Wet verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen

Reactie

Naam Stichting Transactieland (Drs. Nanko Boerma)
Plaats Amsterdam-Duivendrecht
Datum 5 september 2020

Vraag1

Wilt u reageren op het wetsvoorstel ‘Wet verbetering beschikbaarheid zorg voor jeugdigen’? Dan kunt u hier uw reactie geven. U kunt dat doen door een bericht achter te laten of door een document te uploaden.
Zie het door ons toegevoegde document: Gaat deze wijziging van de Jeugdwet de problemen in de jeugdhulp oplossen?
(Stichting Transactieland, kennisinstituut voor transactie-innovatie)

Vraag2

De Jeugdregio zal regionaal te organiseren zorg voor jeugdigen inkopen en bovenregionaal afstemmen. Welke taken zou u nog meer willen neerleggen bij de Jeugdregio? Bijvoorbeeld: betaling voor door de Jeugdregio ingekochte zorg voor jeugdigen (en de daaraan voorafgaande formele controle), contractmanagement, materiële controle, fraudebestrijding, ontvangst van informatie die voor de inkoop of het contractmanagement van belang is.
Bijdrage van Stichting Transactieland, kennisinstituut voor transactie-innovatie:

Regionale samenwerking moet twee zaken opleveren:
1. Verbeterde toegang tot specialistische hulp (2e lijn), zorg met verblijf (3e lijn) en jeugdbescherming (4e lijn). Toegang tot de 1e lijn blijft bij de gemeente. Geef daarvoor heldere definities) en een eenduidige manier om daarover te rapporteren. De rapportageverplichting zoals die nu is omschreven gaat over vooral over bijzaken (bedrijfsvoering, toezicht etc.) en niet over de toegang. Regio’s kunnen jaarlijks laten zien hoeveel de toegang verbeterd is, daarvoor zijn ze opgericht en dat is de hoofdzaak.
Een goede definitie voor ‘toegang’ is makkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat niet zozeer om wachttijd voor een eerste gesprek, het gaat er om hoe lang het duurt voordat een jeugdige wordt geholpen met de hulp die echt helpt en die daarna kan worden afgeschaald. Dit heet ook wel 'matched care'. Dat is veel moeilijker om te realiseren dan (alleen maar) doorverwijzen als de hulp niet helpt. Daarnaast is er een criterium van nabijheid: hulp in de eigen omgeving werkt beter dan in een verafgelegen spreekkamer. Bedenk ook dat toegang hierbij gaat over de samenhang tussen de 1e, 2e, 3e en 4e lijn, omdat het om zowel opschalen als afschalen gaat en omdat doorverwijzen van de een naar de andere behandelaar altijd van belang zal blijven.
2. Minder overbodige transactiekosten, c.q. ‘waardelekken’: er moet meer geld naar de behandeling en minder naar de bureaucratie die daaromheen georganiseerd wordt. Leg in de wet vast dat regio’s jaarlijks maatregelen nemen om meer tijd aan zorg te besteden, en dat ze daar verantwoording over afleggen. Geef daar een werkbare definitie van, en geef aan dat de regio's jaarlijks aangeven welk deel van het budget aan zorg voor de client besteed wordt. We stellen niet voor om alle administratieve lasten te gaan meten, want er zijn slimmere manieren om waardelekken in een regio te bepalen. Als bij voorbeeld uit het beleid volgt dat er 10.000 behandelplannen, beschikkingen en evenzovele verantwoordingen per jaar moeten worden gedaan, is simpelweg uit te rekenen hoeveel uur (van wie) daarmee gemoeid is en waar die rekening terecht komt.

Vraag3

In een AMvB bakenen we nader af welke zorgvormen regionaal georganiseerd dienen te worden. We willen geen vaststaande lijst, omdat we verwachten dat zorg nog meer naar “zo thuis mogelijk” verandert. Welke criteria zijn bepalend hierbij en hoe zou u die wegen?
Zie het door ons toegevoegde document: Gaat deze wijziging van de Jeugdwet de problemen in de jeugdhulp oplossen?
(Stichting Transactieland, kennisinstituut voor transactie-innovatie)

Bijlage