Beleidsregel netwerkaansluitpunt

Reactie

Naam J Jumelet
Plaats Leerdam
Datum 14 december 2017

Vraag1

Reactie is mogelijk op alle onderdelen van de beleidsregel. Aandacht wordt gevraagd in het bijzonder voor de volgende onderwerpen:

- Biedt de beleidsregel voldoende duidelijkheid over de positie van het netwerkaansluitpunt?
- Dekt de beleidsregel alle relevante situaties en is deze voldoende toekomstvast?
- Zijn er specifieke voor- of nadelen voor telecomeindgebruikers (consumenten, bedrijven), fabrikanten of telecomaanbieders, die mogelijk onderbelicht zijn, bijvoorbeeld ten aanzien van bepaalde gebruikersgroepen?
- Zijn er aspecten op het vlak van de thema’s mededinging en veiligheid van openbare netwerken die mogelijk nadere afweging vragen in het kader van deze beleidsregel?

Als vrijwilliger in een omgeving van ouderen, verzorgingshuis en aanleunwoningen, vraag ik aandacht voor de consument en met name de oudere consument.
Jaren geleden ben ik projectleider geweest van "de knoppenwinkel", een reizend voorlichtingsproject in/van de provincie Zuid-Holland, gericht op de oudere medemens die steeds meer problemen krijgt met knoppen, menu's en gebruiksaanwijzingen.
Dat fenomeen is de laatste jaren alleen maar nog sneller nog erger geworden.
De consument zal moeten kunnen omgaan met de combinatie modem, ontvanger, weergever.
Ik beperk mij tot TV-ontvangst.
De gebruiker heeft nu al 2 (afstands)bedieningen, voor resp.
TV-ontvanger en voor TV-toestel, tenminste als hij alle functies wil kunnen bedienen.
Op dit moment wordt dit redelijk opgevangen door een provider als KPN of Ziggo, die een redelijk uitgekristalliseerde gebruiksomgeving hebben gecreëerd, waarbij zij ook continuïteit kunnen bieden.
Als de markt opengegooid wordt voor elke aanbieder, zal de verantwoordelijkheid voor het correct functioneren, maar vooral het kunnen bedienen, in gevaar komen.
Nu kan je als consument naar je provider gaan en vragen stellen over de functionaliteit van een ontvanger, maar als je vragen wil stellen over elk ander merk aangesloten apparaat, zal dat niet echt werken.
Buren en kennissen zullen elkaar ook niet meer kunnen helpen.
Het is eigenlijk dezelfde situatie als met "open systemen" in de ICT, de gebruiker moet zelf maar zien hoe hij ondersteuning kan krijgen.
Een en ander luidt m.i. tot de conclusie dat de openheid alleen zal kunnen werken met volledige standaardisatie en dat is juist wat met vele individuele producenten juist moeilijk zal worden. Apparaten zullen "net iets anders reageren".
Dan is het ook nog de vraag of apparaten bij veel merken en veel modellen goedkoper en betrouwbaarder zullen worden.
Ik denk hierbij ook aan de (leverbaarheid van de) afstandsbediening die vaak de meest kwetsbare schakel zal zijn.

Ik heb nu een aantal aspecten genoemd, maar er zijn nog natuurlijk veel andere zaken die een rol spelen in de omgang met de elektronica van vandaag. Ik hoop dat ik uw belangstelling heb gewekt voor de situatie van onze oudere medemens.

Leerdam, Jan Jumelet