Besluit Harmoniseren inkomensbegrip oWajong, Wajong2010, Wajong2015 en Besluit garantiebedrag Wajong

Reactie

Naam Drs N.P. Thenu
Plaats Rotterdam
Datum 21 januari 2020

Vraag1

Het doel van deze consultatie is tweeledig:
1. Het informeren van de samenleving over de voorgestelde maatregelen;
2. Het verzamelen van reacties over de inhoud van het wetsvoorstel.
MAATMAN MOET MOGELIJK BLIJVEN!

Graag wil ik ook het plan om het maatman-loon af te schaffen op de agenda houden in het Wajong-debat. Ik heb als universitair opgeleide met urenbeperking in mijn huidige baan een maatman van 1,5 en dat zal blijven staan zolang ik hier blijf werken. Los dat het oneerlijk is dat ik door mijn handicap niet net als anderen zonder handicap carrière kan maken en meer over kan houden aan werk als ik meer kan verdienen zorgt het niet stappen kunnen maken ook voor het kunnen verliezen van mijn baan op termijn. Door o.a. een concentratiestoornis is het belangrijk dat mijn werk uitdagend blijft, maar bij meer uitdagingen zitten ook automatisch loonsverhogingen gekoppeld die CAO-conform zijn.

Tegelijkertijd verliezen hoger opgeleide mensen zoals mij bij meer verdienen begeleidingsmogelijkheden omdat men bij een hoger loon er vanuit gaat dat mensen dan meer uren maken en dus minder arbeidsgehandicapt zijn en zo worden we dan duurder voor werkgevers.

Omdat mijn maatman niet aangepast kan worden t.o.v. de toekomst verlies ik op termijn als ik mijn best doe misschien daardoor juist mijn baan omdat ik door CAO-conforme loonsverhogingen "uit mijn economische arbeidshandicap" groei.

Wij hoger opgeleiden met een urenbeperking zitten door "versimpeling" van de Wajong-regels over een paar jaar straks weer thuis en dat is uiteindelijk veel duurder dan de huidige situatie. Mensen die zich vervelen en geen uitzicht meer op een toekomst hebben gaan uiteindelijk keuzes maken die ook geld kosten.

Tot slot blijven hoger opgeleide Wajongeren door dit alles onnodig op startersfuncties zitten waardoor zowel nieuwe Wajongeren die willen werken als niet-wajongeren niet kunnen starten omdat anderen onnodig lang of misschien wel hun hele verdere arbeidsperiode in die startersfuncties blijven zitten. Doorstromen levert zoals u hier boven kan lezen financieel niets op, terwijl er wel heel veel risico's zijn rechten, begeleiding en zelfs werk te verliezen. Zonder maatman-aanpassingsmogelijkheden heb je straks allemaal Wajongeren op startersfuncties die wel heel veel redenen hebben daar te blijven zitten, maar geen redenen om door te stromen naar hogere functies.