Wetsvoorstel doorstroomtoetsen po

Reactie

Naam Drs. A.M Vos-Markhorst
Plaats Apeldoorn
Datum 5 maart 2020

Vraag1

Welke kansen levert dit wetsvoorstel volgens u op?
Ik zie geen kansen voor onze school, een zelfstandige school voor praktijkonderwijs.

Vraag2

Welke knelpunten ziet u nog en hoe kunnen we die volgens u het beste wegnemen?
Ik werk als psycholoog bij een zelfstandige Praktijkschool. Kinderen moeten aan een aantal criteria voldoen, wil praktijkonderwijs passend zijn. Als ouders hun kind hebben aangemeld, moeten we zorgen dat we voldoende informatie hebben of dat laatste het geval is. Daarna moeten we een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Pas als die is afgegeven kunnen we de leerling definitief inschrijven. Soms kost dit proces veel tijd, omdat er twijfels zijn of omdat er sprake is van acceptatieproblematiek bij ouders/kind. Soms moet er samenwerking gezocht worden met een VMBO-school en het gebeurt ook een enkele keer dat we moeten afwijzen en de procedure nog moet worden doorlopen bij een andere VO-school (waar soms ook weer een TLV moet worden aangevraagd).
Pas als duidelijk is hoeveel leerlingen we uiteindelijk krijgen, kan bepaald worden hoeveel eerste klassen er komen, de klassen worden ingedeeld en is duidelijk hoeveel formatie er nodig is.
Gezien dit alles is voor ons als praktijkonderwijs is deze gezamenlijke aanmelddatum van 1 april zeer onwenselijk