Wijziging Postwet 2009

Reactie

Naam Privé-mening (Drs. R.N. Mast)
Plaats Hoorn
Datum 12 april 2019

Vraag1

Het Ministerie van EZK verneemt graag eventuele reacties van marktpartijen op de bijgaande conceptwijziging (of delen daarvan) van de Postwet 2009.

Hoewel ik niet de gehele wetswijziging heb doorgelezen reageer ik op de samenvatting zoals die in de krant wordt gegeven.

Ik denk dat het verplichten tot 5 dagen per week postbezorging, wellicht afhankelijk van het aanbod op termijn nog wel omlaag zou kunnen.
Als mensen/partijen tegenwoordig nog een brief sturen is dat omdat dat elektronisch niet gewenst of mogelijk is, dus het is de vraag in hoeverre je dat nog wilt vervangen door inscannen, zeker als de ontvangende partij zelf post ontvangt omdat hij/zij aangeeft post te willen ontvangen. Ook veel kleine pakketjes worden als 'brievenbuspost' verstuurd, omdat dat nu nog significant veel minder kost dan een pakje dat niet door de brievenbus past. In de praktijk kijk ik toch slechts wekelijks in mijn brievenbus voor bijvoorbeeld brievenbuspakjes die er bijvoorbeeld toch al 4 weken over doen uit China. Ook de meeste jaaropgaven krijg ik jaarlijks nog in mijn brievenbus en natuurlijk jaarlijks mijn groene polisblad voor in de auto.

Voordat je post maar helemaal niet meer brengt zou je beter de frequentie naar bijvoorbeeld 3 dagen of later 2 dagen in de week kunnen brengen. Een aantal bezorgingen is nog wel nodig om voldoende invulling te kunnen geven aan het begrip 'per ommegaande' reageren op een brief (14 dagen). Eventueel kun je het 'per ommegaande'-begrip wellicht ook verlengen als de bezorgfrequentie tot slechts éénmaal per week of minder zou worden gereduceerd.

In gebieden waarbij de bezorging te ver inzakt is inderdaad te overwegen post bij een centraal punt af te geven, zoals dat nu al met postpakketten gebeurt. De mate waarin de pakketbezorging bij TNT/Post nu een zooitje is terwijl je een betrouwbare postbezorging wilt geeft aan dat het hele idee van marktwerking en toelaten van meerdere 'markt'partijen wellicht toch al een misgreep is, dus meedenken en aanpassen van de visie hierop vanuit de overheid is niettemin inderdaad gewenst.

Een drone die in staat is zo'n groene brievenbusklep met een veer te openen moet ik in de praktijk nog zien.
Eerder verwacht ik dat een soort gedelegeerde Uber-buurman in zo'n geval de lokale post verzamelt/rondbrengt.

Vraag2

Het Ministerie van EZK verneemt graag of dit voorstel in voldoende mate bijdraagt aan het faciliteren van een ontwikkeling naar een brede bezorgmarkt, zoals toegelicht in de Memorie van Toelichting.
Lees mijn eerdere reactie.