Vernieuwd Beleid Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Reactie

Naam Drs R. Ploem
Plaats Amsterdam
Datum 15 maart 2018

Vraag1

Voorkomen van conflict en instabiliteit

Nederland richt zich op het voorkomen van conflicten en het aanpakken van grondoorzaken van instabiliteit in de fragiele regio’s rond Europa. De nadruk ligt hierbij op ‘legitieme stabiliteit’. Sociale cohesie tussen bevolkingsgroepen is daarvoor nodig en burgers die bestaande structuren en instituties erkennen. Een stabiele omgeving waarin mensen zich veilig voelen is een voorwaarde voor duurzame ontwikkeling.

Daarnaast geeft het kabinet prioriteit aan het versterken van bescherming en opvang van ontheemden in de regio. Nederland heeft oog voor de nood in de wereld en de hulp aan vluchtelingen zal dan ook worden verhoogd. De Nederlandse inzet zal naast directe noodhulp meer dan voorheen ook gericht zijn op weerbaarheid, preventie en toegankelijkheid. Nederland draagt bij aan noodhulp via professionele humanitaire organisaties van de VN, het Rode Kruis en de Dutch Relief Alliance en geeft daarbij gehoor aan specifieke oproepen van de VN voor bijdragen aan langdurige crises zoals in Syrië, Irak, Jemen, de Hoorn van Afrika, de Sahel en het Grote Merengebied.

Vraag 1: Hoe kan Nederland (overheid, bedrijfsleven, sociale ondernemingen, maatschappelijk middenveld, kennisinstellingen) op de thema´s voorkomen van conflicten en instabiliteit, opvang in de regio en noodhulp meer resultaten bereiken?
Instabiliteit en conflict hangen samen met tal van factoren waaronder gebrek aan perspektief op werk, sociaal en economische ontwikkeling, zwakke democratische strukturen en systemen, binnen een context van toenemende radikalisering vanuit verschillende religieuze invalshoeken, waaronder de Islamisering van samenlevingen.

Vrouwen rechten worden bedreigd, seksuele vrijheid komt in het gedrang, traditionele rol van mannen staat onder druk zonder bevredigende vertaling naar een nieuwe rol. Frustraties onder mannen is groot, zich onder meer uitend in (toename) van seksueel geweld tegen vrouwen.

Binnen humanitaire hulp dient de focus op SRGR en inzet op gender gelijkheid door versterking van meiden en vrouwen en door betrekken van jongens en mannen dan ook versterkt te worden.

Zo blijkt uit recent uitgevoerd onderzoek in MENA landen, IMAGES, dat jongere generatie mannen traditionele opvattingen hebben over man-vrouw verhoudingen dan de oudere generatie. Daar waar mannelijke identiteit onder druk komt en mannen geen toekomstperspektief hebben, bestaat het risico op aansluiting tot geradikaliseerde groepen in de samenleving en toenemende misogyny.

BuZa staat bekend om haar sterke SRGR en Gender beleid. Gender gelijkheid heeft niet langer uitsluitende focus op vrouwen-rechten. Het belang van betrekken van mannen bij veranderen van onderliggende patriarchale patronen wordt door het Ministerie onderkend. Nederlandse ontwikkelingsorganisaties, waaronder Rutgers ism andere belangrijke Internationale spelers hebben hierop baanbrekende deskundigheid opgebouwd.

Beknopt beschreven ontwikkelingen vergen extra inspanning op terrein van SRGR, gender, met expliciete aandacht voor betrekken van mannen bij emancipatieprocessen, binnen en buiten conflictgebieden.

Tegelijkertijd verdient deze aansteek een sterke koppeling met structureel zicht op scholing en werkgelegenheid (banen!).

Vraag2

Jeugdwerkgelegenheid

Prognoses wijzen uit dat het aantal Afrikaanse jongeren (15-24 jaar) tussen 2015 en 2050 zal verdubbelen van 230 miljoen tot meer dan 460 miljoen, en dat in 2050 de helft van de Afrikaanse bevolking jonger zal zijn dan 25. Zonder ingrijpende maatregelen blijft de groei van de werkgelegenheid ver achter bij de bevolkingsgroei. Verbetering van het economisch perspectief van jongeren in Afrika en het Midden-Oosten is hard nodig om migratie aan te pakken en radicalisering te helpen voorkomen.

Vraag 2: Hoe kan Nederland (overheid, bedrijfsleven, sociale ondernemingen, maatschappelijk middenveld, kennisinstellingen) de bevolkingsgroei in Afrika het best adresseren en werkgelegenheid onder jongeren in Afrika en het Midden-Oosten stimuleren?
Zie ook antwoord op nummer 1.

Belangrijk om gender perspektief mee te nemen in analyse van sociale problematiek gekoppeld aan gebrek aan werkgelegenheid. Gebrek aan werk daagt traditionele rol van mannen uit. Daaraan niet kunnen voldoen creeert frustratie en vindt zijn weerslag in geweld tegen vrouwen etc.

Jonge vrouwen verdienen kansen op de arbeidsmarkt en dient te worden gestimuleerd middels speciale empowerment en leiderschap strategieeen.

Terwille van emancipatieprocessen in een samenleving is het zaak om betrokkenheid van mannen bij vaderschap en zorg eveneens mee te nemen in strategieën gericht op werkgelegenheid. Maw SRGR en gender transformatieve strategieën dienen te worden geïntegreerd in beleid gericht op vergroting van werkgelegenheid voor jongeren.


Vraag3

Verminderen van armoede en ongelijkheid

We zien de resultaten van de wereldwijde samenwerking: extreme armoede en honger zijn teruggedrongen; kindersterfte neemt af en we worden ouder dan ooit. Een historisch aantal kinderen gaat naar school. Dat is te danken aan economische ontwikkeling, ontwikkelingssamenwerking en wetenschappelijke vooruitgang. Maar economische ongelijkheid neemt tegelijkertijd toe.

Daarnaast staan, na een periode van bijna wereldwijde versterking van fundamentele rechten, democratie en vrijheden in veel landen onder druk. De vorderingen op het gebied van gelijke rechten en kansen voor vrouwen zijn traag en beperkt. Organisaties die opkomen voor mensenrechten en rechten van minderheden lopen op veel plaatsen gevaar. Het ontwikkelingsperspectief van landen, met name in Sub-Sahara Afrika, wordt uitgehold door een vicieuze cirkel van instabiliteit, bevolkingsgroei, werkloosheid (met name onder jongeren) en klimaatverandering. Deze trends vormen een bedreiging voor de sociale samenhang in meerdere landen, en voor Nederland.

Nederlandse ontwikkelingssamenwerking richt zich momenteel op voedselzekerheid en landbouw, water; seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (bijvoorbeeld voorbehoedsmiddelen, veilige abortussen), en veiligheid en rechtsorde. Zoals ook in het regeerakkoord wordt aangekaart zal het vernieuwde beleid een grotere nadruk leggen op het aanpakken van onderliggende oorzaken van instabiliteit, armoede, ongelijkheid en irreguliere migratie, met een extra aandacht voor de meest kwetsbaren zoals vrouwen en kinderen.

Vraag 3: Welke nieuwe aandachtsgebieden zou het kabinet kunnen identificeren? De middelen zijn beperkt dus we moeten kiezen, daarom ook aan u de vraag: welk aandachtsgebied behoeft minder nadruk?
Hoewel vooruitgang geboekt op verschillende ontwikkelingsterreinen, is armoede voor aantal mensen nog groot. De kloof tussen arm en rijjk lijkt zichtbaar toe te nemen. Instabiliteit en conflict hangen samen met tal van factoren waaronder gebrek aan perspektief op werk, sociaal en economische ontwikkeling, zwakke democratische strukturen en systemen,binnen een context van toenemende radikalisering vanuit verschillende religieuze invalshoeken, waaronder de Islamisering van samenlevingen.

Niet alleen in conflict gebieden ook in meer stabiele landen worden vrouwen rechten bedreigd, seksuele vrijheid komt in het gedrang, traditionele rol van mannen staat onder druk zonder bevredigende vertaling naar een nieuwe rol. Frustraties onder mannen is groot, zich onder meer uitend in (toename) van seksueel geweld tegen vrouwen. Toegang tot SRGR is vergroot, maar nog steeds bestaat er groot gebrek aan informatie en toegang tot seksuele voorlichting, toegang tot ac, veilige abortus, hulp bij gender based violence, en bredere SRGR services.


BuZa staat bekend om haar sterke SRGR en Gender beleid. Gezien de groeiende jongeren populatie is extra inzet op terrein van seksuele voorlichting en SRGR services vereist, tbv ieders individuele recht maar ook tbv sociale en economische ontwikkelingen in een land, waaronder bevolkingsdruk. Nederlandse overheid dient haar lobby en steun voort te zetten tbv SRGR voor allen, en in bilaterale contacten deze onderwerpen telkenmale te agenderen.

Ook voor BuZa is gender gelijkheid niet langer uitsluitende gericht op vrouwen-rechten. Het belang van betrekken van mannen bij veranderen van onderliggende patriarchale patronen wordt door het Ministerie onderkend. Promoten van betrokken vaderschap blijkt een van de succesvolle strategieën om mannen te betrekken bij zorg, ontwikkeling van kinderen, SRGR, gelijkwaardige relaties en afname van GBV. Nederlandse ontwikkelingsorganisaties, waaronder Rutgers ism andere belangrijke Internationale spelers hebben hierop baanbrekende deskundigheid opgebouwd.