zich af hoe het werkt en waarom het zo werkt. Ik kan dat niet meer uitleggen.