Vernieuwd Beleid Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Reactie

Naam ZJA Zwarts & Jansma Architecten (dhr J Standing)
Plaats AMSTERDAM
Datum 15 maart 2018

Vraag7

Verdienvermogen van Nederland

De overkoepelende ambitie is om de export- en investeringspositie van Nederland versterken zodat we in 2030 meer aan het buitenland verdienen en daardoor meer banen genereren. Via handel leveren wij een actieve bijdrage aan het realiseren van de SDG’s.

Het kabinet wil werken aan eerlijke vrijhandel, verduurzaming en aanpassing van het handelssysteem aan de nieuwe economie (o.a. digitalisering) en een proactieve handelsagenda neerleggen om de internationale positie van ondernemend Nederland te versterken. Het kabinet wil investeren in markttoegang voor Nederlandse bedrijven en strategische positionering op bestaande markten en groeimarkten. Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen krijgen hulp om de kansen te pakken die de Duurzame Ontwikkelingsdoelen bieden. De ontwikkeling en uitvoering van een nieuwe gezamenlijke publiek-private internationaliseringsstrategie zal leiden tot effectievere handelsbevordering om de groeiende concurrentie het hoofd te bieden en kansen te verzilveren.

Ondersteuning innovatieve oplossingen
Nederland heeft veel potentieel in huis om innovatieve én betaalbare oplossingen te bieden op het terrein van water, voedsel, smart cities, circulaire economie, stedelijke ontwikkeling, duurzame energie, logistiek en gezondheidszorg mede door inzet van nieuwe technologieën zoals nanotechnologie, robotica en fotonica en gebruik van big data, blockchain en kunstmatige intelligentie.

Vraag 7: Met welke innovatieve en creatieve oplossingen en op welke terreinen zou de overheid het bedrijfsleven en kennisinstellingen nog beter kunnen ondersteunen om wereldwijd kennis en kunde te vermarkten?
Area: Transportation Infrastructure. Focus on knowledge exchange with foreign Transportation Authorities and positioning of Dutch Design and Build expertise. For example in Nordics (Trafikverket, Vejdirektoratet, Nye Veier, Statens Vegvesen). The Netherlands can be seen as a role model with large-scale DBMF infra projects like e.g. the SAAone (SAA-A1/A6) project as well as the current construction of the very large and complex Zuidasdok.
Dutch key factors for success are e.g. the early involvement of various stakeholders. This leads to an acceleration of processes and to fewer conflicts during implementation. The planning and implementation of infrastructure measures in the Netherlands is characterized by a high degree of co-operation and joint solution orientation.

Vraag8

Excellente dienstverlening

Dit kabinet wil een proactieve handelsagenda presenteren om bedrijven en kennisinstellingen te helpen toegang te krijgen tot markten die voor hen belangrijk zijn. Dat lukt alleen met excellente economische dienstverlening en diplomatie en een actieve handelspolitiek. Elke ondernemer die wil internationaliseren moet kunnen rekenen op steun van de overheid op het gebied van informatie- en advies, financiering en dienstverlening wereldwijd.

Vraag 8: Hoe kan het bedrijfsleven en in het bijzonder het MKB op alle noodzakelijke punten beter worden ondersteund in het traject van internationalisering, en op welke markten verdient dit een extra steun in de rug?
Establish more and dedicated Regional Business Development Managers, focussed solely on business opportunities in the area of (transportation) infrastructure. Organise more events, connecting Dutch expertise (see Q7) with local stakeholders (governmental (public) bodies, engineering firms and leading contractors).
Market: Nordics and UK. In both regions, the coming years will see large scale investments in infrastructure.