Vernieuwd Beleid Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Reactie

Naam Drugs for Neglected Diseases initiative (DNDi) (External Relations Manager C. Sander)
Plaats Geneva / Global
Datum 22 maart 2018

Vraag1

Voorkomen van conflict en instabiliteit

Nederland richt zich op het voorkomen van conflicten en het aanpakken van grondoorzaken van instabiliteit in de fragiele regio’s rond Europa. De nadruk ligt hierbij op ‘legitieme stabiliteit’. Sociale cohesie tussen bevolkingsgroepen is daarvoor nodig en burgers die bestaande structuren en instituties erkennen. Een stabiele omgeving waarin mensen zich veilig voelen is een voorwaarde voor duurzame ontwikkeling.

Daarnaast geeft het kabinet prioriteit aan het versterken van bescherming en opvang van ontheemden in de regio. Nederland heeft oog voor de nood in de wereld en de hulp aan vluchtelingen zal dan ook worden verhoogd. De Nederlandse inzet zal naast directe noodhulp meer dan voorheen ook gericht zijn op weerbaarheid, preventie en toegankelijkheid. Nederland draagt bij aan noodhulp via professionele humanitaire organisaties van de VN, het Rode Kruis en de Dutch Relief Alliance en geeft daarbij gehoor aan specifieke oproepen van de VN voor bijdragen aan langdurige crises zoals in Syrië, Irak, Jemen, de Hoorn van Afrika, de Sahel en het Grote Merengebied.

Vraag 1: Hoe kan Nederland (overheid, bedrijfsleven, sociale ondernemingen, maatschappelijk middenveld, kennisinstellingen) op de thema´s voorkomen van conflicten en instabiliteit, opvang in de regio en noodhulp meer resultaten bereiken?
The Drugs for Neglected Diseases initiative (DNDi) provides no comment on this question.

Vraag2

Jeugdwerkgelegenheid

Prognoses wijzen uit dat het aantal Afrikaanse jongeren (15-24 jaar) tussen 2015 en 2050 zal verdubbelen van 230 miljoen tot meer dan 460 miljoen, en dat in 2050 de helft van de Afrikaanse bevolking jonger zal zijn dan 25. Zonder ingrijpende maatregelen blijft de groei van de werkgelegenheid ver achter bij de bevolkingsgroei. Verbetering van het economisch perspectief van jongeren in Afrika en het Midden-Oosten is hard nodig om migratie aan te pakken en radicalisering te helpen voorkomen.

Vraag 2: Hoe kan Nederland (overheid, bedrijfsleven, sociale ondernemingen, maatschappelijk middenveld, kennisinstellingen) de bevolkingsgroei in Afrika het best adresseren en werkgelegenheid onder jongeren in Afrika en het Midden-Oosten stimuleren?
The development challenges of population growth in Africa and youth employment in Africa and the Middle East are beyond the remit of DNDi. Nevertheless, as a development actor engaging with these populations, DNDi does make the suggestion that the Government identify means of addressing such issues through cross-sectoral projects and policies. There is a need for more growth in medium- and high-skilled jobs in Africa, including in health, and the allied health sciences. Education for girls and women has been proven to stem population growth. These could point to cross-sectoral means of addressing these challenges.

Vraag3

Verminderen van armoede en ongelijkheid

We zien de resultaten van de wereldwijde samenwerking: extreme armoede en honger zijn teruggedrongen; kindersterfte neemt af en we worden ouder dan ooit. Een historisch aantal kinderen gaat naar school. Dat is te danken aan economische ontwikkeling, ontwikkelingssamenwerking en wetenschappelijke vooruitgang. Maar economische ongelijkheid neemt tegelijkertijd toe.

Daarnaast staan, na een periode van bijna wereldwijde versterking van fundamentele rechten, democratie en vrijheden in veel landen onder druk. De vorderingen op het gebied van gelijke rechten en kansen voor vrouwen zijn traag en beperkt. Organisaties die opkomen voor mensenrechten en rechten van minderheden lopen op veel plaatsen gevaar. Het ontwikkelingsperspectief van landen, met name in Sub-Sahara Afrika, wordt uitgehold door een vicieuze cirkel van instabiliteit, bevolkingsgroei, werkloosheid (met name onder jongeren) en klimaatverandering. Deze trends vormen een bedreiging voor de sociale samenhang in meerdere landen, en voor Nederland.

Nederlandse ontwikkelingssamenwerking richt zich momenteel op voedselzekerheid en landbouw, water; seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (bijvoorbeeld voorbehoedsmiddelen, veilige abortussen), en veiligheid en rechtsorde. Zoals ook in het regeerakkoord wordt aangekaart zal het vernieuwde beleid een grotere nadruk leggen op het aanpakken van onderliggende oorzaken van instabiliteit, armoede, ongelijkheid en irreguliere migratie, met een extra aandacht voor de meest kwetsbaren zoals vrouwen en kinderen.

Vraag 3: Welke nieuwe aandachtsgebieden zou het kabinet kunnen identificeren? De middelen zijn beperkt dus we moeten kiezen, daarom ook aan u de vraag: welk aandachtsgebied behoeft minder nadruk?
DNDi would suggest to the Government of the Netherlands to address cross-sectoral issues for which it can play a catalytic role. With limited resources, the Government must, justifiably, look to where it can make more impact across a number of the SDGs if it hopes to make an impact by 2030.

For example, the current DGIS-funded projects for neglected tropical diseases (NTDs), for which its investment is relatively modest, delivers returns not only on SDG3: Good Health and Well-being, but also makes inroads into SDG1: No Poverty; SDG 5: Maternal and Child Health; SDG9: Industry, Innovation and Infrastructure; and SDG10: Reduced Inequalities. Equally, progress on health in the regions where most NTD patients live addresses a huge number of people: according to WHO numbers, approximately 1.4 billion people required medical interventions for NTDs in 2014, the majority of whom live in low- and middle-income countries. In many African countries, more than 50% of the population require an NTD intervention (1). These are diseases for which our current R&D system fails. The Netherlands has proven itself to be a leader in searching for innovative interventions to combat these failures in our global system – such as through health innovations developed through Product Development Partnerships (PDPs) for NTDs.
But developing R&D is only part of the equation. Efforts to combat NTDs work mutually with interventions to improve water and sanitation health (WASH) – SDG6 – and vector control, all support Universal Health Coverage.

As for which areas could do with less attention, DNDi provides no comment.

(1) Fürst T, Salari P, Llamas LM, Steinmann P, Fitzpatrick C, Tediosi F (2017) Global health policy and neglected tropical diseases: Then, now, and in the years to come. PLoS Negl Trop Dis 11(9): e0005759. https://doi.org/10.1371/journal.pntd.0005759.

Vraag4

Verduurzamen

Het kabinet wil de internationale actie tegen klimaatverandering versterken en zet in op vergroting van de weerbaarheid tegen de effecten van klimaatverandering (SDG13). Het nieuwe nationale klimaatfonds zal zich op deze beide aspecten richten, waarbij wordt ingezet op het mobiliseren van private bijdragen in samenwerking met het (Nederlandse) bedrijfsleven. Nederland wil ertoe bijdragen dat in de periode naar 2030 vijftig miljoen mensen toegang krijgen tot hernieuwbare energie (SDG7). Ook activiteiten op het gebied van duurzaam waterbeheer (SDG6) en klimaatbestendige landbouw in kwetsbare gebieden (SDG2) dragen bij aan de klimaatdoelstellingen van het akkoord van Parijs.

Vraag 4: Welke innovatieve oplossingen kan de Nederlandse overheid, NGO’s en het bedrijfsleven stimuleren om 1) CO2-emissies terug te dringen (klimaatmitigatie) en 2) samenlevingen helpen zich aan te passen aan klimaatverandering (klimaatadaptatie)?
The Drugs for Neglected Diseases initiative (DNDi) provides no comment on this question.

Vraag5

Verduurzamen

De Nederlandse inzet voor de mondiale verduurzaming van productie, handel en investeringen (SDG8 en SDG12) ligt op het snijvlak van buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking. De grootste uitdagingen op het gebied van sociale en ecologische verduurzaming van productieprocessen liggen in ontwikkelingslanden. Om duurzame inclusieve markten te creëren zijn partnerschappen van bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en de overheid nodig (SDG17).

Vraag 5: Waar liggen volgens u kansen om in productie, handel en investeringen vooruitgang te boeken op maatschappelijke uitdagingen op sociaal vlak (zoals betere arbeidsomstandigheden, hogere lonen, extra kansen voor vrouwen en jongeren) of op ecologisch vlak (zoals water, klimaat, biodiversiteit)?

The Drugs for Neglected Diseases initiative (DNDi) provides on comment to this question.

Vraag6

Eerlijke handel

In het regeerakkoord staat dat het kabinet actief zal inzetten op eerlijke vrijhandel, exportbevordering en handelsverdragen, die rekening houden met VN-standaarden en rechtszekerheid.

Vraag 6: Heeft u concrete suggesties voor hoe het kabinet kan bevorderen dat internationale handel en investeringen bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen?
It is clear that countries have a strong role to play in helping countries leverage international trade frameworks and agreements so that these mechanisms can be positive agents for economic growth. Such frameworks (including TRIPS) can also provide a means for other areas of enhanced global development, such as improved and increased access to safe, affordable medicines.

Concrete suggestions to this end:

1. The Netherlands should continue to invest political will in enhancing transparency and improving our understanding of the true costs of biomedical R&D and related issues of global intellectual property (IP) rules. Already begun through inter-ministerial cooperation at the Netherlands Ministry of Health (BENELUXA, http://beneluxa.org/), the Ministry of Trade and Development could be a leader for R&D transparency policies at a global level, and influence the EU to demand such cost transparency or defend use of IP exceptions in trade agreements in the interest of public health. Other mechanisms could also include the process begun with the UN High Level Panel to Access to Medicines. This would be in alignment with actions proposed by former ministers Ploumen and Schippers in the Lancet, January 2017 (2), and more recently in the stated commitments of the Government, following the recommendations of the Netherlands Council for Public Health and Society in their report: Development of new medicines: "Better, faster, cheaper"(3).

2. International trade and investment should capitalize on global demand for infrastructure and capacity to narrow the wide R&D and access gaps for diseases affecting LMIC, including NTDs, through the development of health infrastructure in these countries.

(2) Better life through medicine—let's leave no one behind. Ploumen, Lilianne et al. The Lancet, Volume 389, Issue 10067, 339 – 341. http://dx.doi.org/10.1016/ S0140-6736(16)31905-5
(3) https://www.raadrvs.nl/uploads/docs/RVS_Advies_Ontwikkeling_nieuwe_geneesmiddelen.pdf

Vraag7

Verdienvermogen van Nederland

De overkoepelende ambitie is om de export- en investeringspositie van Nederland versterken zodat we in 2030 meer aan het buitenland verdienen en daardoor meer banen genereren. Via handel leveren wij een actieve bijdrage aan het realiseren van de SDG’s.

Het kabinet wil werken aan eerlijke vrijhandel, verduurzaming en aanpassing van het handelssysteem aan de nieuwe economie (o.a. digitalisering) en een proactieve handelsagenda neerleggen om de internationale positie van ondernemend Nederland te versterken. Het kabinet wil investeren in markttoegang voor Nederlandse bedrijven en strategische positionering op bestaande markten en groeimarkten. Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen krijgen hulp om de kansen te pakken die de Duurzame Ontwikkelingsdoelen bieden. De ontwikkeling en uitvoering van een nieuwe gezamenlijke publiek-private internationaliseringsstrategie zal leiden tot effectievere handelsbevordering om de groeiende concurrentie het hoofd te bieden en kansen te verzilveren.

Ondersteuning innovatieve oplossingen
Nederland heeft veel potentieel in huis om innovatieve én betaalbare oplossingen te bieden op het terrein van water, voedsel, smart cities, circulaire economie, stedelijke ontwikkeling, duurzame energie, logistiek en gezondheidszorg mede door inzet van nieuwe technologieën zoals nanotechnologie, robotica en fotonica en gebruik van big data, blockchain en kunstmatige intelligentie.

Vraag 7: Met welke innovatieve en creatieve oplossingen en op welke terreinen zou de overheid het bedrijfsleven en kennisinstellingen nog beter kunnen ondersteunen om wereldwijd kennis en kunde te vermarkten?
The Ministry of Trade and Development should support its biomedical industry and knowledge sectors to participate in global open knowledge initiatives in biomedical R&D and/or other mechanisms that reward access to knowledge. Enhanced participation by Dutch organizations in such innovative mechanisms would provide access to global cooperative networks, and speed up R&D outcomes.

The Netherlands has been a leader in supporting models of open access and innovation with its support of the PDP Fund, a partnership model between the public and private sectors and academia to develop health technologies. The model proves that when biomedical R&D is free to partner in the best interests of science, unrestricted by intellectual property concerns -- through IP safeguarding mechanisms – breakthrough solutions can be developed for seemingly intractable problems. DNDi has applied this model to clinical drug development, and also drug discovery, with initiatives such as the Drug Discovery Booster (with the participation of seven of the world’s top pharmaceutical companies), and the Open Synthesis Network, with ten participating universities. Dutch participation in such initiatives should be supported and incentivized by the Government of the Netherlands.

An additional initiative which the Ministry could institute could be a public interest audit to measure a ‘public return on public investment’ in biomedical R&D to ensure that the efforts the Netherlands undertakes to build partnerships and health systems are sustainable, and not a misspent investment.

Vraag8

Excellente dienstverlening

Dit kabinet wil een proactieve handelsagenda presenteren om bedrijven en kennisinstellingen te helpen toegang te krijgen tot markten die voor hen belangrijk zijn. Dat lukt alleen met excellente economische dienstverlening en diplomatie en een actieve handelspolitiek. Elke ondernemer die wil internationaliseren moet kunnen rekenen op steun van de overheid op het gebied van informatie- en advies, financiering en dienstverlening wereldwijd.

Vraag 8: Hoe kan het bedrijfsleven en in het bijzonder het MKB op alle noodzakelijke punten beter worden ondersteund in het traject van internationalisering, en op welke markten verdient dit een extra steun in de rug?
The Drugs for Neglected Diseases initiative (DNDi) provides no comment on this question.

Vraag9

Tot slot

Vraag 9: Heeft u naast uw inbreng op bovenstaande vragen nog andere aanbevelingen op het gebied van Buitenlands handel en Ontwikkelingssamenwerking?
DNDi commends the Dutch Ministry of Foreign Affairs for its emphasis within its trade and development cooperation efforts at identifying areas of great public need, and addressing the issues with actionable programs. Recent examples in development cooperation include the She Decides programme (2017), as well as the PDP Fund against poverty-related diseases (2015). Both identify gaps in the global health development framework, and question what alternative models or mechanisms might be available to address health disparities. If we may recommend, we would strongly encourage the Government of the Netherlands to continue to serve as a leader in supporting innovative solutions and to maintaining focus on global health as a development priority, as a prerequisite for growth.

With the present consultation, the Minister provides strong evidence that new policy will continue this strong tradition.